Peugeot 406: Peugeot 406 BSI verwijderen, stekker-loshaal-probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik ben naar aanleiding van dit onderwerp ([url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...][/url]) over het vervangen van het relais voor de airco van de Peugeot 406 begonnen met het uitbouwen van de BSI.
In tegenstelling tot de originele vragensteller ben ik blijkbaar niet zo slim (een beetje domme jongen!)....

Het probleem begint namelijk al met het loshalen van de voorste stekker. Het gaat om de grijs/rode stekker met gele lipjes. Ik heb geen idee hoe ik die los krijg.

De aanvullende vraag gaat over de ruimte die ik heb om de stekkers los te halen: De zekeringkast geeft me niet erg veel ruimte als deze los is. Het lijkt alsof de kabels erachter nogal aan de korte kant zijn. Daarnaast blijft de BSI ook nog eens achter de frame hangen door de twee linker stekkers die nog vast zitten, waardoor voor mij een beetje het kip en ei probleem ontstaat.

Ben ik gewoon te voorzichtig of heeft iemand voor mij een truukje in de aanbieding? Bij voorbaat bedankt!

(jaja, 't zal wel weer iets lulligs zijn)

[url=http://postimg.org/image/9tan756d9/][img]http://s14.postimg.org/9tan756d9/peugoet...[/img][/url]

Geschiedenis voor de volledigheid: Airco doet het sinds omstreeks februari niet meer (na een paar keer welles-nietes). Pasgeleden mee naar de garage geweest die het hebben bekeken. Probleem lag in de BSI (vloeistof e.d. in orde). Een nieuwe zou € 500,- kosten, repareren iets van € 200,- (relais?). Dan maar eerst zelf eens proberen a.h.v. de verder zeer uitvoerig beschreven oplossing op dit forum.

soldeertin

Geplaatst door soldeertin (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

Volgens mij de gele lipjes of naar buiten of naar binnen buigen. Mocht je een relais nodig hebben PM me dan even.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Volgens mij het rode gedeelte naar voren trekken,dan komt de stekker los,dat is een soort vergrendelsysteem,zit op meer stekkers van de BSI.
De ruimte is niet overdreven groot,ik heb eerst de BSI losgemaakt,en toen de stekkers,dat werkt iets handiger.

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

klopt ook rode schuif moet naar voren

soldeertin (0), 10 jaar geleden

Ik ga het zo weer eens proberen. Bedankt voor jullie reactie.

soldeertin (0), 10 jaar geleden

Dankzij jullie reactie is het vanavond allemaal gelukt en rij ik weer in een gekoelde 406!

De rode lip moet inderdaad helemaal uitgetrokken worden en de stekker komt daarmee vanzelf los. Van de zes stekkers was het ook wel de moeilijkste, ook bij het terugzetten.
Het loshalen ging overdreven stroef en de rode lip met een schroevendraaier los gefrummeld (de gele lipjes lijken hierbij nog geen functie te hebben). Terugzetten ging ook niet zo gemakkelijk want de gele lipjes -moeten- volledig omhoog geschoven zijn voor de rode lip terug kan, wat natuurlijk niet bleef zitten. Met een schroevendraaier de gele lipjes naar binnengeduwd houden tijdens het terugplaatsen.

De rest van de operatie was kinderspel. Het duurde, inclusief testen voor en na, minder dan 2 uur. Plus een kwartier genieten van de koelte natuurlijk.

Allemaal bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.