Renault Scenic: Renault Scenic met melding Emissiesysteem controleren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: MEGANE SCENIC; 1.6 16V (83KW) EURO4

hallo,

heb sinds vanmorgen de melding op het display staan van: Emissiesysteem controleren.
even bij een universele dealer geweest (FIATdealer) en die heeft hem snel even uitgelezen, daarbij kwam de code P0010 naar voren.

Cilinderrij 1, nokkenasverstelling inlaat: onjuiste werking.

weet iemand wat dit probleem is en hoe dit opgelost kan worden?

het lampje service brand nu continu net als het lampje van de motor.

kan het kwaad als dit blijft branden de hele tijd (kunnen we er voorlopig mee doorrijden) of moeten we de auto z.s.m. naar de garage brengen.

ik verneem het graag

heister

Geplaatst door heister (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

't garagistje (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoogstwaarschijnlijk is de nokkenassensor defect.
De sensor noteert de stand van de nokkenas omdat deze door de inspuitrekeneenheid kan verplaatst worden. Dit om de verbranding te verbeteren op hogere toerentallen. Als die natuurlijk de stand niet weet zal hij de stand niet veranderen.
Ook heb ik hier ooit gelezen dat er naast het vervangen vd sensor ook een software update bestond mlaar weet niet of dat nog steeds zo is.

heister (0), 10 jaar geleden

ik heb naast deze foutcode ook soms de melding in beeld gekregen van: selecteer vrijstand dat op het display verschijnt.
motor van de auto lijkt dan kort stil te staan (ongeacht welke versnelling of toeren dat je dan hebt).

gisteren reed mijn vrouw erin, wederom de melding selecteer vrijstand. vervolgens sloeg de auto af. na de kaart erin en eruit gedaan te hebben, startte de auto weer en ook de melding zoals hierboven genoemd is weg.

zouden de problemen aan elkaar verbonden kunnen zijn? of zij het 2 op zich zelf staande problemen??

heb begin dit jaar nog de centrale rekeneenheid moeten vervangen, doordat een gedeelte was doorgebrand waardoor o.a. de binnenverlichting het niet meer deed, mist achterlicht en ook kofferbak niet meer open wou. dus al met al komen de problemen nu wel heel snel achter elkaar :(

't garagistje (0) PRO, 10 jaar geleden

ik denk niet dat het een met het ander te maken hebben.

Ik versta ook niet goed de juiste omstandigheden wanneer je de melding 'vrijstand' krijgt.
Als ik me goed herinner zegt de auto dat wanneer je wilt starten in versnelling zonder de koppeling in te drukken, maar tijdens het rijden...?

heister (0), 10 jaar geleden

als we rijden met de auto, krijgen we soms spontaan ineens de melding "selecteer vrijstand" in beeld. enigste dat dan resteert is de auto vrij te zetten of terug te schakelen, waarna de motor zich lijkt te herstarten. vervolgens gaat het weer een tijd goed.

dat is het vreemde namelijk. sinds mijn vrouw met de auto stil stond, is de melding van "Emissiesysteem controleren" ook verdwenen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.