Peugeot 307: airco en of kachel???

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hallo,

Mijn airco is laatst gecontroleerd, afgevuld en deed het prima.
Nu helaas niet meer. Af en toe koude lucht maar zeker niet altijd.
Las al op dit forum dat een warmteweerstand de oorzaak kan.
Mijn extra vraag is nu, kan deze weerstand ook de oorzaak zijn dat de kachel in de winter niet warm genoeg word??
Kreeg de auto niet echt lekker warm binnen tenzij ik 22 graden of hoger instelde.

En welke olie kan ik het best op deze motor gebruiken?
Merk vind ik niet zo heel belangrijk, wel de viscositeit.
het boekje geeft namelijk meerdere soorten van mineraal tot synthetisch en met verschillende waardes.

Alvast dank voor reacties.

205freak

Geplaatst door 205freak (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

Voor de olie kun je 5w40 vol synthetisch gebruiken. Heb je de leidingen van de airco ook gevoeld of de ene warm word en de andere steenkoud?

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Wanneer is laatst ?
Is hij op lekkage gecontroleerd , of domweg afgevuld ?
Laten controleren op juiste vullingsgraad en dan verder kijken .

306 cabrio (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat je twee problemen hebt. 1e, de airco, als ie na afvullen goed werkte en nu niet, dan zal er een lekkage in zitten. Dit is meestal de condensor bij 307.
2e, de kachel wordt niet warm genoeg. Hiervoor moet je het koelsysteem controleren, kan bijv. Een verstopte kachelradiateur zijn.

205freak (0), 10 jaar geleden

Hoek;Voor de olie ga ik de 5w40 gebruiken. Dank voor reactie.

Kaleido;Airco is gecontroleerd op temp, druk, lekkage. Toen was alles oke. Er is toen op druk bijgevuld want de aircoman vond de druk aan de lage kant. De ene leiding, de dikke, was zeer koud, de andere warm. Aanjager voor de condensor draaide zoals het hoort.
Kan zon condensor in ene keer lek zijn dan? De controle was twee weken gelede.
Bij mij op het werk worden de aircoos van de ambulances gecontroleerd. De werknemers kunnen hun eigen airco laten controleren. Dit word gedaan door een gecertificeerd bedrijf.

306 cabrio; lekkage is dat altijd te zien???
En de kachelradiateur is die simpel te vervangen.

Als ik het allemaal zo lees lijkt me dit iets waar ik eerst niet zelf aan ga sleutelen, maar eerst de boel s gedegen laat onderzoeken, controleren.
Dan actie.

Tot zover dank voor de tips, raad.

205freak (0), 10 jaar geleden

Ter aanvulling nog,
als ik de airco aanzet, handmatig hoor ik m inschakelen, op climatcontrol niet altijd.
En heb een keer een hoop lawaai gehoord, gieren, gillen, toen ik de airco handmatig uit heb gezet.

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Op druk bijvullen gaat niet , is maar wat gokken.
Leeg laten halen , afpersen , eventueel repareren/droger vervangen, controleren , vacumeren en op juiste gewicht afvullen.
En ja een lekkage kan , ook binnen 2 weken , een steentje op een ongelukkige manier tegen de condensor en ziedaar lek !
Compressor is ivm gegil een verdachte in dit verhaal , vast gelopen of een begin daarvan ?

205freak (0), 10 jaar geleden

Dank Kaleido, ga t laten doen door aircospecialist, begin hier zelf niet mee te klooien.
Dank voor reacties

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Gieren/gillen van een kompressor in een systeem wat op druk is afgevuld lijkt op vloeistofslag van de kompressor door een overvulling,en dan gaat de kompressor onherstelbaar kapot.

205freak (0), 10 jaar geleden

Met afgevuld op druk bedoel ik.
Er zijn druk meters aangesloten op de koude en warme leiding. Deze geven dan een bepaalde waarde.
In combinatie met de gemeten temperatuur in de auto is er bijgevuld.
Dit ging dan op gewicht. Fles stond op weegschaal, ( geen ding van de action). Er is een beetje bijgevuld, druk ging omhoog, temp in auto daalde nog verder.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Ik begrijp wel wat er gebeurd is,maar zo hoort het zeker niet.
Leeghalen,afpersen,vacumeren en het juiste gewicht vullen,dat is de enige manier.
Anders weet je nooit hoeveel er in een systeem zit,en bij airco's in auto's is dat erg belangrijk.
Te weinig koudemiddel is weinig koeling,en weinig transport van de smeerolie,waardoor de kompressor stuk kan gaan,te veel koudemiddel zorgt ervoor dat niet alles verdampt in de verdamper,waardoor er nat zuiggas terugkomt en de kompressor stuk kan gaan door vloeistofslag of uitwassen van de smeerolie.

205freak (0), 10 jaar geleden

Weer in staat te antwoorden, zo deed mn modem ook niets meer.
Vandaag afspraak gemaakt, volgende week maandag aircocheck. Word airco leeg gehaald, afgeperst enz.
Deze meneer zei exact hetzelfde als hobbymonteur. Dus grote check met hopelijk verder niets kapot. Laat airco ook absoluut niet draaien.
Dank voor reacties en geef de uitslag hier terug op forum.

205freak (0), 10 jaar geleden

Airco probleem opgelost.
Zat maar 200 gram te veel in.
Ik zit weer lekker fris in de auto.

Dank voor het meedenken

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Gelukkig werkt het weer,wel lekker met deze temperaturen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.