Peugeot 207: Peugeot 207 Cool 'n Blue 1.4-16V VTi tikkend geluid uit motor

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 VTI

Graag wilde ik hier aan de kenners de volgende vraag stellen.

Onder mijn motorkap komt een tikkend geluid vandaan, gezien vanaf voorzijde motorkap aan de linkerzijde.
Het geluid hoor je in koude situatie en ook na 120km rijden. Motor lijkt mij dan warm genoeg.
Duidelijk waarneembaar wanneer de motor stationair draait.
Wanneer ik de versnelling vrij zet en een klein beetje gas geef hoor je dat het tikkende geluid sneller wordt, tot het zo snel gaat dat het niet meer waarneembaar is. Dit ook met ingetrapte koppeling.

Tijdens het rijden merk ik eigenlijk niks, geen inhouden/vermogenverlies of wat dan ook. Rijdt verder prima en tikkend geluid is in de auto niet te horen, echter buiten zeer duidelijk aanwezig.

Ook wanneer de airco uit staat is het geluid aanwezig.

Heeft iemand van jullie een idee.

Alvast bedankt voor het meedenken.


Groet patrick

rick_noname

Geplaatst door rick_noname (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Geluiden zijn vanachter een pc moeilijk te beoordelen. Verstandig om dit eerst eens te laten beoordelen door een dealer/garage.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit is een motor met een distributieketting. Komt het geluid daar vandaan? Olieniveau goed en van het juiste type? Anders idd laten beoordelen door een garage. Liefst een bedrijf met kennis van deze motoren.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Zit er niet ergens een electronische regelklep die staat te regelen,zoals je bij zoveel peugeot's hoort?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Zou weleens de distributieketting kunnen zijn.
Misschien de kettingspanner die niet goed meer werkt.

rick_noname (0), 10 jaar geleden

Gister met de auto langs een automonteur geweest. Echte oude ANWB rot met ervaring met deze motoren. Werkplaats van de Peugeot dealer is op zaterdag helaas gesloten dus moest een uitwijkadresje hebben. Deze heeft gekeken en de motor beluisterd met een stethoscoop. Hij heeft het vermoeden dat het geluid een kantelende zuiger betreft. Duur geintje.
Ga morgenochtend met de auto lang de dealer. Wil eerst van hun een gedegen advies horen. Auto gekocht met 38000 op de teller. Nu 69000km. Begin al een rot gevoel bij deze auto te krijgen. Olie verbruik vindt ik vanaf het begin al aan de pittige kant. Volgens dealer normaal. Blokken verbruiken een pittig slokje en volgens een monteur van Peugeot welke ik eerder al eens gesproken had een veel voorkomend probleem bij deze auto`s.

Echter ik heb geen zin om me met deze auto een kluitje in het riet te laten sturen. Volgens die monteur proberen ze je vaak een mooi verhaal aan te praten dat je er nog vele kilometers probleemloos mee kan rijden, echter drong hij er op aan dat Peugeot voor een goede passende oplossing moet zorgen.

Nu moet ik er vanmiddag weer 200 km mee gaan rijden. Begin met af te vragen of dat verstandig is?

Ik hou jullie op de hoogte.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Met deze motor is niet zoveel mis hoor.
Ik denk dat hij de THP motor bedoeld.
Hoeveel olie verbruikt de motor dan?

Kettingspanner kan soms problemen geven, hier is t/m een bepaald bouwjaar een modificatie voor.

harry4203 (415) PRO, 10 jaar geleden

er kan ook heel goed gewoon een hap uit de multieriem zijn. maar morgen weten we het.

rick_noname (0), 10 jaar geleden

Richard, de VTI heeft dus ook een THP motor met de bewust distributieketting problemen? Kan hier ook het tikkende geluid vandaan komen?

Olieverbruik wisselt, dat is het vreemde, maar even snel uitgerekend een liter per 4000 km. Reed hiervoor Mazda, die verbruikte 0,0

richard9712 (0), 10 jaar geleden

THP en VTI zijn 2 verschillende motoren.
Deze en veel andere moderne motoren verbruiken nou eenmaal meer olie als oudere motoren.
Dat is verder geen probleem daar kan een motor oud mee worden.

Pas als het verbruik een liter per 1000 km of minder bedraagt moet je je zorgen gaan maken.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

de grens ligt bij peugeot op 0.5l per 1000km
je zit nu op 0.25l per 1000km daar is op zich niks mis mee.

kantelende zuiger heb ik nog geen enkele keer meegemaakt met deze motor
en zoals richard ook zegt problemen met de distributie zoals bijgeluid ook niet
enig dat ik keer heb gehad was dat de ketting versprongen was. er zit een modificatie op diverse onderdelen van de ketting maar dit is puur voor probleem van het verspringen van de ketting.
totaal niet wat je beschrijft, als hij versprongen is dan heb je ook last van je motorvermogen.

@topic starter
ga langs de peugeot dealer en die kan het beste het geluid beoordelen. of maar een filmpje van als je het geluid hoort, zet die op youtube en we kunnen hier het ook beoordelen

rick_noname (0), 10 jaar geleden

Iedereen tot zover bedankt voor de heldere uitleg.

Ik zou graag even een filmpje maken en gaat ook gebeuren, echter de regen komt met bakken uit de lucht en je waait weg.

Morgenochtend meld ik me om 8 uur bij de dealer.

Wordt vervolgd...

richard9712 (0), 10 jaar geleden

@trucker
Tot welk bouwjaar is die modificatie van toepassing?

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

durf ik zo niet te zeggen.
weet dat bij de eerste dit gebeurde en dan alles werdt vervangen,
het verschil zit hem in de kettinggeleiders deze delen lopen nu nog een stuk verder door. dit zorgt ervoor dat hij hierna niet meer verspringt.
de auto waar ik het bij heb gezien was een van de eerste modelen 2008 als ik het me goed herinder

rick_noname (0), 10 jaar geleden

Vandaag met de auto naar de Peugeot dealer geweest.
Verhaal verteld en auto op de brug. Nadat de monteur de hele handel had bekeken loste hij de aanspanrol van de Multi riem en weg was het tikkend geluid.
Bleek dus op de bovenzijde van de Multi riem een hele hap uit te zijn.

Volgens de monteur zou dit veroorzaakt kunnen zijn door steenslag.

Afijn, Multi riem vervangen en probleem is weer opgelost, je had dus helemaal gelijk Harry4203.
Gelukkig niks ernstig.

Iedereen super bedankt hier voor het meedenken.

Groet Patrick

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

leek me al sterk dat het de ketting was. dan krijg je namelijk niet zulke geluiden.
dit is dan ook een zeer aannemelijk

blij dat het voor je opgelost is

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.