Peugeot 206: Motor koelwatertemperatuur te hoog +/_ 100 - 110 graden.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400i TU3JP Automaat

Motor koelwatertemperatuur te hoog +/_ 100 - 110 graden.


Type auto: Peugeot 206 Gentry Automaat 1999.
KM stand: 125000
Motortype: TU3JP KFX.
Cilinderinhoud 1360 cc.
Airco: Ja.


Klacht: Motortemperatuur werd/wordt te warm. 110 graden op de snelweg bij 100 km per uur.

De thermostaatklep is vervangen volgens garage. Zelf ben ik daar niet zeker van.

Naderhand bleek de motortemperatuur nogsteeds snel op te lopen naar de 100 - 110 graden waarna ik de auto weer naar de garage heb gebracht met dezelfde klacht.
De cilinderkop is afgeperst en getest op lekkage en bleek inderdaad lek te zijn.

De cilinderkoppakking was doorweekt van de vuiligheid, aanslag en olie.
De kopbouten sloten niet aan op de kop zelf, daar zat tussenruimte in.

Vervangen / uitgevoerde werkzaamheden:

Cilinderkop gevlakt
Kopbouten
Klephoedjes
Nokkenaskeerring
Injectie O-ringen
Kleppen afgesteld 0,20 mm inlaat en 0,40 mm uitlaat bij koude motor volgens specificatie.
Cilinderkoppakking overmaats 0,2 mm ivm vlakken
Kleppendekselpakking
Inlaatpakking
Uitlaatpakking
Reinigingsmiddel t.b.v. koelsysteem (2x gespoeld met reinigingsmiddel en 1 keer met water)
Interieurfilter
Oliefilter
Olie 10W40
Koelvloeistof
Koelsysteem ontlucht

Na montage een testrit gemaakt van ongeveer 100 km met verschillende snelheden.
Nu blijkt de motortemperatuur nog steeds extreem warm te zijn.

Stilstand stationair 80 graden.
Bij 60 tot 80 km per uur 100 graden.
Bij 100 km per uur 110 graden.
Bij 120 km per uur 115 graden.

De koelfan staat netjes aan.

Mijn gevoel zegt me dat de temperatuursensor van het dashboard een verkeerde waarde aangeeft.
Ik weet alleen niet zo goed meer wat te doen na alles vervangen / aangeraakt te hebben en waar ik nu verder moet gaan zoeken.
Hebben jullie enig idee ? ?

Chris1985

Geplaatst door Chris1985 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

807 rijders (0), 10 jaar geleden

Hele klus geweest... Wat je kan doen is de auto aan de test kast hangen en bij meting gegevens kijken of de temperatuur overeen komt met de meter die binnen in de auto zit. Controleer ook eens of de ventilator de juiste kant op draait... Thermostaat klep in een pannetje met water leggen en koken. (kijken of hij open gaat voordat het water kookt)

Succes

Chris1985 (0), 10 jaar geleden

Ik ga ermee aan de slag.
Bedankt in ieder geval voor de reactie en ik houd u op de hoogte over de constateringen.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Gezien de leeftijd zit ik te denken aan de radiateur. Als de temperatuur alleen oploopt bij snelweg kilometers is de koelwerking onvoldoende.
Lage of hoge snelheid de temperatuur moet constant blijven.

Succes.

harry4203 (315) PRO, 10 jaar geleden

de cilinderkop is afgeperst, en lek. en hij zit er toch zo weer op? dat snap ik niet.

Chris1985 (0), 10 jaar geleden

@punt. Ik ga eerst de thermostaatklep nakijken dan kom ik al een heel eind.
Mee eens hij moet gewoon stabiel 90 graden zijn.

@harry Eerst testen en dan demonteren.
Veel uren in gestoken om het weer goed terug te monteren, waarna de motor nog steeds niet op de juiste temperatuur blijft.


[url=http://postimg.org/image/r91euv6gr/][img]http://s17.postimg.org/r91euv6gr/2013_06...[/img][/url]
Gedemonteerde cilinderkop. Nieuwe pakkingen geplaatst.

[url=http://postimg.org/image/okxhao11v/][img]http://s21.postimg.org/okxhao11v/2013_06...[/img][/url]
Afgevlakt en gereinigde kop.

[url=http://postimg.org/image/esr4tw16f/][img]http://s23.postimg.org/esr4tw16f/2013_06...[/img][/url]
Terug gemonteerd.

[url=http://postimg.org/image/uqgjy9tot/][img]http://s22.postimg.org/uqgjy9tot/2013_06...[/img][/url]
En nieuwe olie vind ie altijd prettig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.