Peugeot 807: airco 807 werkt niet meer

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Hdi

Met dit warme weer blijkt de airco van mijn 807 het begeven te hebben. Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? ik ben een leek en ga met de auto naar een plaatselijke garagehouder. Ik ben er nog niet geweest maar mischien heeft iemand van jullie een idee wat het zou kunnen zijn. Kan ik de garagehouder een tip geven.
alle info is welkom en eventueel ook een raming van de kostprijs want ik verwacht weer een flinke hap uit ons budget.

dekleinewitte

Geplaatst door dekleinewitte (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 807? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou dat kan van alles zijn om tebeginnen is het controleren of er genoeg in het systeem zit is dat zo dan is de volgende stap de storingen uitlezen.

groetjes jan.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

ja,ik begrijp dat het niet éénvoudig is. Probleem is dat ik in officiele peugeot garages slechte ervaringen heb en nu ben ik een beetje bang als ik nu ergens naar een peugeot garage moet gaan, dat ze een beetje met mijn neus trekken snap je. Bv toen mijn auto 3 jaar oud was had ik enkele problemen en er is toen een expert van peugeot bij geweest. Alles is toen hersteld op kosten van peugeot. Ja zeiden ze maar er is ook een probleem met je koppeling en hier komt peugeot niet tussen aangezien er geen garantie meer was en de auto 65.000 km had. Ik heb toen enkel de andere problemen laten herstellen wat dus op kosten van peugeot was. Merkwaardig is dat mijn auto ondertussen 9 jaar oud is en hij 166.000 Km heeft en er nog steeds niets is vervangen aan de koppeling en ik rij probleemloos met een caravan van 1400 Kg. Hier heb ik dus zware problemen met de eerlijkheid van peugeot en daarom kom ik sindsdien niet meer in een officiele peugeot garage maar bij een plaatselijke garagehouder die elk merk doet.
Hijzelf weet niet onmiddellijk een oplossing en de persoon waar hij mee samenwerkt is in verlof. Dju toch

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou op zich is dat geen probleem hoor je kan ook gewoon een airco specialist bezoeken deze zijn op dat gebied prima uitgerust voor alle wagen op het gebied van airco s.

groetjes jan.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Jan, begrijp ik het nu goed dat er mensen zijn die gespecialiseerd zijn in airco's van auto's? heb je misschien een voorbeeld van zo iemand want dat lijkt me geen slecht idee.
Ik woon in Berlaar bij Lier dus geef ik dit even mee voor eventuele afstand.

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou we mogen geen reclame maken ik geef je mijn e wel en kijk maar of je er wat aan hebt maar dat doe ik via je i-mial.

groetjes jan.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

ik ben dus inderdaad bij een aircospecialist terecht gekomen in Heist o/d Berg. Ze hebben de airco gevuld en er ook fluogas aan toegevoegd.Ik moet nu enkele weken rijden en als de airco opnieuw begeeft kunnen ze dankzij de fluo zien waar hij fit. Dat is de uitleg die ik kreeg.ik heb momenteel betaald en ben als leek tevreden.

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

dat is ook het tarief zo ongeveer.
en het klopt door de toevoeging kan als er lekkage is met een speciale bril en lamp de plek op gezocht worden waar de lekkage is deze licht dan op.

groetjes jan.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

vandaag 3 weken later laat de airco het opnieuw afweten. ik heb hem opnieuw naar de garage gebracht en daar vertelde ze me dat er veel werk aan is omdat het waarschijnlijk de condensor of de compressor zal zijn. daar ik binnen 3 dagen op vakantie vertrek nemen ze niet meer het risico hem nog uit elkaar te nemen omdat ze niet zeker zijn dat hij nog op tijd klaar zal zijn. Ze gaan hem dus tijdelijk terug vullen(extra kost dus) en hopen dat hij het dan 3 weken uithoud tijdens onze vakantie. Ze stellen voor om de airco enkel te gebruiken als het echt nodig is maar op internet lees ik dan weer als je de airco niet aanzet er extra druk komt op de leidingen etc waardoor je sneller lekkages kan hebben.
Ik weet dus niet wat ik nu best kan doen hem aanzetten continu of enkel als het echt nodig is. Het herstellen zou enkele honderden euro's kosten op z'n minst.
heeft iemand een idee wat het inderdaad zoal zou kunnen kosten?

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nee de kosten is niet zo tezeggen hangt er van af waar de lekkage is en wat er los moet en vervangen moet worden.
ik zou de airco indien weer gevuld gewoon gebruiken als het nodig is je weet toch niet waar je goed aan doet lekken doet hij toch.


groetjes jan.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Ik zal de airco toch wel moeten laten maken he. hij is over 3 weken gevuld ( xx € ) en nu is hij al opnieuw gevuld ( opnieuw xx € ) en als ik binnen 3 weken terug ben uit Italie word hij definitief hersteld. Maar hoeveel gaat dit in het slechtste geval kosten denk je?

sjaak14 (0), 10 jaar geleden

Je moet eerst zeker weten het lek zit om zo'n uitspraak te kunnen doen. De compressor is een duur onderdeel, zelfs gereviseerde exemplaren kosten soms een paar honderd euro. De condensor daarentegen wat minder. Van een condensor is redelijk veel aftermarket merken beschikbaar en dat drukt de prijs, hoewel het vervangen meestal ook niet in een uurtje is gedaan. Ik heb ooit in een 306 de compressor, droger en een stuk aluminium leiding laten vervangen. incl. vullen en arbeidsloon xx euro lichter.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als je de airco niet gebruikt staat er constant overal 5bar druk ongeveer erop. gebruik je airco dan staat er op de hogedruk tegen de 10-17bar en lage druk 1.5-2.5bar
dus ligt aan waar hij lek is.

stomme is dat je voor de 2de keer komt en ze niet tegen je hebben gezegd wat er mis is waar hij lekt.
als er binnen 3weken leeg is en je hebt fluor er ook ingedaan. dan kun je gegarnadeerd zeker met uv-lamp zien waar hij lekt.
dan ga je ook niet zeggen miss condensor miss pomp.
je ziet dat of de pomp is of niet.
condensor kan net achter de fantilator of balk zijn dat hij lekt. dat kan dat je daar niet zo goed ziet.

condensor en pomp controleren of deze lek is dat is zonder problemen goed te doen als je nog 3 dagen en dan op vakantie gaat. betreffende onderdeel bestellen en de volgende dag monteren.
je moet dan wel de tijd hebben.

vindt wel als aircospecialist moet je niet de klant wegsturen met de gedachten dat je dan nog niet weet wat er mis mee is.
dan zeg je dat gewoon dat het een en ander losgenomen moet worden om te kunnen controleren.



de volgende punten die ik geef zijn schattingen deze kunnen altijd anders uitvallen in positieve maar ook negatieve kant op. (alles zo inc mogelijk)
condensor komt het vaakst voor. ongeveer 550-600euro moet je rekenen. opneiuw vullen daar vraagt ene bedrijf wel geld voor andere niet.
aircopomp komt niet vaak voor pomp zelf is behoorlijk prijzig maar 800-1000euro kan het worden
aircoleiding, bij andere peugeot een enkele keer gehad, kan van 150euro tot 300zijn
verdamper, deze zit in je kachelhuis en die moet dan kompleet vv worden. maar kan ook zijn dat je zonder demontage van je dashboard en kachelhuis er goed bij kunt.
zonder demontage van kachelhuis/dashboard 400-500euro
kompleet kachelhuis dat is dik 1.5dag/2dagen werk. kachelhuis zelf zit op 800-1000euro dan komt dus de arbeid nog bij. (1uur arbeid wisselt veel, paar jaar geleden lag dat op 35-70ex hoeveel nu durf ik zo niet te zeggen)

let op alle bedragen zijn een groffe schatting. kan er volledig er naast zitten
met laatste acht van de chassisnummer kan ik alles wel exact achter halen maar dat voor alles doen en niet weten wat het exact is van deze kant ben ik te lang mee bezig om dat te doen.
simpel gezegd is slechtste geval is bovenstaande bij elkaar op geteld. maar ga er van uit dat de condensor kapot is dat zien we namelijk het vaakst

in ieder geval voor nu een prettige vakantie gewenst en hoop dat het lekker koud is in de auto. vooral met dit warme weer

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

bedankt voor deze duidelijke uitleg. Probleem van de garage is dat ze inderdaad te weinig tijd hebben wegens andere gemaakte afspraken. Ze hebben er inderdaad met een lamp over geweest en denken dus ook dat het de condensor is. Maar zeiden ze stel dat er bij de reparatie toch iets anders aan het licht komt dan hebben wij niet de tijd om voor u deze herstelling uit te voeren. Jammer maar wel eerlijk gezegd. Daarom hebben ze me een voorstel gedaan om hem opnieuw te vullen zodat ik met airco op verlof kon vertrekken.
Niet dat wij zelf snops zijn maar we hebben 2 kleine hondjes en die zouden extreme warmte in de auto niet overleven denk ik. Mijn grootste probleem was dus:stel dat het inderdaad het slechtste geval is en dat het enkele 1000den euro's kost is het dan wel de moeite om deze kost nog te doen aan een auto van 9 jaar met 165000 Km
hopen dus dat het enkel de condensor is

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

klopt zoals ik je tekst las en begreep kwam het voor mij over dat bedrijf er wel heel simpel mee om ging.
had alleen dan verwacht dat als de condensor lek is dat ze een andere in zetten en opneiuw vullen. na vakantie na controle of het systeem nog vol is en naar behoren werkt.

ik snap inderdaad dat je voor je hondjes de airco niet kunt missen.
zelf zou je het ook niet kunnen missen.

het is altijd de vraag waar je de waarde vindt om het te repareren of niet.
zie met auto's met hogere km-standen en sta er versteld van dat ze geen probleem mee hebben als er nog een grote reparatie moet gebeuren van enkele duizenden euro's
ik neem me petje er voor af ivm het hartstikke fijn is voor monteur om dat een keer te doen

hoop voor je als je terug komt dat ze de airco spoedig kunnen maken.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Ik ben ondertussen thuis van vakantie in Italie en de airco heeft het goed gedaan. In de garage raden ze mij aan om bij thuiskomst de airco definitief te laten herstellen. Als ik wacht tot bv na de winter zou ik meerdere en hogere kosten kunnen hebben klopt dit volgens jullie? Hoe groot is het risico dat er meer stuk gaat of is het een beetje overdreven? zelf ken ik niets van auto's en kan er enkel mee rijden vandaar graag wat info.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

het ligt altijd aan wat er kapot is. maar simpel gezegd kan er niks kapot gaan, dan alleen wat er echt kapot is.
als de druk in het systeem te ver weg zakt dan stopt het systeem vanzelf ivm te lage druk.
moet 1.5-2.5bar minimaal in het systeem hebben zitten. daaronder wordt de koppeling van de airco niet geactiveerd.
dan is het een kompleet stilstaand systeem.

beste is nartuurlijk laten maken maar het is niet zo direct dat er hoge kosten erbij komen.

Stefan Sc (0), 10 jaar geleden

Ik ben een koel monteur.
De druk in een koelsysteem bij stilstand hangt van de omgeving temperatuur.
Bij 0 graden heerst er in het systeem een druk van ongeveer 2 bar.
Ga je nu rijden met deze wagen zal de druk in het systeem waarschijnlijk 2 bar blijven.
De druk zal pas stijgen als je gestopt bent ( omgeving temperatuur van de condensor/ motor / cabine ruimte bepaald dat ).
Ik ken de waardes niet uit mijn hoofd, maar bij een omgeving tempertuue van 30 graden kan er al een druk in het systeem zijn van rond de 8 bar.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

heb net ff meter gezocht op internet en klopt. bij 0graden is het ongeveer 2bar, maar het klopt toch dat dan wel het systeem volledig gevult moet zijn.
dit is ook een van de redenen dat airco in de winter niet zal werken. zijn mensen die durven te beweren dat als ze de airco aanzetten midden in de winter (lees buiten -5 of kouder) dat de ruit dan sneller ontdooit is.
Denk het dus niet.
http://www.hetonderdelenmannetje.nl/imag...
rood is de durk en de buitenste is de temperatuur die er dan bij hoort.
@hierboven, bij 8bar zit je volgens de meter op afb. op 37graden

zit net dat boven netjes te typen.(om 21.15) ivm nu te weinig koudmiddel in zit zal er meer gas in zitten met het gevolg dat de pomp dit netjes rondpompt echt werken doet hij dan niet.

wil je langer mee rijden kun je altijd nog de stekker van de magneetpoelie op de airco pomp lostrekken dan slaat de pomp niet meer in kun je dat niet direct kapot draaien.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Als ik dit allemaal lees zal ik toch maar snel een afspraak maken om hem te laten herstellen.Stel je voor dat ook de pomp nog eens stuk gaat.Ben wel benieuwd wat het gaat kosten hoor.
Maar hopelijk kan hij dan weer enkele jaren mee en hebben we toch weer dat beetje extra comfort he. Ik laat zeker nog weten hoe het is afgelopen.Bedankt alvast voor jullie uitleg.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Ik heb zojuist gebeld om een afspraak en wat kreeg ik te horen? O als hij nu nog werkt is de fit waarschijnlijk zeer klein. Ik zou nog wachten om hem te laten repareren mischien is het een nippeltje dat lekte en door hem opnieuw te vullen is dit mischien terug dicht gegaan. Je hoeft geen verlore kosten te doen en als hij leeg is loopt hij niet meer en zal er geen extra kosten aan komen. Wacht rustig af tot na de winter. Wel een eerlijke uitleg maar moet ik dit nu geloven? Het gaat hier over de vertrouwde zaak H.van rompaey in Heist o/d berg.
Ik denk dat ik dus rustig afwacht tot na de winter wat denken jullie hiervan?

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Goed idee , als hij echt goed lek was , deed hij het nu al niet meer.
Zou wel als je het idee hebt dat het echt minder wordt , hem niet meer gebruiken om ,extra, schade aan de compressor te voorkomen.

Stefan Sc (0), 10 jaar geleden

Als er een lek is in het koelsysteem (airco systeem ) is is het aan te raden om de airco niet meet te gebruiken.
Mijn ervaring is dat een lekkage meestal ontstaat bij auto's in de condensor ( steenslag en dergelijke ).
Bij nieuwere auto's is de vulling zeer belangrijk. ( betreft variabele compressoe capaciteit ).
Bij te weinig vulling krijgt de compressor te weinig smering en loopt dus vast.
Mijn advies rij winter en zomer altijd met de airco aan.
Heb je een aan uit regeling zet de airco minimaal iedere twee weken 10 minuten aan.
Je hebt airco regelingen die naar verschillende parameters kijken.
Ze kunnen dus inkomen ook als de omgeving temperatuur lager is dan -10 graden cekcius.
Deze regelingen kijken meestal naar de temperatuur van de vardamper.
Heb je een automatische regeling, en je hebt een tamelijk groot vermogen laat de airco op automatisch staan.
Groet. Steef.

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

0 graden kan de airco niet werken, en die 0 graden is niet de omgevingstemperatuur.
30°C omgevingstemperatuur en dan een druk van 8 bar?? is veel te laag die ligt dan veel hoger.

De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur.

Geen enkele airco werkt beneden het vriespunt is onmogelijk.

dekleinewitte (0), 10 jaar geleden

Voorlopig werkt de airco nog dus ga ik rustig afwachten en zien wat hij in het voorjaar doet.
allen bedankt voor de info

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum