Peugeot 106: Peugeot 106 XSI afgekeurd bij APK

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 XSI

Afgelopen maandag is mijn Peugeot 106 1.4 XSI uit 1994 op de volgende punten afgekeurd bij de APK:

1. 4 gassen test. CO waarde was 6%, mag maar 0,5% zijn.
2. Hoes van de aandrijfas is gescheurd
3. Achterlichten geven te weinig licht (knipperen als de motor draait, net zo als de rest van de lampen, koplampen, dashboard).
4. Handremkabel links achter moet vervangen worden
5. Gaatje in de einddemper

De garage kwam op ongeveer x euro om alles te maken. Met als grote onbekende de CO waarde. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Ik heb besloten om punten 3,4, en 5 zelf te doen.

Wat zou die hoge CO waarde kunnen veroorzaken? Kan ik zelf uit checken of doormeten (lambda sonde..). Enige tijd geleden heb ik er ook een andere chip in gezet. Group N. Zou dat hiermee te maken kunnen hebben?

De garage had het er van de er een nieuwe massa kabel getrokken moest worden om de het knipperen van de lichten te verhelpen. Kan het ook de spanningsregelaar zijn? Hoe kom ik hier achter en waar zit de massa op het chassis geschroefd?

bill_rulez

Geplaatst door bill_rulez (50) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Alle maasa punten controleren , zitten her en der in de auto , beetje zoeken dan zie je ze vanzelf.
Spanningsregelaar zou kunnen , dan is meten is weten , multimeter erbij en meten op de B+ van de dynamo of je een constante laadspanning hebt van max 14.5 en min van 13.8 .
CO kan vanalles zijn , chip zal er niet positief aan bijdragen.
Valse lucht , lekke uitlaat voor de lambda sonde , defecte tempsensor enz.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Dat geknipper van je lampen is de spanningsregelaar van de dynamo,een heel bekend probleem.
Die hoge CO kan veroorzaakt worden door een lekkage van het uitlaatspruitstuk,scheurtje,pakking.
Sommige peugeot modellen hebben een gaatje in de achterste demper zitten tbv afvoer van het condenswater,ik weet niet of dit bij de 106 ook zo is,maar dat gaatje moet je niet dichtsmeren,dan kun je op redelijke termijn je hele demper vervangen.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Ik zal dit weekend de accu spanning eens meten, bij niet draaiende motor, met draaiende motor en met de lampen aan. Ik las op een ander forum dat je dan moet ik wel kunnen meten of de spanningsregelaar stuk is? Wat is precies de B+?
Ik weet namelijk zeker dat de accu goed is. Die is 3 maand oud.

Het gaatje in de achterdemper is geconstateerd door een monteur van een Peugeot garage dus is mag aannemen dat dat niet het gaatje is voor condenswater. Ik maak wel even een foto voordat ik ermee bezig ga.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Uitlaatlekkage die van invloed is moet je zoeken vanaf de motor tot een meter voorbij de lambda-sensor.!!
Lekkage einddemper is dus een puntje APK.
B+ wil zeggen de pluspool van de batterij en alle verbindingen daar aan.
De dikke draad aan de dynamo en startmotor zijn dus ook B+ !

Groeten.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Ik heb vandaag de spanning gemeten op de polen van de accu.

11,84 volt op de accu
13,30 volt op de accu met draaiende motor
13,05 volt op de accu met draaiende motor en de koplampen aan (die knipperden nog niet).

Vervolgens een stukje gereden. Toen motor stationair laten draaien en de koplampen en dashboard verlichting begon te knipperen. Tevens hoorde ik een schurend geluid op het ritme van het knipperen. Toen ik wilde meten gaf de multimeter ook geen constante waarde aan. Zie hier het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VOCSaytiP...

Wat zorgt nu voor die knipperende verlichting?

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Alle waardes die je meet zijn niet goed , ik vermoed met redelijke zekerheid dat je dynamo/spanningsregelaar defect is.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Die spanningsregelaar is zo duur niet,die zou ik gewoon vervangen,wel even de dynamo eruit halen,dat werkt handiger.Het kan zijn dat die co storing ook opgelost is na het vervangen van de spanningsregelaar,computers willen wel eens vreemd reageren op piekspanning.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Afgelopen weekend naar Bielefeld gereden. Onderweg heeft de dynamo het begeven. Dus de boosdoener is bekend.
Heb de originele chip er weer ingezet. A.s. weekend het gaatje in de einddemper en de handremkabel maken. Volgende week staat de APK gepland. Ik zal laten weten hoe het is afgelopen.

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Dat de dynamo verrot was , was toch al bekend ?
De rest maar meteen goed repareren , onderweg stil staan kost altijd meer dan je lief is.
Ruildynamo geplaatst ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.