Peugeot 106: 106 ralley 16v loopt niet goed stationair + onregelmatig lopen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v nfx

Ik en mijn buurman hebben afgelopen zomer in een 106 een andere motor gebouwd.
Standaard zat er in deze 106 rallye een 1.6 8v, maar deze motor is op de snelweg kapot gelopen.

We hebben besloten een 1.6 16v te plaatsen van een saxo met motrcode nfx.

De motor is uit een rijdende auto gekomen en alles functioneerde prima.

We hebben eerst de motor + motorkabelboom overgezet, maar al snel bleek dat we ook de interieurkabelboom nodig hadden. Deze hebben we uit een saxo gehaald omdat we niet zo snel een 106 16v kabelboom konden vinden.

Er zitten helaas toch nogal wat verschillen tussen beide auto's, maar we hebben dit voor 90% opgelost.

HET Probleem:

We zijn nu zo'n 3 maanden bezig om de auto goed te laten lopen maar het lukt niet echt. Deze auto is niet uit te lezen (athans we hebben geen mogelijkheid kunnen vinden)
De motor loopt onrustig stationair, en als we gas geven dan snapt de motor blijkbaar niet dat er ook extra benzine moet worden ingespoten. Gevolg een hele slechte gasreactie en stationair draait het ook niet rustig. De motor schommelt steeds in toeren.

We hebben het volgende geprobeerd:

-We zijn alles nagelopen op stekkers, verbindingen relais etc, maar we hebben niks kunnen ontdekken.
-We hebben de stappenmotor vervangen die op het gasklephuis zit geschroeft.Dit gaf geen verbetering.
-De bougies zijn erg wit, wat duid op een onvolledige verbranding (arm)
-De lambda hebben we getest en deze pendelt wel mooi tussen de 0.2 en 0.9v
-De gaskleppositiemeter hebben we met contactspray schoongemaakt en het leek daarna even weer wat beter te gaan maar dat was helaas van korte duur.
-We hebben een goed massapunt gemaakt voor alle verbindingen

Wie zou een idee kunnen hebben waar we moeten zoeken?

De auto heeft geen luchtmassameter. Blijkbaar bepaalt de gaskleppositiesensor en de krukas sensor het mengsel (icm de lambda en de temperatuurmeter)
De auto gebruikt redelijk veel benzine voor zo'n kleine auto.

Wat is een handige stap om te vervangen/controleren/testen alvorens we veel geld aan onderdelen uit gaan geven?

Ps de saxo kabelboom paste redelijk, alleen de verlichtingdraden waren anders. De snelheidmeter werkt ook nog steeds niet, maar de sensor op de bak is OK. Dit zal er vast niks mee te maken hebben maar ik meld het toch even.

Hop dat iemand kan helpen met dit probleem.

mvg peter

peter139

Geplaatst door peter139 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De basis informatie voor de hoeveelheid benzine zonder een Maf-sensor komt van de Map-sensor en de inlaat lucht temperatuur sensor. Een Map-sensor meet de absolute druk in het inlaat-spruitstuk.

Ik lees dat je de motor + kabelbomen hebt overgezet, maar hou zit het met de motor-computer?
Je hebt voor deze dan wel de motor-computer van een NFX nodig.

Uitlezen gaat normaal gesproken met peugeot specifieke software via de standaard 16-polige stekker.
Die zit onder het dashboard in de buurt van het koppelingspedaal.

Tigerworx (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad bij de 16V, toen had ik een paar vacuumslangetjes niet helemaal goed zitten. Wellicht de moeite waard om te controleren.

peter139 (0), 10 jaar geleden

We zijn ondertussen verder met dit project.

Het probleem is verholpen.

We hebben een complete kabelboom ingebouwd van een peugeot 106 gti waardoor de teller en andere vreemde storingen verholpen zijn.
Echter bleef de auto moeilijk lopen.

we hebben het volgende gewisseld:
-lambda sensor
-temperatuursensor
-maf sensor.
-Alles gecontroleerd op vacuumlekken.

Toen hebben we de gaskleppositiesensor verwisseld door een nieuwe en het probleem is verholpen.

Auto loopt mooi stationair, en loopt mooi tot 200km/h zonder haperingen. Dit sensortje was de boosdoener. Total kosten waren 55 euro.

mvg peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.