Peugeot 207 CC: Koppelingsprobleem 207 CC

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Het probleem met de koppeling van de Peugeot 207 CC HDI (6-bak) is het volgende:

Het koppelingspedaal krijgt de afgelopen weken/dagen steeds meer vrije slag. Af en toe komt het pedaal ook niet meer gelijk terug (vrije slag gedeelte). De koppeling komt nu ook heel erg vroeg op en het pedaal moet helemaal ingetrapt worden om te kunnen schakelen. Ik ben bang dat de koppeling straks helemaal niet meer vrij komt.

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken (doe ik dit weekend), maar misschien al wat tips van jullie. De wagen heeft nog maar 34.000km op de teller en de koppeling slipt niet of maakt geen geluid bij het (ont)koppelen. Ik weet ook niet hoe de koppeling bediend wordt (hydraulisch, kabel, stang, ....?), dus alle info over de werking en mogelijke oorzaak van het probleem is welkom!

Groetjes, Henry

Henry2910

Geplaatst door Henry2910 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Vermoed dat dit al een hydraulisch systeem is en je waarschijnlijk een lek ergens hebt.
Boven bij het pedaal en onder bij de versnellingsbak zitten cilinders , controleer deze op lekkage.
Zou er niet te lang mee doorrijden ivm gevolg schade.

Henry2910 (0), 10 jaar geleden

Dit weekend naar het probleem gekeken en het is in inderdaad een hydraulisch systeem. Achter het schutbord zit een cilinder en via een kunststof leiding wordt een cilinder op de versnellingsbak bediend. Alles gecontroleerd op lekkage, maar niets gevonden dat duidt op lekkage.

Wel was het remvloeistoftankje ver leeg en dat stond 9.000km geleden nog op "max" na het vervangen van de voorste remblokken. Mogelijk zit er een lek in het remsysteem, waardoor het niveau in het tankje te laag is geworden en er lucht in het kopplingssysteem gekomen is, maar ook in het remsysteem kan ik geen lekkage ontdekken.Ik heb het tankje weer bijgevuld tot "max" en hou het nu in de gaten.

Ik zit nu wel met lucht in het koppelingssysteem en de koppeling grijpt (te) vroeg aan. Op de cilinder bij de versnellingsbak zit wel een ontluchtingsnippel, maar ik weet niet precies hoe deze open moet. Alles is van kunststof en ik wil niets forceren. Er zit wel iets van een metalen clip op achter de nippel, maar ik weet niet precies wat die doet. Dus graag advies hoe het systeem te ontluchten (of in ieder geval hoe de nippel open te krijgen).

Groetjes, Henry

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Zou nog eens beter kijken , eerst het potje bijvullen, gegarandeerd dat er een cilinder lek is , of boven bij het pedaal of onderaan bij de bak.
Rij anders even langs de garage , voordat de kosten de pan uit gaan rijzen , kunnen ze je meteen vertellen waar hij lek is.

Henry2910 (0), 10 jaar geleden

Het tankje is afgelopen zaterdag bijgevuld en blijft vooralsnog op "max" en ik blijf het in de gaten houden. Ik heb helaas weinig vertrouwen in de lokale Peugeot dealer en verwacht ook niet dat hij meer ziet dan ikzelf. Het vermoeden is dat er nu een beetje lucht in het systeem zit. Bij koude auto komt de koppeling heel vroeg op, maar als deze echt goed warm is, dan komt de koppeling later op (als is het dan nog niet zoals het moet zijn). Schakelen gaat gewoon goed, al moet ik bij een koude auto het pedaal helemaal tot op de bodem intrappen.

Ik ga eerst proberen om het systeem goed te ontluchten, gisteren niet aan toegekomen. Het probleem hiermee is dat ik niet precies weet hoe de ontluchtingsnippel open te krijgen. Normaal is dat een stalen nippel, maar hier is de cilinder met nippel van kunststof. Dus als iemand dat weet.......

Vanavond als ik wat vroeger thuis kan zijn kijk ik nog een keer.

Groetjes, Henry

Henry2910 (0), 10 jaar geleden

Gisteravond geprobeerd het systeem te ontluchten, echter niet gelukt. Ontluchtingsnippel open kunnen krijgen, maar moeilijk dicht/open te draaien voor de ontluchtingsprocedure (middels het pedaal).

Ontluchtingsnippel is van kunststof, maar er past niet echt een sleutel op om netjes te kunnen ontluchten. Gaat behoorlijk zwaar open/dicht (nippel draait in de behuizing), dus ontluchten niet echt te doen. Vanavond nog een poging met een vacuumpompje op de nippel.

Is hiervoor een andere procedure nodig of speciaal gereedschap?

Groetjes, Henry

Henry2910 (0), 10 jaar geleden

Gisteren m.b.v. een vacuumpompje én een paar extra handjes getracht het systeem te ontluchten. Helaas nog steeds niet gelukt.

Vacuumpompje aangesloten op de ontluchtingsnippel bij de versnellingsbak en nippel opengedraaid. De verwachting was dat er dus op een gegeven moment remvloeistof in het reservoir van het pompje komt (met koppelingspedaal naar boven natuurlijk en deksel van remvloeistoftankje verwijderd). Er wordt echter geen remvloeistof door de leiding uit het remvloeistoftankje gezogen en de leiding wordt dus niet ontlucht. Ook met het koppelingspedaal in andere standen geen enkel verschil.

Nog even gebeld naar verschillende garages voor de juiste procedure. De één zegt dat er met het pedaal gepompt moet worden totdat er enige tegendruk komt en dan de nippel open om de lucht eruit te laten. Dit dan herhalen tot er geen lucht meer uitkomt. Dit heb ik ook geprobeerd, maar ook na heel veel keer pompen nog geen enkele tegendruk. De andere garage (een Peugeot specialist) zegt dat het met een reservoir met remvloeistof onder druk moet die je op de nippel zet en zo de lucht via het tankje eruit drukt. Deze apparatuur heb ik niet, dus kan ik niet zelf doen.

De auto staat nu thuis in de garage, zonder werkende koppeling. Even langs de dealer of specialist is dus niet eenvoudig en ik zou het dus zelf nog wat dingen willen proberen. Weet iemand wat de juiste ontluchtingsprocedure is voor deze Peugeot 207 CC HDI van 2010? Of waarom het niet werkt met het vacuumpompje?

Groetjes, Henry

firedriver (0), 10 jaar geleden

Ik had het ook met een Picasso, da plastiek is gewoon maar prul, heb daarvoor een kleine griptang gebruikt, maar was wel voor zichtig om ervoor te zorgen dat zijn zeskant niet beschadigd zou worden, wel opletten dat je het niet tever naar rechts draaid anders draaid je zijn schroefdraad zot, bij mij was het zo gelukt.
Gr.
Jantje

Henry2910 (0), 10 jaar geleden

Het heeft even geduurd i.v.m. een buitenlandreis, maar het probleem is opgelost. Bij de garage kregen ze het zaakje ook niet ontlucht en na loskoppelen van de leiding naar de bak bleek er met geen mogelijkheid remvloeistof door de hoofdkoppelingscilinder te komen. Men heeft de hoofdkoppeling vervangen en het systeem daarna wel kunnen ontluchten. Mogelijk dat er toch een lek in de cilinder zat of dat deze verstopt was.

Groetjes, Henry

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.