Peugeot 206: Speling achterwiel Peugeot 206 / Nieuwe achteras?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI

Beste Heren,

Gisteren nam ik een dagje vrijaf op het werk om naar de mannen van de keuring te gaan. Het begon al goed met de afstelling van de lichten. 2 weken geleden nog een nieuw voorlampje laten plaatsen in de Peugeot garage met de melding dat ik binnenkort naar de keuring moest en ze dus zeker moesten zorgen voor een correcte afstelling. Helaas... De linkerkant kon hij nog tolereren en de rechterkant afgekeurd. Ik kon dus sowieso al terugkeren.

Eénmaal op de brug, was er blijkbaar nog een probleem. Speling op het achterwiel rechts. Volgens de man van de keuring kan dit opgelost worden door de lager aan de arm te vervangen (vermoedelijke kostprijs volgens hem xx). Belde meteen naar de officiële Peugeot garage met dit nieuws en daar hoor ik een volledig ander verhaal: xx€ voor de lager, maar dit zal het probleem slechts enkele maanden oplossen gezien de achteras vermoedelijk ook doorsleten is. Prijs om achteras en het volledige zaakje te vervangen: boven de xx€ :( Voor die xx€ gaat het dan nog om een piratestuk...

Mijn vraag: Klopt het wel dat de volledige achteras moet vervangen worden en niet enkel de lager? Hoe kan ik dat zelf weten? Zou niet graag iets wijsgemaakt worden...
Mijn Peugeot is van 08/2005 en heeft nu 141.000km. Is dit nog de moeite om te laten herstellen? (Net nieuwe voorbanden, nieuwe uitlaat (vorige was verstorven), ...

VamoS

Geplaatst door VamoS (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Beste;
Problemcar is bedoeld voor het oplossen van technische problemen aan/van uw auto.
Het plaatsen van reparatie- en/of onderdeelprijzen is daar geen onderdeel van.
De prijzen kunnen door omstandigheden dusdanig verschillen dat dit niet relevant is voor
plaatsing op deze site.

VamoS (0), 10 jaar geleden

Dag moderator,

Sorry daarvoor. Ben nieuw op het forum en was hiervan niet op de hoogte.
Graag toch nog wat hulp bij het probleem met mijn wagen.

erik lett (0), 10 jaar geleden

Klopt wel wat de dealer zegt
Is het beste om heel de as te vervangen
Google maar eens
Misschien een tipje
Er zijn bedrijven die revisie hebben
Zijn een stukje voordeliger als de dealer

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Een diesel van 2005 met zo'n lage km stand is die reparatie toch nog wel waard?.
Een andere kopen kost meer.

VamoS (0), 10 jaar geleden

Thx voor de reacties tot nu toe!
@Erik Lett: is het in elke situatie nodig om meteen de volledige as te vervangen? Volgens de man van de keuring zou het vervangen van de lager voldoende zijn...

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Is niet in elk geval nodig om te gehele achteras te vervangen, dat hangt af wat de staat is van de metalen bus waar het naaldlager van de arm omheen draait, zie onderstaande foto:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/34/...][img]http://img34.imageshack.us/img34/9949/j0...[/img][/url]

Sorry voor het webadres op de achtergrond van de foto, deze foto is bedoeld om het verschil te laten zien tussen een slechte en een nieuwe metalen bus, niet voor reclame doeleinden.

Meestal raakt het lager, langzaamaan defect (onvoldoende smering of lekke keerring?) en begint deze op de metalen bus in te slijten.
Monteer je dan een nieuw naaldlager dan raakt deze binnen de kortste keren weer defect.

Je kunt het beste eerst even kijken wat de staat van de metalen bus is.

Als je van plan bent om de auto nog een lange tijd te blijven rijden kan je het beste een gereviseerde achteras kopen maar als je van plan bent de auto na 2 jaar weg te gaan doen kan je er net zo goed 1 van de autosloop eronder zetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.