Fiat 0: Fiat Punto Sporting 2002, piept wanneer ontkoppeld, drukgroeplag

Brandstof: Benzine

Beste probleemoplossers,

Onze Punto maakt, volgens mij bij het koppelingshuis, rare piep geluiden ( soort geluid als een wieltje dat piept).
Wanneer ik de koppeling intrap is het vaak ( bijna ) weg, dus het intrappen heeft invloed op het geluid.
De koppeling werkt verder prima, en is niets aan te merken, binnen hoor je eigenlijk ook niets.
Wij hebben deze auto nu een halfjaar en het geluid is niet erger geworden, klinkt echt als een droog lager ofzoiets.

Zou dit het drukgroeplager kunnen zijn ? Er zit er 1 in als het goed is, en de koppeling is hydraulisch
Als dit het is, is het dan aan te raden om de hele koppeling te vervangen, ondanks dat alles prima werkt, of is alleen dit lager ook te vervangen ?

Of is het toch wat anders, omdat het ook piept bij stationair draaiende motor.

Hoor graag van jullie waar ik dit in zou moeten zoeken, of het zeer schadelijk en of dat ik er gewoon mee kan blijven rijden tot de gehele koppeling aan vervanging toe is.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Mark

Markh.4130

Geplaatst door Markh.4130 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1600) PRO, 10 jaar geleden

Als ik het zo lees zou ik ook zeggen , druklager.
Als je de koppeling een heel klein beetje intrapt , veranderd het geluid dan al ? zoja 99% druklager.
Je hebt er niet bij staan hoe oud de auto is en wat de km. st. is.
Je kunt er mee doorrijden , maar hij kan het ook zo begeven.
Als je wat vervangt , dan alles.

Markh.4130 (0), 10 jaar geleden

Hallo Ferrie,

De auto is uit 2002, en staat op 189000 ongeveer.
Het geluid veranderd het meest als je de koppeling voorbij half intrapt.
Dus als ik het zo hoor zit ik in de goede richting.

Wat kan het dan begeven ? Het lager zelf ? En wat gebeurt er dan ?

Binnen een half jaar is er nog niets veranderd aan het geluid, dat gaat wel een keer komen natuurlijk, maar merk er met rijden nog niets van.

kaleido 1 (1600) PRO, 10 jaar geleden

Als het lager het begeeft , dan maakt hij eerst veel lawaai , je koppelingspedaal begint te trillen/hobbelen.
Mocht hij vast lopen of zo zwaar gaan draaien , slijt hij dwars door de drukvingers van de drukgroep , en zul je op een gegeven moment dwars door de koppeling trappen en sta je dus stil.
Hoelang dit nog heel blijft is geen zinnig woord over te zeggen , kan alle kanten op.

Markh.4130 (0), 10 jaar geleden

Hallo Ferrie,

Nogmaals dank. ga er snel wat aan laten doen, want dat soort problemen ga ik niet op zitten wachten.

Groeten,

Mark

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 0 of stel zelf een nieuwe vraag.