Peugeot 407: versnellingsbakolie automaat.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 16v

Met welke kilometer stand word de olie van een automaatbak vervangen (nu200000) en welk soort en type olie.
En kan je dat zelf doen.

Vr.gr. Rik.
Het is een zestraps automaat indentificatienr 21431281

Rik Fidom

Geplaatst door Rik Fidom (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

er staat niet echt een kmstand voor om de olie te verversen.
denk dat je een al4 automaat hebt (4traps automaat, 4 versnellingen voorruit.)
daar is het advies om de carterpan die voorop de bak zit los te halen. hierin zitten 2 magneten die je van ijzer kunt ontdoen.
en dan gaat er tevens ook nog wat olie uit.

om exact je informatie te kunnen geven zou ik graag de laatste acht van chassisnummer hebben dan kan ik zien welke automaat het is (ben haast zeker van al4-bak) en hoe je het moet doen.

Rik Fidom (0), 10 jaar geleden

Het is een zestraps automaat indentificatienr 21431281
Gr Rik

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

Motor EURO 4 : Olie JWS 3309 ESSO de olie die je nodig hebt. volgens de gegevens heb je namelijk een euro4 motor

olie moet worden afgetapt met warme olie, zodat het vuil in de olie zit en niet op de bodem van de bak.

op de bak zit een zeskant dop met daarin een torx dop, beide eruit halen en er stroomt 4liter ongveer uit. totaal zit er 7liter in. (olie in de koppelomvormer kun je er niet uit helan)
dus mogelijk meerdere keren vullen/leeg laten lopen kan noodzakelijk zijn.
breng na het leeglopen van de bak de plug weer aan.

bovenop de bak zit een vuldop.
deze draai je eruit en vult de bak met de olie voor ongveer 4liter
dan met lopende motor selecteer je alle versnellingen.
hierna met lopende motor de torxbout onder eruit halen. de andere zeskant bout laten zitten.

als je een straal hebt laten stromen. begint het drupsgewijs te gaan dan de plug erin en hij staat op peil
direct drupsgewijs, vul de bak opnieuw met 0.5liter en doe het nog een keer. dit tot het op peil staat.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je koppelomvormer niet kan aftappen, dan is het verstandiger om de bak te laten spoelen indien mogelijk.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

@hierboven
vindt het knap als je een auto kent waar je de koppelomvormer kan aftappen. dit kan na mijn weten bij geen enkele automaat.

spoelen is eigenlijk bak meerdere malen verversen. zodat je steeds een deel verontreiniging uit haald.
100% gaat toch niet lukken.

ps dit hoef je ook alleen te doen als je problemen met de bak hebt, en/of je vloeistof niveau controle uit te voeren

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=trucker0werner]ps dit hoef je ook alleen te doen als je problemen met de bak hebt, en/of je vloeistof niveau controle uit te voeren[/quote]
Je kunt met spoelen ook ellende voorkomen...
Met spoelen = 100% schoon.

Gr. paul

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

schreef het verkeerd. bedoelde juist dat je met verversen het vuil eruit haalt en dat je bak dan langer mee gaat, zelfs beter schakelt.
maar het komt idd anders over

met 100% gaat niet lukken bedoel ik dat er altijd wel iets achter blijft.
99% schoon moet wel lukken.

Hans4040 (305) PRO, 10 jaar geleden

[quote=trucker0werner]vindt het knap als je een auto kent waar je de koppelomvormer kan aftappen. dit kan na mijn weten bij geen enkele automaat.[/quote]
Jawel hoor...Mercedes Benz heeft gewoon een aftapplug op de koppelomvormer.
Maar ja...dat is geen Peugeot ;-)

ATR Transmissies (0) PRO, 10 jaar geleden

Inderdaad bij bepaalde modellen van Mercedes Benz zitten aftap pluggen bij de koppelomvormer in dit geval is spoelen geen meerwaarde ten opzichte van verversen omdat olie van zich zelf al een reinigende werking heeft.

Advies om onderhoud te plegen aan de automaat vanaf 100.000 kilometer en daarna om de 60.000 kilometer hangt af van gebruik veel stadsverkeer of snelwegverkeer. Onder onderhoud verstaan we ook het filter mee vervangen en indien nodig andere onderdelen.

Oldenhage (0), 10 jaar geleden

Peugeot schrijft inderdaad geen verversingstermijn voor. Ik adviseer om het wel te doen. Tot die keuze kom ik niet zomaar. Als het je interesseert zou je op www.c5club.nl eens het draadje door kunnen lezen hoe ik tot die conclusie ben gekomen.

Als het om de Aisin Warner Tf80TC/AM6 gaat, dat is de 6-traps bak, adviseer ik om de 80.000 km. de olie te verversen. Wacht niet te lang want er kunnen veel problemen uit voortkomen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.