Fiat Uno: Uitvallen Uno 45S I.E.

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 45S I.E. 999cc

De Uno van mijn moeder heeft al geruime tijd een probleem dat hij op onregelmatige tijden kan uitvallen wanneer hij stationair moet gaan draaien. Motor: 156A2.246
Bijvoorbeeld:
Hij slaat soms meteen weer af na het starten. Meerdere startpogingen nodig, eventueel met wat gas geven.
Slaat soms af tijdens stationair draaien bijvoorbeeld tijdens het wachten voor een stoplicht.
Hij heeft soms ook moeite om zijn stationair toerental te houden. Loopt dan normaal stationair maar gaat dan opeens zelf gas geven waarbij hij dan soms ook uitvalt.
Tijdens het rijden heb je nergens last van. Alleen stationair geeft problemen.

Een paar jaar geleden heb ik het busje voor de vacuüm vervroeging vervangen voor een nieuwe omdat deze lek was. Deze is nog steeds goed.
Alle massa contacten onder de motorkap en onder het dasboard die ik kon vinden heb ik gereinigd.
Verschillende stekkers van het injectiesysteem op de motor los gehad en contacten nagekeken.
Injectie ECU vervangen (0 280 000 710)
Stroomverdelerkap en rotor vervangen.
Bougies 1 en 4 er uit gehad en nagekeken. (makkelijkste te bereiken) Geen afwijkingen gevonden.
Nog steeds geen verbetering.

Ik weet niet wat de weerstandswaarden van de temperatuursensor bij koud en warm moeten zijn. Maar kan deze ook dit soort problemen veroorzaken of alleen verbruik problemen wanneer defect.
Of is het misschien het toerentalsignaal naar de ECU die misschien hapert of uitvalt? Ik heb geen schema van deze auto geloof ik. In ieder geval niet in het Haynes boek. Die Engelsen hebben nog heel lang op carburateurs gelopen.

Wie weet waar ik dit probleem zoeken moet?

TheGoose

Geplaatst door TheGoose (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Uno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheGoose (0), 10 jaar geleden

Niemand die iets weet wat het kan zijn?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Meestal hall-gever defect.

TheGoose (0), 10 jaar geleden

Door tijdgebrek kon ik even niet verder zoeken naar de fout.
Wel heb ik eens op aanraden van de monteur van de oldtimer vereniging waar ik lid van ben en die een garagebedrijf heeft, en iemand van een motorenrevisiebedrijf, injectorreiniger in de tank gedaan. (op ongeveer 1/4 tank) Zij zeiden beide dat dit veroorzaakt kon worden door een verstopte injector.
Dit heeft het probleem niet opgelost.
Intussen heb ik een vraagbaak weten te bemachtigen waar dit injectie- en ontstekingssysteem in beschreven staan. Het Haynes boek heeft deze niet. (Die Engelsen hebben heel lang op carburateurs rondgetuft)
Nu vanavond heb ik eens de hele stroomverdeler er af gehad. Gedeeltelijk uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De centrifugaal vervroeging werk nog soepel. Vacuüm vervroeging is ook nog goed zoals ik al had beschreven in m'n eerste post.
De hall-sensor er uit gehad en na gemeten. Deze ligt ruim binnen de specificaties beschreven in de vraagbaak. Ook geen kortsluiting met de massa. Wel waren de 5 contacten op de ontstekings ECU waar de 2 stekkertjes op zitten erg vuil van corrosie. De pinnetjes en de contacten in de 2 stekkertjes zo goed mogelijk schoongemaakt, en de boel weer in elkaar gezet. Ook stond de ontsteking op maar 10° voorontsteking i.p.v. 15° zoals vermeld in de vraagbaak. Deze dus ook op 15° gezet en met de slang los is deze dan zo'n 2° wat ook in de vraagbaak staat.
Ik heb de Uno net weer naar mijn moeder thuis gereden (paar 100 meter) maar hij geeft nog altijd uit zichzelf gas. Het afslaan wat daar mee gepaard gaat heb ik nog niet kunnen constateren. Mijn moeder gaat er weer even een poosje mee rijden. Maar dat uit zichzelf gasgeven klopt echt niet. Er zit geen toerenteller in maar op het gehoor lijkt het wel eens rond de 2000 toeren te kunnen zijn.

Kan de hall-sensor alsnog defect zijn? Of is misschien de ontstekings ECU defect?
Of kan het zijn dat de injectie ECU het ontstekingssignaal slecht ontvangt en dus gas gaat geven om proberen te corrigeren of laat de motor afslaan omdat hij te lang geen ontstekingssignaal krijgt?
Volgens het schema in de vraagbaak van P.H. Olving (pagina 221) gaat het signaal van de bobine via 'stekker in motorruimte van inspuitkabels' (155) naar 'stekker tussen motorkabel en inspuitkabels' (207) en dan naar pin 1 van de injectie ECU.
Als ik weer wat tijd heb zal ik deze verbinding eens controleren.

Maar als iemand anders nog een idee heeft waar het ook aan kan liggen, laat het maar weten dan kan ik wat meer dingen controleren.

TheGoose (0), 10 jaar geleden

De verbinding is nog in orde. Deze heb ik doorgemeten met een multimeter en deze geeft geen weerstand. De stekkers die in het schema staan kan ik zo snel niet vinden. I.i.g. die in de motorruimte niet.
Wel heb ik de Uno eens stationair laten draaien met een toerenteller er aan met het signaal meteen van de bobine. Zodra de motor warm begint te worden beginnen de problemen. De toerenteller schiet opeens omhoog zonder dat de motor zelf in toeren toeneemt. De injectie ECU denkt dan dat de motor te snel draait en regelt hem naar beneden bij. Dan valt de motor dus uit of bijna uit. Hier is een filmpje van 45 seconde wat ik gemaakt heb waar het probleem goed op te zien is.
[url]http://www.walagata.com/w/nightwalker/On...[/url]

Zal dan toch de hall-sensor af en toe te veel pulsjes doorgeven aan de ontsekingsmodule waardoor deze dus te vaak ontsteekt en de injectie ECU een vals signaal krijgt?

Maandag maar eens een nieuwe hall-sensor bestellen.

TheGoose (0), 10 jaar geleden

Het probleem is opgelost.

Na het vervangen van de hall-sensor voor een nieuwe (geen gebruikte) was het probleem nog steeds niet weg.
Via onderdelenzoeker maar een complete set gekocht bij een sloperij. (Verdeler met alles er op en er aan en de bobine) om nu één voor één de onderdelen te verwisselen om het mankement te vinden.
Als eerste heb ik de ontstekings-ECU vervangen. (Is eigenlijk alleen een hall-sensor puls versterker) En het probleem bleek daar aan te liggen.

De motor loopt weer mooi stationair zonder plots gas te geven of (bijna) uit te vallen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Uno of stel zelf een nieuwe vraag.