Peugeot 106: Kraken bij het schakelen

Bouwjaar: 1998, Motorcode: 1.1

Hallo Allemaal


Mijn 106 heeft problemen met schakelen


In zijn achteruit krijg ik hem niet meer , en krijg ik een hels gekraak
Doe nu de motor maar uit en zet hem in zijn achteruit.
De auto laat zich ook moeilijk in zijn 1 zetten
De auto heeft ook af en toe bij normaal schakelen dat hij bv 2 3 of 4 een kleine tanden poetser weggeeft
De auto heeft ook de neiging om wanneer ik hem in zijn 1 start met ingetrapte koppeling weg te kruipen..
Daarnaast is het zo dat wanneer ik de koppeling helemaal intrap hij een ratelend geluid maakt.
Wanneer ik hem dan iets laat vieren is dit over
De auto heeft niet dat de koppeling slipt tijdens het rijden.
Wanneer ik de rem intrap dan slaat de motor af.
Wat hij ook nog heeft is dat bij een 90 graden bocht naar rechts ik geratel hoor.


Wat denken jullie de koppeling of de bak of beiden ?

Dan nog terug komen op het ratelen terug te komen
Volgens mij is de motor steun rechts boven ook wat aan het minderen


vr Groet

Hamke

Geplaatst door Hamke (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou zo telezen is de koppeling de oorzaak waarschijnlijk de drukgroep dat wordt dus een nieuwe koppeling.
dat geratel zal een aandrijfas zijn deze kun je dan maar beter gelijk mee vervangen.

groetjes jan.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Dank jan

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het doorslippen altijd bij een koppelings probleem optreed.
Wat betreft de bak.
Dat tanden poetsen hoeft dus niet te betekenen dat de bak stuk is ?
Wat zijn dan wel echte bak problemen die op kunnen treden bij een 106 1.1 ?


vr gr

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

nou weet je als je koppeling niet goed vrij komt dan blijven de tandwielen mee draaien dus als je dan schakeld dan moeten eerst de tandwiel afgeremd worden dat gaat dan met gekraak om dat ze blijven draaien.
de bak die jij eronder hebt heeft niet zoveel problemen maar het meest wat bij een bak in het algemeen voor komt is dat de chychromes ring versleten is dan schakeld hij ook met gekraak.
maar dan heb je geen gekraak met inschakelen van de 1 of achteruit.
en geluiden uit de bak van lagers die stuk gaan.
dus in jou geval is het niet de bak maar let wel hoe langer je er mee doorrijdt hoe groter de kans op schade aan de bak.

groetjes jan.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo

Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Nu zit ik nog met en ding en dat is de bak olie.
Zat gisteren op een forum en daar stelde iemand het volgende.
In een Peugeot mag alleen minerale olie.
Anders zouden oa de tandwielen worden aangtast

Hoe denken jullie hier over ?


vr groet

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

klopt er moet speciale olie in de bak zorg dat je die erin doet om problemen tevoorkomen.

groetjes jan.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Dus ik kan de volgende olie

Coldax Automotive

Cyntetic oil

75W80 wel weer omruilen


vr gr

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo

Dit zelfde bedrijf heeft mij ook als koppelingssetje meegegeven QKT 2049 AF

Klopt dit wel ?



vr Groet

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik snap niet dat jullie voor dit soort onderdelen niet naar een dealer gaan. Zo vaak als je hier leest dat het fout gaat via andere leveranciers. Als je het chassisnummer meeneemt, krijg je in eigenlijk 100% van de gevallen het juiste als het om dit soort onderdelen gaat. Zo veel prijsverschil zal er echt niet zijn, en ook al meegemaakt dat bijv. een kopp. set bij een dealer goedkoper is. Je koopt gelijk de juiste olie (in flacon) en óók gelijktijdig de glij-bus voor het druklager en de beide keerringen voor de aandrijfassen.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo Allemaal

Zal nog even bijpraten over de koppeling.
Ondertussen zijn we begonnen met de reparatie van de koppeling.
Waren van plan om de bak er ondervandaan te halen
Toen de monteur zag dat de automatische koppelingskabel stuk was.
een nieuw kabel gehaald
En hoera de koppeling doet het prima.
Gelukkig heeft de bak de aanslagen overleefd en schakeld prima
Geen gekraak of wat dan ook.
Maar eerder toen de kabel nog niet was vervangen hoorde ik als de koppeling helemaal was ingetrapt een geratel.
Dit geratel is nu de koppeling dieper kan worden ingetrapt alleen nog luider geworden.
Als de koppeling op zijn diepst is is het op zijn luidst
Doch met het opkomen van de koppeling wordt het gekraak al zachter.
Om helemaal te stoppen wanneer de koppeling opgekomen is
Iemand een idee ?


vr groet

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Dat is je druklager,die zul je moeten vervangen,en als de boel er toch af ligt,zou ik meteen de koppelingsplaat/drukgroep meepakken,doe je dat niet,dan kun je in de meeste gevallen binnen een half jaar weer.Vergeet je het druklager te vervangen,dan springt deze meestal vanzelf uit elkaar,en sta je langs de weg.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Dan is koppelen niet meer mogelijk zeker

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

zonder druklager in geen geval.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Dat de koppelingskabel stuk was kan ook heel goed worden veroorzaakt door een slechte drukgroep/koppeling.

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo allemaal
Dank voor de reacties
Nu moet de hele koppeing maar vervangen worden
Maar wat ik niet snap is het volgende
Dat het geratel op zijn ergst is wanneer er ontkoppeld wordt bij niet al te veel toeren
Wanneer ik het toerental dan opvoer dan wordt het geratel al en al minder


vr gr

Hamke (0), 10 jaar geleden

Hallo

Ben benieuwd hoe straks als de bak er af is de hap er uitziet



vr gr

Hamke (0), 9 jaar geleden

Alles werkt weer
De bak draait ook nog mee.
Geratel is gestopt na wat gerommel aan de koppelings kabel

jan T (10) PRO, 9 jaar geleden

nou mooi hamke ik hoop alleen niet dat je er een jaar me bent bezig geweest.

groetjes jan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.