Mercedes-Benz Vaneo: uitvallen stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 cdi

Deze auto stuurt zonder problemen totdat je het stuurwiel even vasthoudt in maximale uitslag, dan hoor je de pomp even een bijgeluidje maken en na ongeveer 1 seconde valt de bekrachtiging uit. Dit probleem is ontstaan na het laten repareren van de dynamo. Omdat ik hier al het een en ander over gelezen heb hier heb ik de verbindingen onder het ruitesproeiertankje al vernieuwd en doorgesoldeerd. Ook heb ik de spanningen gemeten op de bedrading bij de pomp en hier heb ik op de voeding 14,3 volt en op de aansturing vanaf de dynamo ook 14,3 volt. Op het moment van uitvallen zakt dit tot ongeveer 13,8. Dit moet volgens mij geen probleem zijn dus sta ik nu op het punt om mijn pomp te vernieuwen, of zie ik iets over het hoofd?

harlie

Geplaatst door harlie (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vaneo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Siem Bijman (115) PRO, 10 jaar geleden

Alleen Volts meten is niet voldoende. Je kunt 14 Volt meten, maar als de stroom heel laag is dan werkt het ook niet. Dus ik zou eerst nog wel even de ampères meten voor je de pomp vervangt.

harlie (0) PRO, 10 jaar geleden

Sorry Siem, ik ben niet helemaal volledig geweest. In een eerder topic werd vermeld dat wanneer de spanning op de blauwe signaaldraad te ver zakt de pomp uitvalt. Nu valt mijn pomp wel uit maar de spanning valt niet weg, dus daaruit concludeer ik dat het probleem niet in de dynamo zit. Als de voedingsspanning goed blijft, moet mijn probleem in de pomp zitten volgens mij.

willy9 (0) PRO, 10 jaar geleden

elektronica in pomp kapot klopt -pomp vervangen
gr

willy9 (0) PRO, 10 jaar geleden

al wat verder geraakt
gr

harlie (0) PRO, 10 jaar geleden

De leverancier van de dynamo wou zekerheid dus die heeft nog een nieuwe dynamo geleverd welke ik gemonteerd heb.
Daarna leek het probleem minder maar na een proefrit was het toch weer onverminderd aanwezig.
We hebben nu een revisie-pomp besteld en die ga ik deze week monteren, ik houd jullie op de hoogte.

harlie (0) PRO, 10 jaar geleden

ivm ziekte van de klant was de reparatie uitgesteld maar na het vernieuwen van de pomp was dit probleem opgelost.
Na een paar dagen is echter de stuurbekrachtiging helemaal uitgevallen, weer een nieuwe pomp (ruil) gemonteerd en alles werkt weer naar behoren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vaneo of stel zelf een nieuwe vraag.