Peugeot 205: Motor houdt in, valt uit en na manueel pompen gaat ie

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.800

Ik heb met de peugeot 205 1.8D het volgende probleem.
KM= 358.000 km

Bij het rijden houdt ie zich in, stationnair toerental schommelt en na 3-5 minuten valt ie stil ongeacht stand van mazoutbak.
Als ik dan manueel pomp hoor je duidelijk lucht.
Ik heb de volgende handelingen al uitgevoerd.

Brandstofleiding van aanvoer en terug loop volledig vervangen (zowel het rubber als ijzeren leiding) + terugslagklep gezet op de aanzuigleiding
retour leiding injectoren vervangen
brandstof filter als luchtfilter vervangen alsook de mazoutfilter tijdelijk uitgeschakeld met behulp van tussenfilter/leidingsfilter.
Behuizing van mazoutfilter vernieuwd
nieuwe dichtingen bij injectiepomp(debiet en druk ok)
ventiel bij mazoutfilter vervangen.
Peertje/handpomp vervangen.
Injectoren zijn getest en waren ok.
Gloeiers vernieuwd
Stand distriebutie riem ok
Compressie= ok
kleppen zijn begesteld = ok

Ben nu wat ten einde raad hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.
Het enige wat ikzelf nu nog zie: is dat ik een onderdruk zou hebben op mijn mazouttank maar twijfel sterk aan deze.
Groetjes Denis

denisTGV

Geplaatst door denisTGV (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Stefan Sc (0), 10 jaar geleden

Ik weet niet of deze auto dat ook heeft.?
Mijn vorige auto een 405 1.9 diesel viel ook stil of starte heel slecht.
Onder de brandstof filter huis zit nog een kleine thermostaat voor de brandstof, deze heeft een dichting met een o-ring.
Borgplaatje weg nemen, dan kun je het thermostaat je eruit halen.
Nieuwe o-ring plaatsen en het probleem zal dan waarschijnlijk opgelost zijn.
Is dit het niet vermoed ik dat het toch de brandstof pomp is.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit systeem heeft een brandstofverwarming in de vorm van een plaat met daarin een labyrinth. Deze aluminium plaat zit tegen de achterzijde van het blok t.h.v. de distributie. Wat vaak voorkwam was dat de koperen pijpjes waar de in,- en uitgaande slangen opzitten, los gingen zitten in het aluminium huis, met als gevolg lucht aanzuigen. Een mogelijkheid om dit uit te sluiten is de slangen even luchtdicht op elkaar aan te sluiten buiten het verwarmings-blok om. Mochten de pijpjes inderdaad los in het huis zitten, dan de pijpjes eruit trekken, goed reinigen en ontvetten, loctite aanbrengen op de pijpjes en de pijpjes terugsteken in het huis en laten uitharden. Vervolgens de slangen weer aansluiten en testen.

denisTGV (0), 10 jaar geleden

Ik heb gekeken voor die o ring maar zie deze niet noch die voorverwarming.
De mazoutleiding van de tank komt direct toe aan dat peertje.
Die vervolgens naar de mazoutbehuizing gaat.
Nadien gaat die naar de injectiepomp die vervolgens om zijn beurt opgesplitst wordt naar de 4 injectoren.
De terugloop van injectoren staan in serie waarvan de laatste verbonden is op een een T stuk
1° gaat naar de ingang van de injectie pomp
2° gaat naar de retourleiding van de tank

Ik ga morgenvroeg een nieuwe leiding zetten van peertje tot mazoutbehuizing en van mazoutbehuizing tot ingang injectie pomp zetten.
Verder heb ik deze morgen toen ik wéér volledig stil stond de mazoutklep geopend maar heb geen lucht geluid van vacuüm gehoord noch gevoeld.
Dus mijn theorie daarover valt dus weg hoop maar dat die 2 leidingen het zullen zijn want ik denk dat ik nu zowat alles heb vernieuwd wat ik kan vernieuwen. Het enige wat ik misschien ben vergeten te vermelden is dat ik met die peertje niet echt goed druk kan opbouwen.

denisTGV (0), 10 jaar geleden

Heb intussen die leidingen ook vernieuwd enige resultaat namelijk niet stil vallen. Maar de rest van de problemen zijn nog aanwezig. Dus ik denk dat ik nu kort bij het bron van het probleem zit. Verder heb ik ook die elektroklep aan die injectie pomp uitgeschakeld, ook deze bracht geen resultaat.
Ik ga morgen die plastiek T stuk van de terugloop van de injectoren/mazouttank en injectie pomp vervangen hoop dat ik hiermee gesteld gaat zijn.
Want ik vermoed dat het probleem zich daar nu bevindt.

denisTGV (0), 10 jaar geleden

Goed nieuws het probleem is EINDELIJK opgelost!
Het was inderdaad die stomme T stukje die defect was desondanks ik er weinig eraan zie.

Iggy III (0), 7 jaar geleden

Hallo allemaal,

Wellicht een beetje laat maar toch meen ik een interessante oplossing gevonden te hebben voor ongeveer het boven beschreven probleem. Mijn symptomen waren ongeveer gelijk en ik ben uiteindelijk op het verstopte brandstoffilter in de tank uitgekomen, zie fotos.

Groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.