Peugeot 407: Massa op PSF1

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7 HDI

Ik heb hier een 407 coupe 2.7 hdi uit 2006 waar zoveel storingsmeldingen in komen dat de dealer niet wist waar te zoeken. Het begint met ESP/ASR defect, remmen defect, stuurbekrachtiging defect, motormanagement defect, airbags en gordelspanner defect, etc. Omdat voor mij dit een logische verklaring moest hebben ben ik zelf op zoek gegaan. Op het moment dat de foutmeldingen weer kwamen ben ik gaan meten op de zekeringen van de PSF1 (zekeringkast onder de motorkap) en het bleek dat ik geen spanning had op diverse zekeringen. Daarop een nieuwe PSF1 gehaald maar helaas na 20 minuten rijden weer alle storingen. Nu zit er midden in de PSF1 een stekker met 2 dikkere grijze draden waar ik massa op meet, het vreemde is dat tijdens de meldingen er op 1 van de draden massa weg valt en soms op beide draden.

Mijn vraag is nu, kan ik voor deze 2 draden gewoon zelf een massa aanleggen of komen deze draden nog ergens vandaan/ worden ze gestuurd via een relais of is er 1 een soort weerstand draad? Mocht dit gewoon massa zijn kan ik natuurlijk zelf 2 nieuwe draden trekken en het zo aansluiten echter omdat ik niet weet waar deze draden vandaan komen durf ik ook niet zo maar hier constante massa op te zetten.
[url=http://postimg.org/image/vtzwhrdo3/][img]http://s21.postimg.org/vtzwhrdo3/2013_09...[/img][/url]

jpvdb

Geplaatst door jpvdb (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

harry4203 (430) PRO, 10 jaar geleden

het zijn iig geen massa's, dus dat moet je niet doen. zonder storingscodes en de juiste schemas wordt het erg lastig zoeken voor je vrees ik.

jpvdb (0), 10 jaar geleden

Vreemd dat het geen massa's zijn, als ik namelijk met een multimeter de rode draad op de plus van de zekeringkast zet die met die moer erop en dan de zwarte draad in deze stekker steek meet ik 12,34v met de motor uit en 14,4v met lopende motor op beide grijze draden in die stekker. Als ik dan de draden van de multimeter omdraai is het -12,34v en -14,4v. Naar mijn idee is het dan massa. Als ik deze stekker los haal krijg ik ook precies alle foutmeldingen die ik krijg als het rijdend mis gaat.

jpvdb (0), 10 jaar geleden

Even een foto van een aantal meldingen, is deze stekker dan misschien van het CAN netwerk?
[url=http://postimg.org/image/wzab8lfn1/][img]http://s22.postimg.org/wzab8lfn1/2013_09...[/img][/url]

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

op pin 1 gaat naar de motor ebe
dat is de + na contact uitgang service centrale motor
op pin 2 bedrading compressor
gekke is dat als ik een schema van de compressor pak deze naar de stekker 5voudig geel gaat en niet naar deze 2voudige stekker.

hoe dan ook de 2 dikke draden zijn voedings draden. massa van de auto loopt ten alle tijden via de carrosserie.
tevens meet je op de naar de stekker toe. ivm je met een gigantische weerstand aan het meten bent kan het zijn dat je daar dan massa hebt (die loopt dan door de computer en van de computer naar massa)
meet eens de voeding die je op de psf1 zelf hebt in plaats van de stekker zelf.

nu zie ik tevens ook dat je de motor hebt uitgelezen en veel indirecte storingen hebben.
dat wil zeggen dat de fout niet in de motor computer zit alleen hij geen informatie krijgt van de betreffende eenheid.
het klopt dat diverse problemen lijken te komen door het wegvallen van de stroom op deze zekering

tevens als je zegt dat de stekker miss van het can-netwerk is dan heb ik maar 1 advies, ga niet zelf meten.
can-netwerk draden zijn nooit zo dik, zijn een van de dunste draden in de hele auto.
zo dadelijk heb je alleen meer problemen.

wil je best helpen maar dan moet ik wel alles weten.
wil volledig uitdraai zien van alle eenheden (globale test) zodat we kunnen zien waar de storingen allemaal in zitten.
daarnaast ook de uitdraai van alle eenheden die je op de foto hierboven ziet staan.
plus bij alle storingen keer op f6 drukken zodat we ook een storingscodes hebben.
met alleen deze print hebben we nog niks aan

op basis van wat ik nu weet kan ik je niet iets laten meten.
tevens gebeurt dit alleen als hij warm is of ook als hij koud is

jpvdb (0), 10 jaar geleden

Ik moest even uitzoeken hoe ik in ieder geval de codes uit kon lezen. Zie bijgevoegde foto. Meestal komen de meldingen in de eerste 30km van een rit. Soms na 10 minuten maar meestal tussen de 5 en 30 minuten na het starten. Toevallig de laatste dagen geprobeerd zonder de CC, Navi en airco aan maar dat ging maar 1 dag goed (180km gereden die dag). Het is ook zo dat als hij stopt met piepen en ik dan de auto parkeer, op slot doe en minimaal 3 minuten wacht ik normaal verder kan rijden zonder dat er iets terug komt. Ik weet inmiddels ook dat de abs eenheid vervangen is samen met de rembekrachtiger. Ik weet niet op de abs computer vervangen is, lijkt er niet op aangezien die nog als jaartal 2006 erop heeft staan.
[url=http://postimg.org/image/e5knqfsa5/][img]http://s14.postimg.org/e5knqfsa5/IMAG064...[/img][/url]

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als abs eenheid is vervangen dan is de abs computer ook vervangen, of dat van de sloopt is of nieuw dat kan ik zo niet zeggen. maar weet dat het dan om 1 onderdeel gaat.

als ik zo lees dan zegt de computer, communicatie verloren met abs-pomp, eenheid automaat, bsi.
dit houdt in dat tijdens het rijden een los contact aanwezig is in de auto op de communicatie lijn.
als er maar 1 van de 2 draden niet goed zijn wordt heel de communicatie op stil gelegt.

je zal kompleet de communicatielijn moeten doormeten, als je belast doormeet gebruik maximaal 5watt niet meer. liever 1.2watt. dit ivm de draden niet tegen hoge stroom kunnen. anders weet je zeker dat de draden niet goed zijn.

de draad loop van motor ebe naar de abs pomp. daar loopt hij doorheen. van de abspomp loopt hij zowel naar de bsi als naar de automaat.
bij 207 kwam het voor dat de stekker op de abs-pomp probleem gaf.
je moet dus de klemkracht goed controleren. dit kan alleen door een pin die gelijk is van de pin die op de abs-computer zit.
ik zelf heb die pinnen op een draad gesoldeerd en liggen onderin de kist voor zulke klussen.

aangezien de motor storing heeft op alle andere ebe's
als dan abs-computer, bsi en automaatbak geen andere storing hebben dan geen communicatie met motor ebe
dan kun je haast zeker zeggen dat het probleem tussen de motor ebe en de abs-computer zit. of abs-computer verbindt hem intern niet goed door de communicatie.
of de draad is iets mis mee.
start de auto een keer en ga rustig met de kabelboom iets op en neer. dit nadat je de stekker hebt gecontroleerd of er niks weggesmolten is.
kijken of hij dan storing valt.
zo ja dan weet je ongeveer of het de stekker is of kabelbreuk.

jpvdb (0), 10 jaar geleden

Dank je! Zaterdagmiddag gaan we aan de slag met je tips. Ik heb vandaag de tablet nog laten loggen en daar kwamen de volgende meldingen uit, sommige nogal vreemd voor mij:

P0405: Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit Low (Powertrain, Generic)
U0103: Lost Communication With Gear Shift Control Module "A" (Network, Generic)
U0121: Lost Communication With Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module (Network, Generic)
U1003: Loss of serial communications for class 2 devices (Network, GM)
U1118: Loss of Serial Communications for Class 2 Devices (Network, GM)
P0500: Vehicle Speed Sensor "A" (Powertrain, Generic)
P0461: Fuel Level Sensor "A" Circuit Range/Performance (Powertrain, Generic)
P1351: Misfire Cylinder 5 with Fuel Cut-Off (Powertrain, BMW)
P1351: Misfire Cylinder 5 with Fuel Cut-Off (Powertrain, BMW)
P1351: IC Circuit High Voltage (Powertrain, Buick)
P1351: IC Circuit High Voltage (Powertrain, Cadillac)
P1351: IDM Input Circuit Malfunction/ Ignition Coil Control Circuit High Voltage (Powertrain, Citroen)
P1351: IDM Input Circuit Malfunction/ Ignition Coil Control Circuit High Voltage (Powertrain, Ford)
P1351: Ignition Coil Control Circuit High Voltage (Powertrain, GM)
P1351: VVT Sensor Range/Performance Problem (Bank 2) (Powertrain, Lexus)
P1351: Ignition Diagnostic Monitor Circuit Input Fault (Powertrain, Lincoln)
P1351: Ignition Diagnostic Monitor Signal Lost to PCM or Out Of Range (Powertrain, Mazda)
P1351: Ignition Diagnostic Monitor Circuit Input Fault (Powertrain, Mercury)
P1351: Ignition Diagnostic Monitor Circuit Input Fault (Powertrain, Oldsmobile)
P1351: IDM Input Circuit Malfunction/ Ignition Coil Control Circuit High Voltage (Powertrain, Peugeot)
P1351: IC Circuit High Voltage (Powertrain, Pontiac)
P1351: IC Circuits 1 & 4 malfunction Or Shorted (1995-97) (Powertrain, Saturn)
P1351: Ignition Coil 1 primary (Powertrain, Volvo)

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

p0405 wil zeggen dat je probleem hebt met je egr klep.
deze via laptop aansturen en luisteren of de klep werkt. zo nee controleren of de voeding allemaal naar toe gaat wel goed zijn.
egr klep vv,
storing van egr klep achterop de motor

u0103, u0121, u1003 en u1118 zie stekker verbinding abs-pomp en bedrading ervan

p0500 hoef je niet naar te kijken, gaat over rijsnelheid niet ontvangen, maar dat is logisch als je storing u0121 hebt. dan heb je geen communicatie met abs-pomp en kun je dus ook geen snelheid ontvangen

p0461 te laag brandstofniveau gedecteerd, dit kan komen omdat er geen communicatie is met de bsi u1003

p1351 dat wil zeggen dat je een defecte gloeibougie hebt, of defecte relais. tot hede altijd gehad dat het de gloeibougies zijn.
advies om alle 6 de gloeibougies te vervangen


kort gezegd
communicatie storing oplossen door bedrading controle uit te voeren
gloeibougies vv
egr klep vv van de achterste cilinder rij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.