Peugeot 106: motor wort te warm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

wie kan mij vertellen wat ik moet doen
als ik op de snelweg rij en ik over de 110 km kom loopt
temperatuur op naar boven de 110 gr
verder doet hij het nergens ook niet in de file
het gaat om een peugeot 206 diesel 1900 cc

aaltjotopelen

Geplaatst door aaltjotopelen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Dus als ik jou goed begrijp loopt de temp bij snelheden van +110 op tot ongv kookpunt maar als je hem lang stationair laat draaien niet?

Nu is dit een diesel en wat mij vaak verbaast is dat diesels stationair vaak niet door warmen maar soms zelfs afkoelen.

Is het een HDI fap (140 pk versie dus met turbo) of de HDI (90 pk versie dus zonder turbo)?

Doet hij het ook zodra jij met een lagere snelheid in een lage versnelling rijd (met ongv een gelijk toerental als bij 110)

Een diesel heeft het eigenlijk best zwaar namelijk zodra het toerental hoog ligt (diesels zijn toch nog altijd laag toeren machines)
Dus vermoed ik dat er iets in het koelsysteem niet in orde is.
Heeft je radiateur over de hele hoogte gezien en over de hele breedte een egaal temperatuur verloop?
Wanneer is de waterpomp voor het laatst vervangen?
Is het koelvloeistof niveau wel op pijl?
Gaat de thermostaat nog wel helemaal open (kun je testen door hem er uit te halen en hem in kokend water te leggen)?
Heb je niet ergens toevallig een lek in het systeem?
Hoe reageert de temperatuur als je de kachel in de auto op heet zet met de aanjager op volle snelheid?

aaltjotopelen (0), 10 jaar geleden

hij doet het alleen bij +110 niet bij hoge toeren in lage versnelling waterpomp is 3 maanden geleden vervangen
ook daar lag het niet aan thermostaat gaat tijdig en goed open
sensor vervangen nog geen resultaat
het is een peugeot uit 99 geen turbo 69 pk

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Systeem wel goed ontlucht ?

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Ik vermoed idd ook lucht in het systeem.
Is de thermostaat echt getest of is het een aanname dat deze goed is?

Systeem ontluchten als volgt.
Halve cola fles op radiateur opening zetten en deze aftapen (zodat deze noet langs de vul hals kan lekken.
Alle onluchtongs punten open draaien (bij een licht warme motor want dan staat de thermostaat open).
Dan de juiste koelvloeistof in de halve cola fles gieten (bijna vol) en dan alles lekker laten doorstromen.
Nog een keer cole fles bijna tot de ramd vullen en dan het laagste punt als eerste dicht draaien en ga zo tot het bovenste punt door.
Laat nu de cola fles zo ver leeg lopen zodat hij er af kan en draai het bovenste punt dicht. Verwijder nu de fles en sluit de radiateur.

Als je nu gaat rijden zal hete teveel aan koelvloeistof vanzelf uit het systeem gaan (door oversruk ventiel is radiateur dop) en je zult nu waarschijnlijk van alle koel problemen af zijn.

Tenzij er een lek in hey systeem zit natuirlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.