Peugeot 206: peugeot 206 hdi loopt op 3 cilinders?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 hdi 8hz

Beste,

Ik heb een peugeot 206 hdi mux uit 2007.
160 000 kilometer gelopen en nooit problemen vertoont.

Nu liep die heel moeizaam afgelopen donderdag. Zware wisselingen in toerental, motorblok dat heel erg heen en weer beweegt. Ook komt er een puffend geluid uit het luchtfilter.

Vooral bij stationair.
Op snelheid liep hij redelijk maar niet zoals ik gewend ben.

Nu heb ik de pp2000 eraan gehangen en de foutmeldingen uitgelezen:
sensor ingaande luchttemperatuur meter defect.
en niets meer.

Ik deze vervangen blijkt dat de kunststoffen buis/blok die op de turbo zit en richting het spruitstuk gaat van binnen een beetje gesmolten is en deze kunststof heeft de sensor gesloopt en de klep erna besmeurt.

Klep schoon gemaakt sensor vervangen en probleem is nog steeds hetzelfde.


De pc er weer aan gehangen en geen foutmeldingen, dus verder zoeken. Nu zie ik de correctiewaarde per verstuiver.
Van cilinder 1 blijft hij op 0,03 staan (zelfde waarde als motor uit) en de rest fluctueert.
Dus verstuivers gedemonteerd en alle 4 laten controleren. Duur grapje maar ze bleken allemaal in orde te zijn.

Alles weer gemonteerd maar probleem blijft gelijk.

Ook via de pp2000 zegt hij dat er geen storing is op de injectoren.


Wie o wie herkent dit probleem en wie zou mij hiermee verder kunnen helpen.

Zelf vermoed ik:
Geen diesel richting injector 1 (ps welke kant is cilinder 1? vanuit de bestuurder gezien rechts of links)
Heb ergens gelezen over een klep geleiding.
Compressie van cilinder 1 niet naar behoren (wacht nog op een compressie tester)

verder heb ik geen flauw idee.

Mvg Ivo

ivoschultheis

Geplaatst door ivoschultheis (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als hij puft bij de luchtfilter huis en aangezien je klacht
kan het maar 1 ding zijn. uitwendig lekkende verstuiver.

haal luchtfilter huis er maar af en controleer of je om je verstuivers geen lekkage hebt
[img]http://imageshack.us/a/img339/1985/70279...[/img]
linker zie je zwart rond de verstuiver, deze verstuiver is bij die auto lek. de rechtse is goed

bij de 1.6hdi komt het veel voor bij de eerste types. laatste tijd geen meer gehad. bij de 1.4 een enkele keer. daar moet de komplete bovenkant eraf, kleppendeksel moet eraf. is iets meer werk als bij de 1.6, maar is te doen.
alle pakkingen van de verstuiver moet je dan vervangen. advies voor alle 4 direct dit te doen. kosten totaal van onderdelen inc brandstofleidingen ligt dacht ik zo uit mijn hoofd op 100euro
belangrijkste is dat de verstuiver gat goed schoon wordt gemaakt. als de verstuiver te vast zit, kun je diesel erop doen dan lost het na een aantal uur dat zwarte troep van hard naar zacht toe. anders moet je verstuiver trekker gebruiken

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Dankjewel voor je reactie, maar ik heb de verstuivers al gedemonteerd en laten controleren.
Welke verstuiverpakkingen? Die zwarte ringen die om de verstuiver zitten?
Die koperen ringen onder aan de verstuivers zijn iig vervangen.

Het is idd zwart om de verstuiver. Maar dat kan ook zijn van de rostkill die ik erop gespoten heb icm een losse egr leiding van een jaar geleden (veel roet onder de kap)

Dus als ik het goed begrijp alle pakkingen van de verstuiver, welke zijn dit? die zwarte ringen erom heen? Heb je hier misschien een foto van?
En de brandstofleidingen die 4 losse korte die op de verstuiver geschroefd zitten?

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Gezien het probleem nog niet is opgelost heb ik de verstuivers maar weer eruit gehaald. Dit keer in maar liefst 31 minuten vorige keer 5 uur.
En ik heb ook maar even foto's gemaakt.

[url=http://s1106.photobucket.com/user/ivolut...][img]http://i1106.photobucket.com/albums/h362...[/img][/url]
[url=http://s1106.photobucket.com/user/ivolut...][img]http://i1106.photobucket.com/albums/h362...[/img][/url]
[url=http://s1106.photobucket.com/user/ivolut...][img]http://i1106.photobucket.com/albums/h362...[/img][/url]
[url=http://s1106.photobucket.com/user/ivolut...][img]http://i1106.photobucket.com/albums/h362...[/img][/url]

Mvg Ivo

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Nu ik de foto's zie zie ik dat op de meest rechtse cilinder vanuit bestuurders positie gezien de meeste troep zit.
Zonder de foto's had ik dat niet gezien.
Dus misschien is dit cilinder nummer 1 gezien de waarde in de pp2000 van die verstuiver ook niet gecorrigeerd word.

Die zwarte ring om de injector is dat hetgene dat jij bedoeld met de pakking?

Hans4040 (295) PRO, 10 jaar geleden

Ivo, als je wilt reageren op een bericht, doe dat dan door hieronder bij "Antwoord direct" je bericht te tikken en dan op 1x Verzenden te klikken.
Dus niet op Citeren, want we hebben voorgaande al gelezen.

mvg.
Moderator Problemcar.

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Dat had ik nog niet gevonden.
En plaats een oplossing leek me ook niet de goede.

Heb het erna al op de goede manier gedaan :)

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

ben je achtergekomen dat de verstuivers zelf pufte of gewoon direct alles losgehaald.

zie op servicebox inderdaad dat de onderste brandplaatjes voornamelijk vervangen moet worden. de zwarte ring mag je mee vv alleen als hij erg vervuild of beschadigd is dan moet hij vervangen worden.
zat in de war met de 1.6hdi die heeft meerdere ringen die je moet vervangen.

als ik het zo zie op de foto is hij niet extreem vervuild.
weet je zeker dat elke verstuiver goed in het gat zat. moet trouwens wel zitten want elke verstuivergat ziet er schoon uit.

cilinder 1 is volgens de electrische schema's de verstuiver aan de kant van de distributie.

heb je ook gecontroleerd of elke versuitver op de juiste plek zit.
als de verstuiver niet op de juiste plek zit wordt hij ook verkeerd aangestuurd. elke verstuiver heeft bovenop een nummer staan. deze moeten overeen komen met de telecodering van de motor ebe.
daar staat cil1 met nummer erachter.
tevens wat je nooit bij deze mag doen is bij lopende motor stekker loshalen. dit ivm anders de verstuiver kapot is. (is in ieder geval bij de 1.6hdi )

wil je weten welke zuiger niet goed mee werkt dat kan wel, eerst stekker van 1 verstuiver los trekken en dan starten. dan zal de ene niet doen. maar de andere 3 wel.
pak je de volgende verstuiver en je merkt dat hij op 2cilinder loopt dan weet je eigenlijk welke verstuiver niet meedoet.

kapote verstuiver komt zeer zelden voor. zie veel diesels waar 240-260.000km en nog steeds eerste verstuiver in zitten

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Ik had met de computer gezien dat er geen correctie waarde werd gegeven op 1 verstuiver vandaar dat ik ervan uitging dat hier iets mis mee was. Daarom heb ik alle 4 de verstuivers laten controleren.
Tevens had ik nog de inlaatlucht temp sensor vervangen welke defect was geraak.

Alles weer gemonteerd en toen hoorde ik hem puffen.
Dit hoorde je van te voren ook al.

Maar het probleem is gevonden, de compressie test liet zien dat er op cilinder 3 geen compressie is.
De kop eraf getrokken en de inlaat klep stond lichtelijk open, deze was krom getikt.

De kop word nu gerepareerd.
En dan kan alles weer in mekaar gezet worden.

De vraag is alleen nog waarom is deze klep krom getikt.

Dat probeer ik nog te achterhalen.
2 theorien:

1 de kunststoffen buis tussen turbo en inlaatspruitstuk is van binnen gesmolten en zijn lange slierten kunststof ontstaan, of dit is losgekomen en heeft de klep geblokkeerd.

2 de distributie is versprongen, gezien we de distributie niet konden blokkeren zoals bij autodata aangegeven werd:
de nokkenas en brandstofpomp konden gelijk geblokkeerd worden alleen paste de pen dan niet in het vliegwiel.

Dat word dus voorzichtig zijn met nieuwe distributie plaatsen.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

de kans is dan groot dat idd de zuiger tegen de klep is gekomen. fijn dat we nu iets hebben waar we mee kunnen.
ik denk zelf dat oorzaak 2 eerder de rede is van kromme klep als 1, want dat heb ik zelf nog niet meegemaakt.

krukas kun je altijd blokkeren. er zit een speciaal gat in het vliegwiel waar je de pen in moet zetten dit is ongveer 90graden van de plek waar je de nokkenas zou blokkeren.
dit wordt alleen gebruikt voor het vast en loshalen van de krukasbout.
je moet als de nokkenas geblokkeerd zijn aan de bovenkant van de krukas tandwiel een pen van 5 a 6 mm in plaatsen.
ere zit namelijk een gat in de magneetring die op de poelie zit. daarmee doe je de krukas op tijd zetten. zoals je begrijpt is dat te zwak om dan met momentsleutel de krukasbout vast te zetten, vandaar de extra gat in het vliegwiel (waar je dus absoluut niet mee op tijd mag zetten)

wat wij vaak doen en tot hede (ff afkloppen) doen is nokkenas blokkeren, krukasbout los schieten met luchtsleutel.
dan de bout terug erin en een pen in de kant van de distributiezijde in de krukas zetten zodat hij geblokkeerd staat. dan de riem vv en na montage boutje eruit en krukasbout met luchtsleutel vastzetten.
tot hede is het nog steeds goed gegaan.
uit mijn hoofd zit er een spie in de krukastandwiel

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Yup dat is duidelijk te zien.

verder heb ik de handleiding niet goed gelezen omdat ik met de rest bezig was en de paar woorden die ik gelezen had was om het te vertalen voor mijn duits talige collega. Als ik verder had gelezen had ik idd gezien wat jij nu zegt en dat de timing van de krukas niet op het vliegwiel zit maar bij de het krukas tandwiel zit :)

Dus even wachten op de nieuwe onderdelen en dan kan die volgende week weer in mekaar en dan kan dit topic hopelijk naar de opgeloste zaken :)

ivoschultheis (0), 10 jaar geleden

Zo ik wil even melden dat de auto inmiddels weer een paar kilometer achter de rug heeft.
De reden was idd de kromme kleppen, 2 inlaat kleppen waren krom getikt.

2 kleppen vervangen
2 klepgeleiders vervangen
alle 8 de kleppen ingeslepen incl klepzittingen
nieuwe koppakking
nieuwe kop set
nieuwe d-riem set met waterpomp en multiriem

En de auto draait weer top :)

Bedankt.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.