Fiat Punto: conflict met autoverhuurder: verkeerde brandstof getankt?

Bouwjaar: 2012

Hallo beste mensen,

Een vriendin van me heeft een conflict met een Italiaans autoverhuurbedrijf.

Ze is in de zomer in Italië op vakantie geweest en heeft daar wat rondgereden in een gehuurde Fiat Punto. Nu ze al lang en breed thuis is beschuldigt de verhuurder haar ervan dat ze de auto heeft ingeleverd met de verkeerde brandstof. Er is een bedrag van 370 euro van haar creditcard geschreven voor 'reparatiekosten'. Die vriendin weet echter bijna zeker dat ze niets fout heeft gedaan. Na wat op-en-neer-gemail is ze nu zover dat ze haar rechtsbijstand gaat inschakelen.

Ze heeft slechts één keer getankt, op de dag dat ze de auto terugbracht. Ze tankte voor 65 euro, dat is 35 à 40 liter euro. De tankinhoud van een Fiat Punto is (voor zover ik weet) 45 liter. Daarna heeft ze nog 90 kilometer gereden naar het autoverhuurbedrijf.

Nu mijn vraag.
Stel dat ze inderdaad verkeerd getankt heeft: hoe reageert een dieselauto op een brandstofmengsel van 80% benzine en 20% diesel? Merk je dat tijdens het rijden? Rijdt de auto überhaupt?

(Het verhuurbedrijf heeft de term 'verkeerde brandstof' nog niet gespecificeerd. In theorie is het ook mogelijk dat ze diesel heeft getankt in plaats van euro, maar dat schijnt bijna onmogelijk te zijn door de kleine vulopening van de tank.)

MisterWrite

Geplaatst door MisterWrite (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

kaleido 1 (980) PRO, 10 jaar geleden

Diesel ga je niet in een benzine auto krijgen , zonder een hoop geknoei.
Wat moest erin ?
Ben trouwens bang dat dit item geblokkeerd wordt.

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

Waarom geblokkeerd?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Ben trouwens bang dat dit item geblokkeerd wordt.[/quote]
Zolang het op technisch gebied blijft en het geen ja/nee wordt op rechtsgebied, wordt er niets geblokkeerd.........

arjankempeneers (0) PRO, 10 jaar geleden

Is het nu een benzine of diesel. Je schrijft euro getankt, maar even later schrijf je hoe een diesel reageert op ......

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

Ze weet niet zeker of het een benzine- of dieselauto was. Maar omdat het bijna onmogelijk is om diesel in een benzineauto te tanken (vanwege de kleine vulopening), moet het wel een diesel zijn geweest waar ze dan per ongeluk benzine in heeft getankt, als we de verhuurder moeten geloven.

kaleido 1 (980) PRO, 10 jaar geleden

Als je zelf niet weet of je in een diesel of benzine auto gereden hebt , wordt het een lastig verhaal .
Het is heel simpel , diesel krijg je niet in een benzine auto.
Benzine dus wel in een diesel auto.
Als de hoeveelheid benzine groot genoeg is , loopt de motor eigenlijk niet meer , zeker niet als er nog 90 km mee gereden is.
Zoals ik lees , was de tank bijna leeg dus moet de auto niet of zeer gebrekkig gelopen hebben.
Kun je op je huurovereenkomst niet zien wat je gehuurd hebt ?
En van daaruit verdere conclusies trekken.

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

@ kaleido 1

Zo lastig is het niet. Het is blijkbaar heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om diesel te tanken in de benzineauto. Het moet dus wel om een dieselauto gaan. De vraag is dus:

Hoe reageert een dieselauto op een brandstofmengsel van 80% benzine en 20% diesel? Merk je dat tijdens het rijden? Rijdt de auto überhaupt?

Die vraag heb je beantwoord: de auto loopt niet of zeer gebrekkig.

Dank voor je antwoord!

Hans4040 (190) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou eerst die €370.= maar eens terug laten boeken...
De verhuurder heeft de plicht om de auto te controleren als hij teruggebracht wordt en als er dan geen mankementen zijn is het klaar.
Wie zegt dat jou vriendin de fout heeft gemaakt en kan hij dat bewijzen..?

Bovag voorwaarden:

10 .Verhuurder inspecteert het voertuig direct bij inlevering door huurder op eventuele schade. Dit
geldt zowel bij inlevering van het voertuig bij de eigen vestiging als bij inlevering van het voertuig
op een andere vestiging

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Los van het feit dat het nogal een rare manier van werken is van dat verhuurbedrijf wil ik toch ook wel even het volgende mee geven:
Vorige week nog een klant die verkeerd getankt heeft. ongeveer 3/4 benzine in een diesel. Dit is pas na 60 km duidelijk geworden!
Vroeger ook al gevallen gehad van klanten die hun tank vullen met benzine en pas na een paar 100km binnen komen met klachten! Schokken en stil vallen.
En dat terwijl wij 10 jaar geleden op school leerden dat bij een common rail diesel 1 druppel benzine voldoende was om de boel in de soep te laten draaien.

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

@Hans4040
Mijn vriendin heeft het geld inderdaad terug laten boeken. Desondanks blijft de verhuurder aandringen, nu ook via een Nederlands zusterbedrijf.
De verhuurder heeft bij inlevering de auto geïnspecteerd en niets gevonden. Maar ja, het valt natuurlijk niet mee om van de buitenkant te zien of er benzine of diesel in de tank zit...

@jeroenmonteyne
Wow, dat werpt een nieuw licht op de zaak. Jouw ervaring is dus dat het wel degelijk mogelijk is om 100 kilometer te rijden met flink wat benzine in een dieselauto. Dat is verrassend.

Bedankt voor de antwoorden.

thei11316 (0), 10 jaar geleden

25 jaar geleden per ongeluk een Ford Transit diesel met benzine afgetankt en ermee naar Saarbrücken gereden,300km,wel elke 100km weer volgetankt met diesel.
Op de terugweg niet meer diesel bijgetankt tot ik bijna terug was op de zaak,vol met diesel starten en rijden maar weer,geen nadelige gevolgen van gehad.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

En wat wil je er mee vertellen?
Een moderne diesel heeft veel meer last van de schrale benzine dan de diesels van vroeger.

Als ze echt voor €65 getankt heeft, dan kan het goed benzine geweest zijn. En als het haar schuld is, dan zal er in overleg naar een oplossing gezocht moeten worden lijkt me. Valt dit niet onder een reisverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering? Was de auto All-risk verzekerd? Dan is het in sommige gevallen ook daar op te verhalen.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Wel vreemd dat dat verhuurbedrijf daar nu pas mee komt en niet in de directe periode na de verhuur.
Lijkt me er meer op alsof ze je geld proberen af te troggelen.
Het is een bekend fenomeen dat er autoverhuurbedrijven zijn in Italië enz. die zo mensen proberen op te lichten.
Dus wees op je hoede en betaal pas als ze met eerlijk en overtuigend bewijs over de brug komen en lees de verhuurvoorwaarden nog eens na.

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

@Jarno5187
De reisverzekering inschakelen zou gelijk staan aan een schuldbekentenis. Als het inderdaad een gevalletje aftroggelen is, wint in dat geval de oplichter. Eerst maar eens de feiten boven tafel krijgen.

Hans4040 (190) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou juist wel de verzekering inschakelen...de juristen van de verzekeringsmaatschappij gaan er dan mee aan de slag, die willen bewijzen zien.
Dus inderdaad eerst de feiten op tafel..

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=moderator][quote=kaleido 1]Ben trouwens bang dat dit item geblokkeerd wordt.[/quote]
Zolang het op technisch gebied blijft en het geen ja/nee wordt op rechtsgebied, wordt er niets geblokkeerd.........[/quote]
Het wordt inmiddels een juridisch verhaal en dus zal deze site er weinig meer aan kunnen toevoegen.
Lijkt me dat de TS het dan aan iemand anders moet beoordelen dan.

MisterWrite (0), 10 jaar geleden

Het hoeft voor mij geen juridisch verhaal te worden.
Het zou fijn zijn als iemand het verhaal van jeroenmonteyne kan beamen of tegenspreken:

---------------
Vorige week nog een klant die verkeerd getankt heeft. ongeveer 3/4 benzine in een diesel. Dit is pas na 60 km duidelijk geworden!
Vroeger ook al gevallen gehad van klanten die hun tank vullen met benzine en pas na een paar 100km binnen komen met klachten! Schokken en stil vallen.
En dat terwijl wij 10 jaar geleden op school leerden dat bij een common rail diesel 1 druppel benzine voldoende was om de boel in de soep te laten draaien.
--------------

Hebben andere professionals hier ook ervaring mee? Ik heb ook horen zeggen dat een moderne diesel er gelijk mee ophoudt als hij benzine te drinken krijgt.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Als ik je verhaal lees, dan begrijp ik daaruit de bestuurster zelf ook niet weet of ze het goed of fout heeft gedaan. Dus als het toch haar fout is, wat niet uit te sluiten is, dan zullen de kosten vergoedt moeten worden. Als dit door de verzekering gedaan kan worden, omdat het in sommige gevallen onder de dekking valt, dan zou ik daar zeker gebruik van maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.