Peugeot 308: Inhouden tijdens accelereren

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 Hdi

Sinds enige tijd heeft m'n Peugeot SW 308 de neiging om tijdens het accelereren/gasgeven kortstondig in te houden wat niet van voorbij gaande aard is maar heb ook niet de indruk dat het erger wordt.Is er iemand die bekend is met dit verschijnsel


Als aanvulling op mijn probleem zoals hierboven beschreven het volgende.

Het probleem is weg zodra de buitentemperatuur onder de 7 graden komt en loopt de motor zonder inhouden bij het accelereren.Wie o wie heeft een idee.
Gr.

Virgil

ProTools68

Geplaatst door ProTools68 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

laat hem uitlezen, kan zijn dat er een storing in zit.
dit probleem kan veroorzaakt worden door diverse dingen.
meeste kans dat het probleem bij commonrailsensor, egr klep, brandstoffilter(60.000km )
om zo een paar op te noemen.

het moet wel duidelijk zijn of je het kan reproduceren, bij welk toerental, warm of koud
om zo een paar punten op te noemen.

tevens laatste acht van chassisnummer zouden we ook graag zien, dan weten we exact welke motor het is (denk nog de oude type 1.6hdi) en kunnen we zien of bij peugeot iets bekend is

ProTools68 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.Dat van de egr klep die opspeelt heb ik vaker gehoord.Mijn Peugeot 1.6 Hdi SW dateert van okt 2009.. Het chasisnr zou ik op moeten zoeken. Maar vraag mij af of de boardcomp mijn probleem wel opslaat.want is het niet zo ,indien het probleem zichzelf oplost voor dat moment dat de login wordt gereset.Voor wat betreft wanneer het probleem zich voordoet is niet afhankelijk van warme danwel koude toestand..het toerental heb ik niet zo op gelet.Wel bij het accelereren tot 80 km kan het zich voordoen...met de nadruk op kan want hoewel het er altijd is ik kan niet aangeven ," nu doet het zich voor en dan weer niet".het verschilt nogal eens.

adjepatatje1958 (0), 10 jaar geleden

heb een peugeot partner van 2001 en sinds kort houd ie in tijdens het rijden en dan schiet ie weer vooruit ( stoten en bokken ) heb het laten uitlezen , inmiddels een nieuwe gasklep en bobine erop laten zetten , gaat een paar dagen goed en dan begint het weer af en toe , vooral s'morgens bij koude start als de auto warm begint te worden word het iets minder maar wel voelbaar wie o wie kan mij helpen grtjes ad

harry4203 (380) PRO, 10 jaar geleden

ad, start een eigen topic, en begin met het geven van de exacte autogegevens.

ProTools68 (0), 10 jaar geleden

Het heeft even geduurd maar mijn probleem welke ik ondervond zoals hierboven beschreven is opgelost .Hier in het kort het hoe wat waar en geheel niet onbelangrijk....hoeveel het gekost heeft.


..Mijn probleem welke ik had ...het inhouden bij lage snelheid..werd sinds ik het het hier melde alleen maar erger....en hoewel het slechts merkbaar was voor mij waarschijnlijk ,want m'n vrouw maar ook derden die wel eens in mijn Peugeot 308 hebben gereden de laatste tijd hebben totaal niets gemerkt,heb ik zo tegen het einde van het jaar een afspraak gemaakt bij m' n eigen garage en bij de Peugeot dealer Nefkens.....als een soort van contra expertice ...dat heb ik geweten...30 december om 08:00 naar Nefkens...om board pc uit te lezen....hierbij kwamen diverse foutcodes naar voren welke gerelateerd waren aan een probleem met ....jawel de EGR klep...na de foutcodes gereset te hebben en een offerte voor een nieuwe EGR klep( €650,00 all in) huiswaarts gekeerd....

Met de gegevens van Nefkens een afspraak gemaakt voor 2 januari bij m'n eigen garage ...waar ik voorafgaand aan m'n bezoek 2 offertse had laten maken nl. één voor het reinigen a €208,00 en één voor vervanging a €628,00.

Voor het goedkoopste gekozen dus reinigen...maar na 3 uur te hebben moeten wachten ....intussen werd mij de gedemonteerde EGR klep laten zien...maar van enige versmering was nauwelijks sprake...maar de monteur had ontdekt dat één vd twee bouten los zat en langs de flens gelekt had....DAT was het probleem....dacht ik....hoopte ik...maar na 3 uur was m'n Peugeot er slechter aan toe dan ervoor....melding mbt emissie het motormanagement lampje brande en kon slechts tot 3000 min -1 halen dus zo'n 110 km .......mijn garage kon niets meer voor mij doen...want het resetten haalde niets uit.....enigzins 😡 terug naar Nefkens om opnieuw uit te lezen.....hier werden nu 12 foutcodes gerelateerd aan de EGR getoond...maar resetten mocht niet meer helpen..

Uiteindelijk de EGR klep laten vervangen op 03 januari.....en in totaal €775 lichter...M,n Peugeot werkt weer perfect


Van dit hele verhaal heb ik 2 dingen geleerd nl. Luister maar naar de mensen met hun ervaring zoals op deze forum,dat had mij maanden ergenis gescheeld en last but not least ....dat reinigen van de EGR klep zal ik in de nabije toekomst wel laten als er nog eens een probleem met een EGR voordoet.

Wat ik nog wel attent op gemaakt werd was Cyclone X. ....hiervoor begin ik een nieuwe topic


Mensen bedankt voor jullie input.

Gr.

Virgil

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

@hierboven
Bedankt voor de oplossing van je probleem.
Mijn ervaring is ook altijd dat reinigen van de egr klep niet het gewenste resultaat geeft. De beste oplossing is de klep vervangen, ben je helaas op een pijnlijke manier achter gekomen.
Je mag blij zijn dat het alleen de egr-klep was. Het kan soms ook de aansturing in de motor computer om zeep helpen, dan was je het jaar direct nog veel slechter begonnen.
In ieder geval blij dat, dat niet het geval is. Hoe dan ook de egr-klep had waarschijnlijk toch een keer vervangen moeten worden, Anders komt hij namelijk niet door de apk heen.
Vanaf auto's die na 2006 op de markt zijn gekomen moeten tegenwoordig uitgelezen worden voor apk, bij bepaalde storingen is het al direct afkeur en zal de storingen opgelost moeten worden.
Dit is gedaan om 4-gas en roetmeting achter wegge te laten. Als er geen storing in het systeem aanwezig is en alle systeem test zijn ok dan is de uitstoot per definitie al goed voor de apk.

Ongeacht de pijnlijk les en begin van het jaar, toch nog veel plezier met het rijden de komende jaren

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.