Fiat Marea: rode inspuitlampje blijft branden, loopt niet meer 100%

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 jtd 110 pk

Hoi allen,

Net nieuw aangemeld. Ben sinds zo'n 2 jaar een zeer tevreden bezitter van Marea Weekend 2002, fase 3, 1.9jtd.. Aangenaam allen!

Heeft me nooit in de steek gelaten, geen enkel probleem. Tot enige tijd terug: rode inspuitlampje in dashboard blijft branden. Motor start nog altijd direct, loopt op zich redelijk normaal, maar komt niet altijd lekker op gang/mist vermogen op verschillende momenten. Draait nog altijd netjes..

Naar dealer gebracht: melding turbosensor! Zij hebben alles nagekeken, geen overmatige speling o.id op turbo, verbindingen etc nagekeken. Zij komen er niet uit en zouden er nog op brainstormen..Da's zo'n 2 weken terug..

Na resetten en in toeren houden zou het volgens hen goed gaan, maar bij rustig aan rijden stationair draaien komt melding terug?

Op zich altijd tevreden over garage, maar dit schiet niet op!!

Heeft iemand met dergelijke ervaringen enige nuttige tips voor me, kan gelukkig ook zelf e.e.a maar heb wel duidelijke leidraad nodig!!

Heb allang op internet gezocht en vind daar de meest uiteenlopende zaken, wie heeft een gouden/goede tip? BVD!!!

Een zeer tevreden rijder (tot nu) van deze fijne en verder betrekkelijk probleemloze Marea Weekend (240.000 km) Distributie/multisnaar rond 220.000 vervangen door dealer..

Marea 1.9jtd 110 Fase3

Geplaatst door Marea 1.9jtd 110 Fase3 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Weet je de exacte foutcode toevallig? Liefst compleet met nummer.

Marea 1.9jtd 110 Fase3 (0), 10 jaar geleden

Hoi Old Ford..,

Zal ik eerst terug moeten naar de dealer om opnieuw uit te laten lezen. Heb geen code meegehad..

AlfaTom (0), 10 jaar geleden

Omdatjouw garage er naar gekeken heeft zal er wel niet iets zijn zoals vervuiling (sensor dichtgeroet)?
De sensor zelf is gereingd en of vervangen? Dit omdat het euvel zich het meest voorkomt bij de lagere toeren (dus minder turbodruk in het inlaat traject in combinatiemet een matige of vervuilde sensor)

Heb redelijke jtd ervaring bij alfa en maak in dit soort gevallen vaak mee dat als het bovenstaande uitgesloten is, er goed gezocht moet worden in de vacuum huishouding die de turbo de druklaten opbouwen (bediening schoepenrad)
Als daar een lek in is of een gebrek dan krijg je niet de druk die de turbosensor graag wilt meten - met de storing als gevolg.
Op maximaal vacuum wordt het lekje " overbrugt" zodat het dan WEL werkt...

Marea 1.9jtd 110 Fase3 (0), 10 jaar geleden

Hoi Alfa Tom,

Bedankt voor je reactie. Het toeval wil dat ik in de tussentijd eerst de stekker van LMM-meter heb losgehaald en accupolen uur los en hierna 15 min stationair laten draaien en rustig gaan rijden, waarna hij zo'n 2 dagen bijna als vanouds leek. Helaas tot gisteren, weer alsof hij half werd afgeknepen..

Vanochtend terug gegaan naar mijn garage, deze keer konden ze (eerder dus niet!) uitlezen dat er storing was in turbodrukmeter..

Zij hebben deze direct voor mij uit een vergelijkbaar type Alfa gehaald en overgezet en hij is nu weer 100%. Inspuitlampje blijft achterwege en gaat weer als vanouds;) Geen enkele foutmelding meer.

Ben er heel blij mee en zo zie je toch maar weer hoe vreemd het het kan lopen, al wil ik niet direct te vroeg juichen. Maar volgens mij is hij weer genezen! Getuige een Citroen fanaat met klein en nieuw betrekkelijk snel wagentje, die ging het behoorlijk niet meer reddden bij stoplicht optrekken;)

Wil nu nog mijn downpipe laten vervangen, samen met katvervanger. Hierna evt nog even langs Squadra.. Hoorde vandaag dat de EGR al netjes was afgedopt, dus van 110 naar zo'n 150 pk lijkt me niet geheel onmogelijk..

Bedankt voor de reactie's & tot later!!

Kan dus eind aan dit verhaal gelukkig!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.