Peugeot 406: Bevestigingsbout gordel midden achter afgebroken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Nadat vorige week de achterbank neergeklapt is geweest zat de middelste gordel vast, zoals hier: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=16.... Dat heb ik wel eens eerder gehad en toen kon ik het vrij eenvoudig oplossen door de bevestigingsbout van de gordel even los te maken.
Dat wilde ik vanmiddag weer doen, maar ik moest flink kracht zetten om beweging in de bout te krijgen, en toen.. brak de bout af.
Ik weet niet waarom de bout zo vast zit. De vorige keer heb ik heb gewoon met de hand vastgedraaid. (Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk maar misschien wilde de bout niet los omdat er iets verbogen is doordat er te hard aan de rugleuning is geduwd?)

Anyway, wat nu? Zelf proberen om met een linkse tap het draadeind eruit te krijgen (nooit eerder gedaan). Of is de kans groot dat ik het stuk maak en kan ik zo'n klusje maar beter meteen aan de professional overlaten?

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

ik zie dit helaas wel vaker gebeuren.
de rede is eigenlijk elke keer hetzelfde. rugleuning omlaag gedaan en hebben ze teveel gewicht bovenop gehad. gevolg dat bekleding van stoel indeukt en de gordel op die manier 1 tandje verder gaat.
gevolg dat hij op te veel spanning staat.
enkele keer wil het nog lukken door op de rugleuning te leunen en dan de gordel iets eruit trekken. andere keer is idd de bout losdraaien de enige oplossing.

gekke is dat hij nu afgebroken is. dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
je zou het zelf kunnen proberen, maar mijn ervaring met linkse tap is niet goed. te vaak gezien dat het hiermee niet lukte en de tap afbrak.
als ik kijk naar slotbouten die ze eruit willen boren, wat betreft de slotbout daar las ik altijd een bout op om hem er dan uit te krijgen. of dat hier echter lukt dat durf ik zo niet te zeggen. belangrijk is dat als de schroefdraad beschadigd is of wat dan ook dat je dit wel goeie bout in zet.
dit moet voor apk in ieder geval wel goed degelijk vast zit

kaleido 1 (965) PRO, 10 jaar geleden

Op zich , vreemd als je de vorige keer de bout los met de hand hem hebt vast gezet.
Ook al zou hij krom gedrukt zijn , het is geen bout van pisbakken ijzer , da zou hij toch los te draaien moeten zijn.
Hij is afgebroken , en nu verder , uitboren en met een linkse tap zou je het kunnen proberen , meestal gaat hij daardoor alleen maar vaster zitten.
Uitboren en precies in het midden beginnen , beginnen met een dun boortje en dan steeds dikker , totdat je bijna op de schroefdraad zit.
Dan links en rechts met een dun boortje net naast eigenlijk in het restand van de afgebroken bout een gaatje boren zodat er eigenlijk 2 helften ontstaan van de afgebroken bout.
Nu kun je proberen om deze helften eruit te tikken.
Het probleem is , de spoed van de schroefdraad is afwijkend van de normale metrische draad , het is dacht ik metrisch fijn , nieuwe bout op de sloop halen , kijken of hij erin wil , maar eigenlijk eerst draad opzuiveren met een speciale tap.

arjankempeneers (0) PRO, 10 jaar geleden

Steekt de bout er aan de onderzijde soms uit? Soms zit er dan roest aan het uiteinde. Dan zou je onderlangs nog kunnen proberen.

kjdkraker (0), 10 jaar geleden

Ik denk niet dat er roest op zit maar ik kan er vanaf de achterkant helaas niet bij.
Van zo'n linkse tap hoor ik idd niet veel positieve verhalen. Ik ben bang dat die de bout alleen maar vaster drukt, of erger, dat de tap afbreekt.
Dank voor de tips over het uitboren maar ik weet nog niet of ik dat zelf aandurf.

kjdkraker (0), 10 jaar geleden

Probleem opgelost. Ik heb de afgebroken bout door de garage laten uitboren.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.