Fiat Cinquecento: aanhaal momenten kop, en volgorde

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.9

Ik ga binnenkort de cilinderkop van de fiat eraf halen.
Dit doe ik omdat hij nogal water verbruikt.
Ik ga tevens de klepstooters vernieuwen en de seals.
Maar ik wil eigenlijk wel graag de aanhaalmomenten weten en in hoeveel fase ik dat moet doen.
En de volgorde.
Is het ook noodzakelijk om de kop te laten vlakken, hij is niet aan de kook geweest.

Henk

HenkyBoy

Geplaatst door HenkyBoy (55) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Theo Sparenburg (0), 10 jaar geleden

Ik neem aan dat je zeker weet (getest) dat je koppakking lek is.

Volgens Atezet.

1=40 NM
2=+90 graden
3=+90 graden.

Kopbouten hoeven niet vervangen te worden. Zijn blijkbaar geen rekbouten. Over vlakken staat er niets. Ik weet niet of dit mag. Je moet in ieder controleren of de kop recht is.


vr.gr. Theogeval

8-6-2-5-10
------------
7-3-1-4-9

HenkyBoy (55), 10 jaar geleden

Nou hij verbruikt water.
stationeer, pluimt die al witte rook, met dit warme weer.
En het water/condens loopt uit de uitlaat.
Dan denk ik haast dat die wel een lekke koppakking heeft,
En de klepstoters hoor ik ook, hij tikkert en als die warm is het weg.
Dus alles in 1x vervangen.

Henk

Theo Sparenburg (0), 10 jaar geleden

Waterverbruik wil niet zeggen dat de koppakking lek is. Een garage kan de zaak eenvoudig onder druk zetten om te controleren of het water niet elders verdwijnt. Ook kan zo gecontroleerd worden of tijdens gas geven de druk soms oploopt. Een andere test is de snuffeltest om te controleren of er verbrandingsgassen in het koelsysteem komen. Een test die meer tijd kost is een drukverliestets. Dan hoor je aan de ontsnappende lucht waar het lek zit. Bij een lekke koppakking naar het koelsysteem zal de koelvloeistof in het expansietankje gaan borrelen van de ontsnappende lucht.

Ik ben wel met je eens dat witte pluimen bij dit warme weer een indicatie zijn. Aan jou de keus om de gok te wagen of het eerst goed uit te zoeken.

Tikkende klepstoters kunnen ook komen door verkeerde (te dikke) olie.


vr.gr,. Theo

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Koppakking lek is een bekend euvel bij deze motortjes. Heb er zelf een die prompt elke 65000 km lek is. Inmiddels al 2 x vervangen.
Kopje wel even laten vlakken.
Als je verder geen olieverbruik had, kun je de kleprubbers rustig laten zitten.

HenkyBoy (55), 10 jaar geleden

Opgelost, tevens een vraagbaak gekocht
Koppakking vernieuwd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.