Peugeot 206 1999: Temperatuur begint niet bij 0

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb een heel raar probleem :

Als ik vroeg in de ochtend na mijn werk ga, en mijn auto start zie ik dat de temperatuur van de auto niet op 0 staat maar iets onder de 70 graden, dat op een "koude" motor ?

Ook heb ik het probleem dat het wijzertje van de temperatuurmeter niet stabiel blijft, op snelwegen komt die soms iets boven de 90 en soms tegen de 100 aan, nou is het wel zo dat de teller ook niet op 0 begonnen is en daarom dat het dan ook niet klopt, maar hij blijft ook niet stabiel.

Heb gister het temperatuursensor vervangen problemen nog niet verholpen, weet iemand wat het kan zijn.

Alvast bedankt voor de moeite.

kayano

Geplaatst door kayano (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Je wijzer staat bij koud rond de 70 graden?
Zou kunnen dat het klokje zelf meganisch vast loopt op de punt.

Je zegt de temp sensor vervangen te hebben, maar dit is een TU motor en die heeft er 2 namelijk 1 voor het klokje en 1 voor de ecu (blauw is dacht ik voor het klokje en bruin voor de ecu)

Het niet geheel constant blijven van de temp is voor een tu motor niet raar.
Heb meerdere peugeots met tu motor gereden en ze hadden het allemaal (zelfs nog na vervangen van koppakking, radiateur, thermostaat, waterpomp en koelvloeistof).

kayano (0), 10 jaar geleden

Hey dankjewel voor je bericht,

idd nadat ik hem de volgende dag wil starten staat hij niet helemaal beneden, maar de wijzer staat dan iets onder de 70.

Ik heb gisteren een blauwe vervangen maar zonder resultaat helaas, na het vervangen bleef jet tijdens een rit van 40 km wel stabiel een blokje boven de 90 graden. Maar terugweg was het meer wat te zien is op de afbeelding.

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Als ke de stekker van de blauwe los haalt mey draaiende motor valt dan de naald naar beneden? Als hij naar beneden valt en nog steeds rond de 70 hangt is meter niet nauwkeurig of loopt hij vast op dat punt.

Zoals ik al zij is een instabiele temperatuur (vooral snelheids afhankelijk) niet iets raars voor deze motoren.
Mijn vorige peugeots (1.4 & 1.6, motoren zijn inprincipe gelijk alleen cilinder inhoud is anders) hadden het ook allemaal, boven 120 aardig richting de 100 graden en bij snelheden tot 80 net iets onder 90 graden en tussen de 80 en 120 net boven de 90.


Als al mijn eerder genoemde punten in orde zijn is er niks aan de hand.

kayano (0), 10 jaar geleden

Maar als ik de auto uitzet dan valt de teller van de temperatuur meter wel gewoon helemaal naar t dieptepunt. Pas als ik de contract draai of de auto aanzet komt die net iets onder 70. En bij mij is die nog nooit ( heb hem 1 week) onde de 90 gevallen, soms een klei stukje boven de 90.

Wat raad je aan om te doen/proberen

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Ga eerst eens na of de blauwe sensor echt voor de meter is dus start de motor en trek de stekker er af. Als de meter dan wel helemaal terug valt heb je de juiste sensor vervangen. Maar zo te lezen lijlt hey daar niet op.
Afhankelijk van de uitvoering zitten er 2 of 3 sensoren op/nabij je thermostaathuis. Als je bij de blauwe geen reactie ziet op de meter probeer dan eens de andere(n). Maar ik zou me niet te druk maken om dit "probleem" het zal niks ernstigs zijn.

kayano (0), 10 jaar geleden

ok zal dit in t weekend proberen laat het weten

kayano (0), 10 jaar geleden

Ik heb mijn auto naar een monteur gebracht en die heeft alles nagekeken wat jij zei.

Hij gaf ook al aan dat de temperatuur al op 50 graden begint op een ijskoude motor. Dus het licht aan dat wijzertje,
Enig idee hoe ik deze kan resetten of laten resetten ?

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

Controleer eens of de massa tussen accu, motorblok en chassis nog goed is. Slechte massa wil wel eens extra spanningsval introduceren wat je terug ziet op de temperatuur meter als extra temperatuur.

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Geen idee, ik draai meestal de naald gewoon iets verder terug in zo'n geval. Je kunt ook op de sloop kijken of je een dashboard kunt vinden waar je dit metertje uit kunt halen.

kayano (0), 10 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Controleer eens of de massa tussen accu, motorblok en chassis nog goed is. Slechte massa wil wel eens extra spanningsval introduceren wat je terug ziet op de temperatuur meter als extra temperatuur.[/quote]
ok ik zal dat eens na laten kijken, zelf heb ik er bijna geen verstand van.

kayano (0), 10 jaar geleden

[quote=TvH85]Geen idee, ik draai meestal de naald gewoon iets verder terug in zo'n geval. Je kunt ook op de sloop kijken of je een dashboard kunt vinden waar je dit metertje uit kunt halen.[/quote]
Hoe kan ik dat via een naald doen dan, want het stoort me ontzettend !

TvH85 (0), 10 jaar geleden

Gewoon de tellerunit demonteren.
Ku stof kijkglas er voor we klikken en dan de naald iets terug duwen bij een koude net gestarte motor.

harry4203 (425) PRO, 10 jaar geleden

als de werkelijke motortemp je toch niet interesseert, kun je em ook afplakken. nog makkelijker.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

je kan ook zeggen van ik haal de instrumentenpaneel uit elkaar en trek de wijzer even los en zet hem dan op de punt dat hij moet staan. makkelijkste is dan als je de motor warm hebt dan zet je hem weer terug op 90 en dan maar hopen dat hij zonder probleem gewoon blijft werken. ik denk het wel. ken paar gevallen dat zoiets is gedaan.

kayano (0), 10 jaar geleden

Nog even een ander vraag. Als ik met me ramen open een stukje achteruit rijd of stil sta lijk het netalsof er een benzingeur vrij komt in de auto. Maar als ik dan doorrijd is het weer weg, waar kan dit aan liggen ?

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

Lekkage ergens in het benzine systeem? Ik zou er even een prof naar laten kijken. Een metertje niet goed, a là maar benzine lek....

kayano (0), 10 jaar geleden

Nog even iets laatst ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de lampen van mijn auto aanzet dat dan de temperatuur opeens omhoog gaat. Nadat ik mijn lampen weer uitzet daalt de temperatuur weer...

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

dan heb je zeker een probleem met de massa. controleren is het advies

kayano (0), 10 jaar geleden

Auto is inmiddels verkocht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.