Fiat Punto: Wiellagers achter

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8V

Hallo,

Sinds een jaar ben ik eigenaar van een Fiat Punto 1.2 8 klepper ELX uitvoering. Een leuke, snelle en toch zuinige auto.

Ik kom er echter steeds meer achter dat de auto toch enigszins verwaarloosd is in het verleden.

Ik loop nu dan ook tegen diverse problemen aan, welke ik stap voor stap zelf ga vervangen / repareren.

Mijn vraag in dit geval gaat over de wiellagers achter / remtrommel.


Ik heb enig technisch inzicht en met enigszins logisch nadenken kom ik een heel eind. Maar daardoor realiseer ik me ook al snel dat als ik zomaar dingen uit elkaar haal, ik niet zomaar weer dingen in elkaar kan zetten. Soms geld immers: 1 maal los = vervangen.

Om diverse redenen heb ik al een aantal keren wielen los gehad van mijn auto, waarbij mij opgevallen was dat de wielmoeren erg roestig zijn. Tevens zijn ze van een ander model dan dat ik overal kan vinden voor mijn type auto. Ik vermoed dus, dat het de verkeerde wielmoeren zijn. Deze wil ik dan ook gaan vervangen, maar dat is het probleem niet.

Wat wel het probleem is, wat o.a. te maken heeft met de wielmoeren: Bij het verwijderen van de wielmoeren kwam al snel aan het daglicht dat 1 wielmoer zwaar verrot was. Vrijwel géén schroefdraad meer, het uiteinde was compleet kapot gedraaid. Die krijg je dus niet meer vastgedraaid.

Een van de andere 3 wielmoeren erin draaien ging ook niet: Ook het schroefdraad in het lager is ernstig beschadigd.

Een kennis heeft toen als noodoplossing met een tapset nieuw schroefdraad getapt en er een andere wielmoer in gezet, zodat het wiel in elk geval met 4 moeren vast zit.

Kort geleden moest hetzelfde wiel er ook weer af en daarbij kwam wielmoer nummer 2 er aan gort uit.

Let wel: Ik weet hoe ik wielen moet bevestigen, dat ze niet té vast mogen, maar ook niet te los. Ik heb al diverse auto's gereden en heb dit nóóit eerder meegemaakt. Bij mijn vorige auto wisselde ik braaf 2 x per jaar de wielen, vanwege zomer en winter banden en heb daarbij nooit enig probleem gehad dat hierop lijkt.

Maar omdat nu dus wielmoer nummer 2 compleet verrot eruit is gekomen, heb ik besloten dat de hele zaak vernieuwd moet worden. Veiligheid gaat voor en als ik de wielen niet eens fatsoenlijk kan monteren, vind ik dat niet veilig.

Maar: Mijn punto heeft achter remtrommels, waar de wiellagers in zitten. En vóór ik nu 'zomaar' die remtrommels open ga maken wil ik eerst zeker weten:

Als ik de remtrommel open maak, MOET ik dan persé ook de remschoenen vervangen?

Als ik de remtrommel open maak, kan ik dan met enige handigheid zelf de lagers vervangen, of moet ik daar speciaal duur gereedschap voor hebben?

Zijn er verder nog dingen waar ik dan op moet letten?


Sommige mensen zouden wellicht zeggen: 'Waarom investeer je nog in dat ding, doe em weg', vooral als je beseft wat er verder nog moet gaan gebeuren. Toen ik de auto kocht wist ik dat de auto wat extra zorg en aandacht nodig had, maar inmiddels is mij wel duidelijk dat dat een fiks pakket zorg en aandacht is.

Desalniettemin doe ik de auto niet weg. A: het is een mooi leerproject en B: nu weet ik wat ik heb. Als ik deze weg doe en een andere auto koop, weet ik niet wat er met die auto mis is.
Leergierig als ik ben, kies ik er dan voor om te leren hoe de auto in elkaar steekt en hoe ik zelf de dingen kan vervangen en in orde kan maken. Héél moeilijk is het niet, maar je moet maar net de details weten HOE je de dingen moet aanpakken.

Wie o wie geeft mij uitleg en instructie over het hoe en wat met de remtrommels / wiellagers achter? Ik kan eventueel afbeeldingen regelen van hoe e.e.a. er aan toe is op mijn auto.

MiiPunto

Geplaatst door MiiPunto (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Het is heel simpel.
Wiel eraf.
Volgens mij heb je wielbouten ?
Naafmoer los draaien.
Op de remtrommel zie je 2 boutjes zitten , deze draai je los.
Dan kan de trommel eraf.
Remschoenen kunnen blijven zitten , mits niet versleten en geen wielremcilinder lek.
Daarna de naaf demonteren.
Andere naaf op de sloop halen , want de draad ligt er toch uit ?
Als van de nieuwe naaf , het wiellager nog goed is , is vervangen niet nodig.
Ivm veilig werken , auto op bokjes zetten.
Succes.

MiiPunto (0), 10 jaar geleden

Thnx voor het antwoord. Wat je omschrijft is natuurlijk een optie maar.. Aangezien er al een aantal dingen gewoon slecht zijn aan deze auto, ga ik er liever voor om er nieuwe lagers en nieuwe wielbouten op te zetten.

Betekent dus ook dat uiteindelijk ook de voorkant behandeld zal moeten worden.

Onderdelen van de sloop gaan halen kan dan prima zijn, maar dan kan ik ook weer net zo makkelijk gezeur op mijn dak halen.

Het schroefdraad waar de wielbouten in draaien is inderdaad kapot.

Op mijn werk hebben we gelukkig een brug, maar lang niet alle gereedschappen en kennis. Onze werkzaamheden zijn car-cleaning en niet technisch onderhoud.

Vandaar de vraag of ik voor het verwijderen van de wiellagers speciaal gereedschap nodig ga hebben, of dat deze er redelijk makkelijk af komen als ik de boel los schroef.

ivo888 (0), 10 jaar geleden

Voor zover ik weet zit het wiellager vast in de naaf waar ook het schroefdraad voor de wielbouten in zit bij dit type Punto. Als je bij de sloop een complete naaf van een auto afhaalt en meteen de wielbouten erbij meeneemt heb je alles compleet.

Wiellagers gaan bij dit type Punto niet snel kapot en kun je best op de sloop halen, wel even controleren of het lager bij ronddraaien niet overdreven zwaar loopt of geluid maakt.

Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, naaf zit vast met en moer van 30 mm, en is geborgd d.m.v. een inkeping in de astap waar je de kraag van de moer in kunt tikken.

Let daarbij wel op dat er naven zijn voor auto's met en zonder ABS.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.