Fiat Ducato: Toerental Ducato smoort bij 2500rpm

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

Toerental van onze verhuurcamper smoort bij 2500rpm. Geen foutmelding.Zo geen heuvel op te rijden.
Na reset (van accu af) iets beter maar smoort nog steeds. Bovendien werken nu ventilator en airco niet.
Hadden dit probleem eerst (mei) alleen bij starten en stationair maar bij wegrijden was er geen probleem. Check met computer leverde niets op.
Na 2 maanden ging weer motorlampje aan maar na check bij elektrotechnicus geen foutmelding dus maar gereset.
Morgen maar naar een monteur (op Kreta) maar heeft iemand enig idee? Omdat we in Griekenland verhuren zoek ik via dit forum assistentie.

Preveli

Geplaatst door Preveli (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de "motorlamp" brandt moeten er storingen uit te lezen zijn.
Bedoel je met "motorlamp" de onder EOBD verplichte "Engine check" lamp?
Die kan naast de motor ook door een automatische versnellingsbak aangezet worden.

Vanaf 2007 moet alles aan EOBD voldoen. Al eens overwogen om zelf zo'n relatief goedkope scanner aan te schaffen?

Preveli (0), 10 jaar geleden

Ja, ik bedoel Engine Check lampje. De eerste keer (in mei) was het dieselfilter maar dat hadden we een week ervoor vervangen terwijl het lampje al langer aan was. De technicus heeft m toen gereset. Nu is er dus geen lampje aan!
Zelf aanschaffen is te overwegen. Mijn compagnon heeft 60 huurauto's en die hebben om de haverklap zo'n lampje aan. Scant die op alle merken?
Je merkt t, ik ben geen monteur!

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je juist info wilt is het beter om eert het juiste type motor op te geven.
Vanaf 2007 tot 2011 was geen 2000cc motor te krijgen in een Ducato...

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

EOBD is een Europese eis (analoog aan OBD2) waarbij het uitlezen voor alle merken ongeveer hetzelfde gaat.
De vraag is of de auto aan die eisen voldoet.
Grofweg is de ingangsdatum 2001 voor personenwagens met benzinemotor en 2004 voor personenwagens met dieselmotor. Commerciele voertuigen (zoals de Ducato) volgen 2 of 3 jaar daarna.

Je kunt met zo'n scanner dus alle merken uitlezen zolang ze maar voldoen aan die EOBD eis.
Je krijgt op zijn minst de foutcode te zien die verantwoordelijk is voor het aanzetten van die "Engine Check" lamp.
Alhoewel ik beter MIL kan zeggen, want dat is de officiele naam nu, aangezien ook automaten de lamp kunnen aanzetten.
Zo'n scanner kan niet alles, alleen motor en automatische bakken uitlezen. En dan ook nog minder als met originele fabrieks apparatuur kan. De prijs is echter een stuk minder.


In jouw specifieke geval denk ik dat je dealer (of gelijkwaardige) apparatuur nodig hebt.
Dit omdat kennelijk nu de MIL niet brandt, maar er wel problemen zijn.
Hier is het programma FICOM voor, zie: http://www.obdtester.com/ficom

Preveli (0), 10 jaar geleden

Het is een 2198cc van eind 2007, Fiat Ducato 100

Preveli (0), 10 jaar geleden

Oldford, bedankt. Ik denk dat we een eenvoudig apparaat best kunnen gebruiken gezien het wagenpark.
Voor dit specifieke probleem wellicht dieper graven. We gaan er morgen met een technicus heen.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je een algemene EOBD/OBD2 scanner koopt, neem er dan eentje die ook data laat zien.
Dan kun je in ieder geval wat basis dingen als toerental of koelvloeistof temperatuur zien.
Met alleen foutcodes wordt repareren wel heel moeilijk.
En dan maakt het niet uit of je een software programma voor een PC neemt of een handheld scanner.

Preveli (0), 10 jaar geleden

Griekenland, pff, monteur zou om 10 uur komen. In de ochtend na gebeld, nee wordt 11 uur. Tegen klant 11.30 geroepen, je weet t nooit.
Om 12 uur geen monteur, wordt 15uur. Uiteindelijk pas om 16uur bij de camper. Waarschijnlijk dieselpomp, kan hij niets aan doen. 'waarschijnlijk' Heb je nog niets aan. Morgen met de camper naar de dealer in Chania en hopen dat die m direct kan maken.

Preveli (0), 10 jaar geleden

Wel wat laat maar graag geef ik terugkoppeling van de bevindingen bij de Fiat Dealer. Die krijgt foutmelding van de EGR. Zou moeten worden schoongemaakt of vervangen. Na wat uren gepruts omdat de ventilator ook foutmelding geeft, laat de Fiat dealer het erbij onder het mom van 'foutmelding is verdwenen' en 'te veel risico om de boel te openen want we hebben geen reserve'. Uiteraard kwam de foutmelding na 30km rijden terug.
Mijn compagnon heeft later de EGR geopend en er een dikke vuillaag uit verwijderd.So far, so good. Zodra camper uit de verhuur is gaan we de EGR goed laten reinigen. Zie ook https://www.mvwautotechniek.nl/egr/

Preveli (0), 10 jaar geleden

Bij een andere camper ging ook het motormanagement lampje branden en ik merkte heel kleine haperingen op als ik de motor op gelijk toerental liet draaien. Met name heuvels op. Dit laten uitlezen bij onze monteur in Heraklion en het was een foutmelding van gaspedaal. Hij demonteerde de diesel inlaatklep. Leek voor mij op de EGR. Deze zat ook volledig aangekoekt (kan toch niet van schone lucht komen?) met roet en hij heeft m gereinigd. Loopt nu weer als een zonnetje.
Zou deze vervuiling komen omdat de campers op Kreta weinig snelwegkilometers maken? Onze klanten maken vaak maar korte ritten, veelal op bochtige en bergachtige weggetjes.

mkampstra (0) PRO, 10 jaar geleden

Deze motor is een Ford motor. Niet eens een echte Fiat motor dus. Maar de grootste problemen komen voor in de EGR. Deze klep wordt electronisch aangestuurd maar gaat vaker defect. Aan de achterzijde onder het zwarte deksel zitten tandwielen die wel eens over elkaar willen verspringen of langs elkaar schieten, dan is de volledige klep van slag en krijg je hele vreemde verschijnselen. Klep demonteren reinigen en controleren en evt vervangen. Er is bij FIAT een verbeterd type klep aanwezig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.