Peugeot 206: Hoog stationair + motor wordt niet warm

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 TU 88pk

Sinds dat ik terug ben van vakantie doet mijn 206 1.6 benzine (tu, 88pk) een beetje raar. Het komt erop neer dat ik nu twee problemen heb, waarvan ik niet weet of ze wel of geen verband met elkaar houden:

1. Bij het starten direct hoog in de toeren gaan, tot ongeveer 2000rpm. Na een seconde of 10-15 zakt dit weer naar 950. Wanneer ik moet stoppen voor bijv. een stoplicht en de koppeling intrap, stijgt het toerental meteen weer tot 15-1600 rpm, om na 10-15s weer te zakken tot 950.
2. De motor wordt niet warmer dan 70 graden. Ligt dit aan de thermostaat, of één van de sensoren? Ik las iets over een groene en blauwe sensor maar ik word er niet veel wijzer van welke ik evt. zou moeten vervangen.

Ik heb vandaag zowel het gasklephuis als de stappenmotor gereinigd met remmenreiniger, en daarna de stappenmotor opnieuw ingeleerd door de accupool er 20s vanaf te halen en de auto te starten met alle verbruikers aan. Heeft misschien iets geholpen, maar niet heel duidelijk. Ik heb hem ook nog proberen te starten zonder opnieuw in te leren, toen bleef hij op 4000rpm hangen, helemaal geen succes dus. Overigens heb ik sowieso het idee alsof de auto de hele tijd op de choke rijdt, niet erg prettig. Auto stottert en hapert verder niet tijdens het rijden.

Dus, zit er een verband tussen de bovenstaande twee problemen? Hoe krijg ik hem weer netjes stationair? Alvast bedankt

Oja, bobine is elektrofil. Bougies en luchtfilter zijn al vervangen.

Bhuddymahn

Geplaatst door Bhuddymahn (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De motor temperatuur wordt in verschillende systemen gemeten.
In de cilinderkop dicht bij de thermostaat.
het ene opneemelement ervan is van de temperatuur meter en de ander is van de ECU.

Het beste kun je beginnen met die temperaturen met elkaar te vergelijken. Als beiden dezelfde temperatuur aangeven kun je er van uit gaan de de meter op het dashbord correct aanwijst. De minimum motortemperatuur wordt, na opwarming van de motor, bepaald door het meer of minder sluiten en openen van de thermostaat.
Als de thermostaat niet correct werkt?? zal de ecu de regelingen, welke hij moet verzorgen, proberen aan te passen aan de bv te lage temperatuur. meestal krijgt de motor dan meer brandstof toegediend en de stationair regeling wordt aangepast om te voorkomen dat de motor steeds afslaat.. Ik kan me voorstellen dat bij die lage temperatuur en het te rijke mengsel de lambda sonde (in de uitlaat) vervuilt en dus ook niet goed meer zal werken.. enz.enz.

De stappenmotor regelt het stationair toerental door een omloop leiding (slang) meer of minder af te sluiten. Schoonmaken ervan kan wel eens nodig zijn, maar bedenk daarbij dat het meeste vuil (bagger voor of achter de stappenmotor zit. en bij te lage motortemperatuur is sludge er meestal de oorzaak van..

Conclusie. te lage temperatuur oplossen door de termostaat te vervangen en dan vooral de ecu resetten en zorgen dat de motor zich zelf gaat reinigen. Desnoods diverse malen opnieuw resetten.

Bhuddymahn (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, is het niet verstandiger om eerst de groene temp. sensor te vervangen? Ik las dat die meerdere problemen kan geven waaronder het raar stationair lopen. Zou die er ook voor kunnen zorgen dat de temperatuurmeter niet hoger komt dan 70 graden?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ben nog van de oude stempel. Eerst diagnose stellen.. En daarna denk ik altijd aan een oud gezegde van mijn vader. Hij vertelde ons, repareer niet alleen, maar neem ook de oorzaak weg..

De temperatuur meter bestaat in grote lijnen uit 3 compontenten. De temperatuurzender, de temperatuurmeter en de bedrading inclusief de aansluitingen..
Mijn ervaring is dat de bedrading of de aansluitingen meestal de boosdoener zijn (als er al een foute aanwijzing is) Hierdoor worden veel onderdelen ten onrechte vervangen.

Zoals ik al eerder meldde zijn het afzonderlijke systemen. De enige overeenkomsten zijn, de motortemperatuur en de gezamelijke electrische massa.

Bhuddymahn (0), 10 jaar geleden

Hallo allen,

Het probleem van de temperatuur is nog steeds niet opgelost. De thermostaat is twee keer vervangen, net als de groene temp. sensor. De meter blijft rond de 70 graden (zowel stationair als na een lange rit), de fan slaat niet aan. Ondanks dat heb ik wel het vermoeden dat de motor wel op temperatuur is doordat ik me niet kan voorstellen dat de thermostaat twee keer kapot zou zijn en de kachel ook goed heet wordt. Auto geeft geen stopmelding oid. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik snap er niks meer van!

Oja: Kan iemand mij vertellen hoe ik een 206 het beste ontlucht? Ik heb na het vervangen ontlucht door de auto met kachel aan warm te laten lopen met dop van het expansievat. Verder de ontluchtingsnippel op de kachelslang opengedraaid, maar daar komt nu in ieder geval netjes de vloeistof uit. Verder nog mogelijkheden?

Zou het misschien een bruine temperatuursensor kunnen zijn?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Is de temperatuur volgens de ecu, gelijk aan de meter op het dashbord??? ga er dan gerust van uit dat de aanwijzing van beide correct is..Uitlezen van de gemeten motortemperatuur in de Ecu doe je met behulp van een voldoende uitgebreide tester.. Actieve diagnose.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum