Fiat Punto: Temperatuur blijft oplopen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Mijn auto heeft een kwaaltje sinds kort. De temperatuur loopt op zodra de auto stil staat met draaiende motor. Er zit wel voldoende koelvloeistof in en er word ook druk opgebouwd. Oliepeil is ook goed. Auto rijd verder ook goed zoals normaal.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt?
Bedankt voor de reactie(s).

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Slaat de vin op de radiateur aan???

Highway (115) PRO, 10 jaar geleden

Als de druk ook oploopt is de kans groot dat je koppakking lek is als je koelfan niet aanslaat.

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

@Cor van Jaarsveld
@Highway


UPDATE:

Bedankt voor de reacties beiden! Ik ben blij dat jullie met mij mee willen denken.
De koelvin werkt prima volgens mij. Dat wil zeggen:

Als ik vanuit koude positie een stukje van 5km met de auto rijd (waarbij diverse verkeerslichten op de route komen, de gemiddelde snelheid 80km/u is, een buitenlucht temperatuur van 14 graden en windkracht 3 uit het westen in de grill waait), vervolgens de auto met draaiende motor stil zet op een parkeerplaats...

...duurt het zo'n 5 minuten voordat de thermometer (het wijzertje naast de snelheidsmeter dus) op het eerste streepje staat (dat is het eerste enkele streepje van onderaf, dus de eerste na de dubbele rode streep helemaal onderin, dat is op 25% van de schaalverdeling).
Vanaf dat punt begint de temperatuur snel op te lopen (binnen een minuut staat de thermometer al in het midden en dus alweer 25% verder).

Op dit moment (met de wijzer van de thermometer dus op 50% van de schaalverdeling, in het midden dus) slaat de vin aan en blijft draaien (ook als ik de motor af zet, draait de vin nog even een minuut na) terwijl de temperatuur met draaiende vin en draaiende motor ook blijft oplopen. En dat laatste mag volgens mij niet?

Zegt dit iemand iets?

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

[quote=Highway]Als de druk ook oploopt is de kans groot dat je koppakking lek is als je koelfan niet aanslaat.[/quote]
Beste Highway,

De druk loopt niet zodanig op dat je zegt 'veel' maar gewoon zoals bij elke auto.
Als ik de dop eraf draai als de motor nog warm is, klinkt het bekende gesis en is het meteen over. Niet dat de koelvloeistof eruit spuit of zo. Ik heb ooit een auto met een gescheurde pakking gehad waar dit wel gebeurde. Zodra je de dop iets los draaide, spoot de koelvloeistof al aan alle kanten tussen het schroefdraad door. Dat is bij dit autootje zeker niet het geval.

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Voel eens of beide slangen vanaf de radiateur warm worden,als deze koud blijven zit de radiateur dicht(geen doorstroming),maar het meest voor de hand liggend is dat de thermostaat dicht blijft.
Haal anders je thermostaat er uit en kijk wat de temperatuur dan doet.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Arno,
Daar ben ik weer.
Ten eerste, waarom zet je de motor niet gewoon uit??? (het nieuwe rijden) geen vervuiling en ook geen problemen...
ondanks je uitgebreide uitleg weet ik eigenlijk nog geen temperaturen. Als je geen bezwaar hebt zal ik je uitleggen wat er gaande is,.

Bij een correct werkend koelsysteem, wordt de verbrandingsruimte, en de koelvloeistof eromheen opgewarmd. Daarvoor zorgt de verbranding welke regelmatig plaats vindt in de cilinder ruimte(s) Vooral bij extra belasting, van de motor, zal er extra warmte geproduceerd worden. Zolang de gewenste bedrijfstemperatuur van ongeveer 90 graden nog niet is bereikt, pompt de waterpomp de koelvloeistof via een omloop rond. Deze warmt daardoor redelijk gelijkmatig op... In de winter zet de berijder meestal de verwarming aan. dwz samen met, of in plaats van, de omloopleiding circuleert de koelvloeistof dan door de kachel-radiateur. In de kachel wordt de temperatuur omlaag gebracht, afhankelijk van de hoeveelheid warmte welke er aan de kachel wordt ontrokken. Het tijdstip van het bereiken van de gewenste temperatuur (90) graden) duurt daardoor in de winter (veel) langer dan in de zomer. Mede omdat de lucht welke langs het motorblok strijkt dan ook kouder is. Ook de hoeveelheid smeerolie in het motorblok maakt deel uit van het koelsysteem. Ook de smeerolie circuleert en zorgt daardoor voor een regelmatige opwarming.. Na verloop van tijd zal de 90 graden bereikt zijn...... Een in het circuit met de gewone radiateur geplaatste thermostatisch bediende klep (thermostaat) gaat open. De koelvloeistof kan nu ook door de gewone radiateur terug in het motorblok stromen.(Circuleren) Echter als de temperatuur van de vloeistof (bv 5 graden) lager is geworden, sluit de thermostaat weer. Bij 90 opent deze weer.. dicht open,dicht open, enz,enz. Als de koelvloeistof niet meer onder de 90 graden wordt afgekoeld, blijft de thermostaat open staan.. DE oorzaak van het onvoldoende afkoelen is (bij een correcte werking) de volgende. Er vindt in de radiateur onvoldoende warmtewisseling(afkoeling) plaats omdat er onvoldoende wind door de radiateur waait. In combinatie met een hoge buitentemperatuur kan die situatie redelijk snel ontstaan. Buiten op de radiateur is daarom een electrisch bediende ventilator (Fan of Vin) geplaatst. Een (meestal) in de radiateur geplaatste thermostatisch bediende schakelaar (thermocontact) schakelt de Fan in bij een iets hogere temperatuur dan die waarbij de thermostaat opent.. Als de temperatuur een paar graden gezakt is schakelt de Fan weer uit.

Alles draait om warmte wisseling,. Of, duidelijker gezegd, temperatuur uitwisseling/ warm wordt kouder en kouder wordt warmer..
Dit gebeurt in de cilinderkop, het motorblok, kachel radiatuur en de gewone radiateur. maar elke slang of ander warm materiaal in contact met de buitenlucht doet er aan mee.

De warmte wisseling is niet efficient als er ipv koelvloeistof lucht in het koelsysteem zit. maar ook als de circulatie van de koelvloeistof minder is, verstopping of niet altijd werkende pomp.(losse riem of losse schoep.

In tegenstelling tot wat er veelal wordt verondersteld, hoeft een koelvloeistof temperatuur vab\n neer dan 100 graden niet te betekenen dat er iets mee mis is.

Het overdruk / onderdruk ventiel (dop) zorgt dat de kooktemperatuur meestal boven de 120 graden Celcius ligt.

Alles is er op gericht om de temperatuur overal gelijkmatig te houden..Maar, er is altijd uitwisseling. Als de motor wordt stil gezet, is er geen koelvloeistof circulatie meer. Maar de warmtewisseling tussen het materiaal rondom de verbrandings ruimte en de koelvloeistof om cilinder(kop) gaat nog even door. En precies op die plaats zit het opname element van de temperatuur meter.

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

[quote=thei11316]Voel eens of beide slangen vanaf de radiateur warm worden,als deze koud blijven zit de radiateur dicht(geen doorstroming),maar het meest voor de hand liggend is dat de thermostaat dicht blijft.
Haal anders je thermostaat er uit en kijk wat de temperatuur dan doet.[/quote]
De Thermostaat werkt. De dikke bovenste slang (uitgaande slang zover ik weet) wordt kort na het starten van de motor (5 minuten later) warm.

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

Cor,

Bedankt voor jou uitgebreide toelichting.
Het komt misschien lullig over - al is het zeker niet zo bedoeld - maar behalve dat ik weer wat leer, brengt jou uitleg mij niet dichter bij de oplossing. Het enige wat ik zeker weet is dat de temperatuurmeter schrikbarend snel stijgt tijdens het rijden en dit niet eerder gebeurd is. 7 maanden terug heb ik hier nog een verslag neer gezet (met foto's) van mijn werkzaamheden aan het koelsysteem van deze auto. Ik heb er toen een nieuwe radiateur in geplaatst.

Het enige wat ik op dit moment enigzins zinvol denk te vinden is echt 100% uitsluiten dat thermostaat en waterpomp functioneren (dus de bovenste slang aan het thermostaathuis los halen en motor starten, kijken of het ding na enkele minuten koelvloeistof begint de loodsen. Daarnaast misschien de radiateurslangen los maken en de radiateur leeg laten lopen. Daarna slangen weer vast zetten en systeem weer bijvullen via het expansievat en dan maar eens starten en kijken of de koelvloeistof gaat zakken wanneer de lucht uit het systeem gepompt wordt. Zo niet, is de waterpomp defect.

Ik kan momenteel echt niets anders bedenken wat echt zinvol kan zijn ter oplossing van deze storing...

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Als de thermostaat maar gedeeltelijk open gaat wordet de bovenste slang ook warm,maar de doorstroming is dan te weinig waardoor de temperatuur ook op loopt.
Mocht je koppakking eruit liggen dan moet je straks toch een nieuwe thermostaat monteren,gooi die paar tientjes er nu alvast tegenaan weet je wel zeker dat je thermostaat in orde is,opf bouw de huidige uit,wordt de temperatuur dan nog te hoog,kan of je koppakking eruit liggen of je tempsensor is naar zijn grootje en geeft een verkeerd signaal door.

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

@thei:

Helder verhaal thei, ik zal het proberen.

Wordt vervolgd...

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Door de werking uit leggen, heb ik duidelijk willen maken dat de temperatuur op zich niet veel zegt over de toestand van het koelsysteem.

Als de temperatuur tijdens het rijden niet te hoog oploopt? weet je zeker dat de radiateur niet verstopt is, ook weet je dan zeker dat de thermostaat voldoende opent. Ook weet je dan zeker dat de zg zelfdenkende vin niet in staat is de temperatuur naar de door jou gewnste stand te brengen. Als de temperatuurmeter meer dan 110 graden aan gaat geven kan dat komen door een slechte circulatie van koelvloeistof, tijdens stationair draaien. Of een slechte warmtewisseling radiateur/buitenlucht. Is het mogelijk dat je de de fan wel hoort draaien, maar dat de vin niet mee draait???? of Is de radiateur aan de buitenkant verstopt? op het deel waar de fan draait.

Ik heb geen idee wat je wilt testen of bereiken door het losmaken van de bovenste waterslang. Als je toch de thermastaat wilt testen??? demonteer hem dan, hang hem in een electrische waterkoker aan een stukje staaldraad. voor het water kookt moet de thermostaat openen. (en deze doet dat heus wel) Trouwens de openings temperatuur is op de klep of de onderkant van de thermostaat vermeld.

Heb je de kachel wel eens in zde warmste stand gezet??? 100 % kans dat het vermeende euvel zich niet voordoet. Ik denk dat het moment dat je deze zomer de kachel uit hebt gezet het begin van het euvel was...Dus geen storing, maar een soort panische angst voor een hogere temperatuur in het koelsysteem...

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

@Cor van Jaarsveld

Beste Cor,

Helaas zit je op het verkeerde spoor. Ik ben niet panisch angstig maar de temperatuur loopt extreem op. Veel te snel en veel te hoog. Dit ben ik beslist niet gewend, niet van deze auto en niet van andere auto's die ik gehad heb. Als ik het 20 minuten zou laten, dan zou de meter beslist helemaal bovenin staan en de boel staan koken. Ik heb de meter ook al eens bovenin zien staan en toen noodgedwongen besloten de motor af te zetten...

Dat de radiator verstopt zit is niet aannemelijk maar ga ik nakijken. Ik heb 7 maanden terug een nieuwe gemonteerd.
De vin draait absoluut rond, dat heb ik met eigen ogen gezien.

En wat thei opmerkte heb ik inderdaad eerder mee gemaakt met een ander merk auto: een thermostaat die maar gedeeltelijk open ging waardoor te weinig koeling ontstond.

Ik denk dat de radiateur ook goed is want er is 1 ding wat nog wel prima koeling geeft: rijwind als ik tegen de wind in rijd. Dat lijkt mij niet anders te kunnen dan via de radiateur die door deze rijwind sterk afkoelt en daarmee het koelwater dus ook.

En wat ik nog vergat te melden:
Als ik de kachel vol open zet, dan blijft het probleem bestaan na een korte en lichte temperatuurdaling. Dus dit kan het oplopen van de temperatuur ook niet (blijvend) voorkomen helaas.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De temperatuur kan alleen maar sneller dan snel oplopen als er (bijna)geen circulatie van koelvloeistof is. Waarom die circulatie er stationair niet is en op toeren wel, is mij niet echt duidelijk. Het enige wat ik me voor kan stellen is een ongelooflijk grote hoeveelheid bagger in het koelsysteem, waar de langzaam draaiende pomp niet tegenop kan, maar waar de snel draaiende waterpomp maling aan heeft... Je hebt toch geen toch niet een v snaar die ontzettend los staat????

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]De temperatuur kan alleen maar sneller dan snel oplopen als er (bijna)geen circulatie van koelvloeistof is. Waarom die circulatie er stationair niet is en op toeren wel, is mij niet echt duidelijk. Je hebt toch geen toch niet een v snaar die ontzettend los staat????[/quote]
Nee hoor. de V-Snaar zit gewoon goed. Anders zou deze minstens moeten fluiten en zou de dynamo ook niet goed worden mee genomen mag ik aannemen. Maar dat werkt allemaal goed zover ik dat kan inschatten. Of was het geen toeval dat 14 dagen terug mijn accu door onbekende oorzaak helemaal leeg stond toen ik 's morgens bij mijn auto kwam..? Ik heb de accu vervangen voor een nieuwe en sindsdien heb ik geen stroomproblemen meer dus neem ik aan dat de V-Snaar gewoon goed zit.

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Ennuhhhhh al wat ondernomen?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

dit is niet mijn logika. (logica)

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

!!! OPLOSSING GEVONDEN !!!


Beste helpende mannen,

Nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide reacties die ik uiteraard ter harte heb genomen en waarmee ik aan de slag wilde gaan om mijn motor open te slopen d.w.z. zover het de koeling betreft. Het antwoord liet even op zich wachten omdat ik eerst zekerheid wilde hebben en toen ik dat had, kon ik 2 dagen achter elkaar deze website niet benaderen (...)

In ieder geval zijn de problemen uit de wereld en ik met het schaamrood op de kaken beken ik dat ik te snel alarm heb geslagen, maar wel veel heb geleerd, waarvoor mijn oprechte dank!

De oplossing:
Er zat te weinig koelvloeistof in het systeem!
Ik geloofde het zelf niet toen ik de conclusie meende te trekken na veel lezen (van jullie), nadenken en onderzoeken van de buitenzijde van de motor.
Want: Hoe kan er te weinig koelvloeistof zitten in een gesloten systeem? Het eerste bange beeld wat mij bekroop, was die van een inwendig gescheurde koppakking. Maar waarom zag de dop van de olie op de motor dan niet wit? Want dat gebeurd meestal wanneer er glycerinewater (koelvloeistof) bij de olie komt nietwaar? En waarom vond ik nergens een lek naar buiten? En waarom zakte het koelvloeistofpeil niet verder weg dan?

Opeens wist ik het weer, maar dit zal heel ongeloofwaardig klinken. Ik kan echt geen andere verklaring geven:

Ergens in februari (geloof ik, zie andere topics op dit forum van mij) heb ik de radiateur vervangen. Hierbij viel er tot mijn stomme verbazing niets te ontluchten. En dat is natuurlijk gek als je het hele systeem open hebt gehad en een nieuwe radiateur is immers een metalen bak lucht!
Toch viel er niets te ontluchten (ik rijd meestal een tijdje met een losse koelvloeistof reservoir-dop rond om te ontluchten. Je ziet dan opeens de temperatuur omhoog vliegen in de dashboard en dan kelderd gelijk het vloeistofpeil. Bijvullen is dan de remedie en lucht is eruit...)
Maar na de reparatie gebeurde er dus niets wat op lucht in het systeem duidde, maar:

Volgens mij is een tijdje terug wel gebeurd wat direct na de reparatie had moeten gebeuren (want het probleem in dit topic ontstond namelijk op precies dezelfde wijze tijdens het rijden). Wat ik niet snap, is dat het zo lang heeft geduurt. Want opeens vloog de temperatuur omhoog tijdens het rijden en dat bleef daarna terug komen. Daarom maakte ik dit topic aan.
Ook wist ik niet dat de koelvloeistof bij een Fiat Punto veel hoger moet staan in het reservoir dan bijvoorbeeld bij een Fort. Ik heb niet echt kunnen zien waar of dat aangeduid staat op het reservoir. Ook blijk ik de auto te hebben gekocht met een te laag vloeistofpeil want ik had na de reparatie bijgevuld tot de hoogte die het had toen ik de wagen in mijn bezit kreeg. dat bleek dus achteraf te laag... veel te laag zelfs. Er moest 1,5 liter bij...

Het mij invallen van de oplossing kwam zo:
Na bovenstaande storingen, begon een paar weken terug ook de kachel(radiateur) te weigeren. Het bleef dus koud in de auto als ik de kachel op maximaal zette. En dat kwam mij bekent voor van een eerdere auto van mij.

Ik kroop onder de auto maar vond geen lek, vulde vloeistof bij en vond nog geen lek. Controleerde de olie, geen lek van koelvloeistof d.w.z. geen signalen dat het in de olie lekte.

Ik ben nu dus eerst een paar weken blijven rijden (het stoppen van de kachel achteraf deed mij vermoeden dat er toch wel ergens een lek zat, maar het is waarschijnlijk 'kantje boord peil' geweest) nadat het bijvullen het probeem leek te hebben opgelost. En dat blijkt inderdaad zo te zijn want ik heb nu al weken geen problemen meer en de auto warmt weer precies zover op als ik altijd had en sta ik de lang in de rij of voor een verkeerslicht, gaat de grote ventilator voorop draaien en zakt de temperatuur netjes terug.

Koelvloeistofpeil dus.
Maar uiteraard blijf ik nog wel een poosje scherp op eventuele minuscule lekken op een slangkoppeling o.i.d.!

Vr. gr.
Arno.

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

En je weet zeker dat er geen ontluchtingsnippel op de kachelslang zit ?

Arno Streekvos (5), 10 jaar geleden

[quote=kaleido 1]En je weet zeker dat er geen ontluchtingsnippel op de kachelslang zit ?[/quote]
Mijn ervaring is dat je die dingen (plastic in plastic) snel kapot draait en dan blijven ze lekken. Dus ik zoek er niet eens meer naar, maar gebruik al jaren bovenstaande methode. Werkte tot nu toe altijd prima. Dit is voor het eerst dat ik deze 'vertraagde reactie krijg.

Gelukkig hebben ze mij na vele jaren ook kunnen leren dat je niet alles moet willen begrijpen want dat is niet goed voor je...

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

tussen de plastic ontluchtingsnippel en het stukje plastic waarin de nippel wordt vastgezet zit een rubberring. Die zorgt voor de afdichting. OAls de nippel 1 of meer gangen is los gedraaid kan de lucht ontsnappen omdat de schroefdraad van de nippel op 1 kant achterwege is gebebleven. aandraaien is daarna voldoende. Als hij blijft lekken ff een nieuw rubbertje plaatsen. Maar ja, ik heb wel eens meegegemaakt dat het vlakje waarop het rubber moest afdichten beschadigd was,(gietfoutje) netjes vlakvijlen was voldoende om alsnog een goede afdichting te hebben.. En de laatste opmerking (die over het begrijpen) slaat nergens op... Daar komt het gezegde van die ezel vandaan.... Natuurlijk kunnen we niet alles begrijpen... Maar niet willen begrijpen???? Daar snap ik niets van. Echter ik ga het uitzoeken..... [quote=Arno Streekvos][quote=kaleido 1]En je weet zeker dat er geen ontluchtingsnippel op de kachelslang zit ?[/quote]
Mijn ervaring is dat je die dingen (plastic in plastic) snel kapot draait en dan blijven ze lekken. Dus ik zoek er niet eens meer naar, maar gebruik al jaren bovenstaande methode. Werkte tot nu toe altijd prima. Dit is voor het eerst dat ik deze 'vertraagde reactie krijg.

Gelukkig hebben ze mij na vele jaren ook kunnen leren dat je niet alles moet willen begrijpen want dat is niet goed voor je...[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.