Fiat Punto: Punto loopt onregelmatig stationair

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo allemaal,

Mijn goudkleurige Punto 85 ELX 16V waarover ik in dit forum al het nodige vertelt heb, is een paar maanden geleden weer door de keuring gekomen tot ieders verbazing. Ik heb er zelfs 2x een grote aanhanger mee getrokken. Er zitten alleen nog altijd een paar kleine motorische mankementen in de auto.

1. Als de auto koud is, hapert deze (en dreigt soms zelfs af te slaan) bij het (krachtig) gas geven (inhouden, stotteren)
2. Als de auto stationair draait tikt de motor (lijken de kleppen of alsof de zuigers tegen de kop tikken) en loopt deze nogal onregelmatig (slaat niet af)

De auto rijd verder prima als deze warm is (dat is vaak al na een paar minuten), komt en blijft goed op temperatuur, stinkt niet, zuipt niet (1:15 tot 1:22), trekt goed op (als ie warm is) en levert ook vermogen tegen de wind in e.d. (maar alleen als deze motor warm is dus)

Vragen:
1. Heeft iemand een idee waar ik de mankementen zou moeten zoeken?
2. Zou het rendabel zijn hier iets aan te doen?

Gezien de staat van de auto zal deze nog hoogstens 1 of 2 jaar rijden, maar u begrijpt dat ik de genoemde zaken wel vervelend vind.

Alvast bedankt voor de reacties weer allemaal.

Arno.
[url=http://postimg.org/image/g873bz3hv/][img]http://s21.postimg.org/g873bz3hv/Punto.j...[/img][/url]

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De ecu regelt de ingespoten hoeveelheid brandstof... De ecu haalt de nodige informatie van oa. de water en lucht temperatuur sensor. Als een van die twee foutieve info geeft heb je het beschreven probleem. Laat het geheugen eens uitlezen..
Ook een defect aan een ougie of bobine(isolatie) kan hetzelfde effect hebben..

Het tikken wordt door de klepstoters op de nokkenas veroorzaakt. Tja, zolang het geen knarsen of piepen is zou ik maar doorrijden..

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]De ecu regelt de ingespoten hoeveelheid brandstof... De ecu haalt de nodige informatie van oa. de water en lucht temperatuur sensor. Als een van die twee foutieve info geeft heb je het beschreven probleem. Laat het geheugen eens uitlezen..
Ook een defect aan een ougie of bobine(isolatie) kan hetzelfde effect hebben..

Het tikken wordt door de klepstoters op de nokkenas veroorzaakt. Tja, zolang het geen knarsen of piepen is zou ik maar doorrijden..[/quote]
Beste Cor,

Bedankt voor de heldere en overduidelijke uitleg.
Ik zal eens kijken wat die sensors kosten en of er makkelijk bij te komen is. Uitlezen kost ook geld en als de prijs van de sensors mee valt dan vervang ik ze gewoon meteen denk ik, of 1 van de 2 bij wijze van test.

Dat van de Bobine wist ik wel, want in deze auto zitten de Bobines (het zijn er 2) van mijn vorige Punto. De originele die erin zaten maakten dat de auto amper bleef lopen en het leek wel of ie op 3 pitten liep. Sinds ik die Bobines vervangen heb is het een stuk beter maar wie zegt dat deze wel goed zijn want mijn vorige auto ging naar de sloop omdat de motor in elkaar was gedraaid.

Over de klepstoters:
Je bedoeld begrijp ik te zeggen dat reparatie enorm moeilijk en of duur is?
En hoe schadelijk is het?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

de luchttemperatuur sensor maakt deel uit van de zg lucht massa meter en is waarschijnlijk niet los verkrijgbaar. ik zou toch eerst maar diagnose (laten) stellen.
De hydrolische klepstoters worden door de de druk op het smeeroliecircuit gevuld met olie, totdat de speling tussen de nokkenas en de betreffende klep is opgeven. Bij stilstaande motor staan er altijd een paar kleppen open. Als een stoter (een heel klein beetje) lekt, wordt door die door de klepveer in elkaar gedrukt. De veer kan daar soms de hele nacht over doen.(of tijdens de vakantie een paar weken) Na het starten moet de stotor opnieuw door de oliedruk gevuld worden met smeerolie om de speling op te heffen. Naast het getik zal ook de betreffende cilinder(s) niet goed functioneren... En dat merk je waarschijnlijk ook bij het koud wegrijden...
De Punto heeft 2 zg DIS bobines. De bougies staan in serie tov elkaar en de bobine. 1 en 4 vonken altijd tegelijkertijd net als 2 en 3. Als 1 aan het eind van de compressieslag vonkt, vonk 4 op het moment van tuimelen. of andersom. Beide zuigers staan dan boven in. 1 heeft de vonk nodig om het mengsel aan te steken en bij 4 gebeurt er (meestal) niets omdat net de uitlaatgassen verdreven zijn (klep sluit n) en de inlaat weer aan kan gaan zuigen (klep gaat nu open)

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

Cor,

Erg boeiende informatie! Ik heb zelf veel aan auto's geklust (na mijn zware hartoperatie niet meer maar kan weer komen) maar die specifieke kennis had ik niet. Wel was het mij inderdaad opgevallen hoe de Bobines gekoppeld staan aan de bougies (1/4 en 2/3).
Ik heb (ondanks dat dit heden ten dagen niet zo goed gaat) geprobeerd zoveel mogelijk te begrijpen wat je uitlegt, maar zit toch weer of nog met een vraag:

Als ik jou goed begrijp zou dat tikken volgens jou uitleg dus alleen bij koude motor plaats mogen hebben?
Dat is in dit geval niet zo. Al is de motor warm, als de boel rustig stationair draait wanneer ik bijvoorbeeld wat langer stil sta bij een verkeerslicht dan tikt de motor ook. Dat het de klepstoters zijn hoorde ik van nog iemand anders ook, dus dat heb je goed hoor. Maar waarom gebeurd dit ook bij warme motor? Dat klopt dan toch niet met wat jij hierboven verteld?

Wat zeker wel juist is aangeduid door jou is dat er inderdaad soms een cylinder niet lekker mee doet, maar dat is alleen bij koude motor. Dat geluid dus niet, dat is ook bij warme motor.

Ik ben benieuwd naar jou reactie!
Overigens bedankt voor je tijd, want volgens mij ben jij automonteur en doe je dit in werktijd als ik het zo lees...

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Het klopt dat ik dit allemaal na mijn werktijd doe, Maar dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden.ben 70 jaar, Ik heb altijd de allerlastigste klussen opgeknapt. Het kostte ontzettend veel tijd en studie. Maar het kwam nagenoeg nooit voor dat ik af moest haken...

In de hydrolische klepstoters zit (meestal) een kogeklepje om deze gevuld te houden.. Een miniscuul vuiltje (stukje metaal) tussen het kogelje en zijn zitting zorgt voor lekkage. Sinds de bovenliggende nokkenassen gemeengoed zijn geworden, bleek dat veel nokkenassen slijtage vertoonden. Oorzaak??? Tijdens stilstand wordt alle olie tussen de klep en de stoter weggedrukt, Dus iedere keer tijdens en na het starten wordt de stoter en/of de nok een beetje beschadigd.. Men probeerde dit euvel op verschillende manieren tegen te gaan. Door de nokkenas in een oliebad te leggen bv. Maar ook door de smeerolie kwaliteit te verbeteren. Door de meer kleppen techniek werd de nokkenas ook minder belast..De klepveren konden lichter geconstrueerd worden.. Maar ja, Het is nog steeds zo dat nokkenassen en de stoters beschadigd raken... Soms zo erg dat complete nokken verdwenen raakten...en als slijpsel in de smeerolie terecht komen. In hoeverre dat allemaal nu het geval is weet ik niet. Maar het gegeven dat je het tikken ook bij warme motor hoort, doet mij vermoeden dat het al zover is...

Ik probeer altijd om niet direct van het ergste uit te gaan. Vroeger stond ik nog wel eens verbaasd over hoe ver men had kunnen doorrijden met een bepaald defect.. Ik heb er nu geen last meer van...

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

Beste Cor,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg. Ik begrijp het helemaal. Ik rijd op een tijdbom maar of die volgende week of over een jaar of 2,3 pas afgaat is gewoon niet te zeggen omdat er niet even snel in de motor gekeken kan worden. Ja we hebben hier een autootje van Italiaanse makelaardij van 1997, dus we kunnen er geen Mercedes kwaliteit van verwachten. We gaan het maar afwachten. En zodra de mogelijkheid zich ooit voor doet, ga ik weer aan een ander autootje want wachten tot dat er iets definitief breekt en de boel vast doet lopen... lijkt mij niet handig denk ik.

Het is wel fantastisch dat je op je oude dag nog de moeite neemt jou vergaarde kennis te delen. Dat waardeer ik enorm en ik denk velen met mij. Ik ben ook van 'kan niet bestaat niet'. Alles kan als je maar je best blijft doen en niet gaat wanhopen denk ik. Dus dat snap ik wel van jou.
De techniek staat niet stil, dus materialen houden het tegenwoordig blijkbaar langer ondanks defecten er omheen...

Nogmaals veel dank voor de toelichting en tot de volgende vraag! :-)

Mvg,
Arno.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Wordt het dan de eerste auto welke niet aan roest ten onder gaat??? Zolang de 4 gas test bij de APK nog voldoende is zou ik doorrijden met de Punto. En het wegdoen zou ik dan combineren met bv nieuwe remmen of andere dure reparatie. Of er doet zich een situatie voor waarbij je echt heel voordelig een (veel) jongere auto kunt kopen..
Mijn auto is inmiddels 19 jaar en komt ook uit het land van de Fira.

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

Een Italiaan van 19 jaar oud? Dat vind ik een opmerkelijke verschijning, maar jij weet dan ook hoe je een auto aan het rijden houd natuurlijk. Want ik neem aan dat jou auto niet zonder reparaties die 19 jaar geworden is tot nu toe?
Ik zal inderdaad de auto niet eerder weg doen dan dat ik een overtuigende reden heb zoals een superaanbieding voor een ander of een reparatie die alle prijsklassen overschrijd. Verkoop heeft immers geen zin enerzijds (het levert niets op) en anderzijds rijd ik met dit oude dingetje wat ik een paar jaar terug voor 450 euro in mijn bezit kreeg (en tot nu toe 200 euro extra heeft gekost + de kosten voor de keuringen zelf), wel erg goedkoop. En zoals ik al eerder aangaf: 1:20 is zomers meer regel dan uitzondering, terwijl ik 's winters nog 1:15 of meer rijd op de koudste dagen.

Ik heb er een jaar geleden een nieuwe radiateur in gezet want de oude liep binnen 5 minuten leeg (doorgerot, de nieuwe kostte mij 42 euro aanschaf) en bij de laatste keuring heb ik 2 remleidingen en 2 bandjes laten vervangen. Dat is het. Wel lekt ie ergens olie denk ik en dat zit mij niet zo lekker moet ik zeggen. Maar omdat ik een jaar terug geopereerd ben (zware operatie) kan ik er zelf nu nog niet onder liggen om de lek te zoeken en rijk ben ik ook niet dat ik het een garage kan laten doen.

Op naar de 20 jaar met jou Italiaan!

Arno Streekvos (5), 6 jaar geleden

Voordat ik dit oude topic sluit, voor de zoekers op deze website even toelichting.

De auto is naar de sloop gegaan nadat ik op een voorganger ben gereden die keihard remde met defecte remlichten, dus het tikken van de kleppen heb ik geen oplossing meer voor aan te bieden.
Maar het stotteren bleek aan de bobine(s) te liggen. Deze zijn vervangen en toen was het over.

Later had ik weer gestotter soms maar dan tijdens het rijden (ander probleem dat was merkbaar). Dit loste zich op nadat ik injectiereiniger bij een volle tank benzine had gegoten. Er zat dus tenminste 1 vuile injector op / in de motor. Dat is verbruiksonderhoud, geen storing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.