Peugeot 307: 307 1.6 HdI FAP "vreet" turbo's door verkeerde motorolie (5W40)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDi FAP

Gisteren heeft wederom de turbo van mijn 307 de geest geven, wederom het inlaatwiel aan gort. Dit is nu al de derde turbo in 3 maanden.

1e turbo: defect bij km-stand 241616km
2e turbo: defect na ca. 200km
3e turbo: defect na ca. 8000km

Hier wat voorgeschiedenis: http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=1...

Omdat alle werkzaamheden volgens voorschrift waren gedaan moet de oorzaak van de achtereenvolgende turboschades volgens de importeur gezocht worden in extreme vervuiling in de motor, die zelfs met het flushen bij het vv van de turbo niet zou zijn verdwenen. Hierdoor zou de smering in de motor en naar de turbo toe niet in orde zijn geweest. Hoewel dit een scenario niet bewezen is (want motor niet geopend), klinkt het op zich niet onaannemelijk.

Doordat in het verleden door een de universele garage 5W40 olie ipv 5W30 olie is gebruikt zou deze vervuiling zijn ontstaan. Deze garage zegt echter dat volgens Autodata zowel 5W40 als ook 5W30 kan worden gebruikt, zolang het maar synthetische olie is. Maar volgens Peugeot is 5W30 een absolute must.

Heeft iemand hier ervaring mee? Vervuilen motoren met 5W40 echt zoveel meer als met 5W30? Ik zie in een Engels bedieningshandleiding op internet wel degelijk wat staan over 5W40 bij HDi FAP. 5W30 wordt juist alleen bij benzinemotoren vermeld.

[url=http://postimg.org/image/fp9q2mttj/][img]http://s15.postimg.org/fp9q2mttj/peugeot...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/bu6c02anr/][img]http://s15.postimg.org/bu6c02anr/peugeot...[/img][/url]

Als een motor zozeer vervuild is dat de smering niet voldoende is, zou dit dan niet bij het uitlezen ergens opduiken? Is er niet ergens een punt in de checklist alvorens turbo te vervangen dit te controleren?

LuckyMe

Geplaatst door LuckyMe (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Highway (65) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb het een keer met een Volvo gehad. Die heeft de zelfde motor. Turbo ging kapot voor dat je de straat uit was. 3 turbo's in een week.
De auto is naar de importeur gegaan en kwamen met een onduidelijk antwoord. Wel vertelde ze dat turbo en motor hadden vervangen.
Die auto had nog geen 100.000 km gelopen. De banjobout van de oliedrukleiding zat verstopt deze hadden wij verwijderd, maar toen moest de auto naar de importeur en dus hebben het terug geplaatst om gezeik te ver komen.

Hier op het forum heb ik al vaker vervuiling gelezen bij deze motoren. Dat zeefje is uit eindelijk door de fabrikant ook verwijderd.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Ja klopt heb ook wel eens gelezen dat die zeefjes soms meer kwaad dan goed doen. In mijn geval zijn ze vervangen voor nieuwe meen ik. Wellicht dat dat bij Peugeot de richtlijn is en bij Volvo misschien om ze te verwijderen.

Voor mijn luidt het advies andere motor en nieuwe turbo erin ,maar dat is dat de auto niet mee waard.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Bij deze motoren is het bij Peugeot ook voorgeschreven het zeefje in de onderste banjobout te verwijderen bij problemen met/door vervuiling.

Hendrik4290 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb gelezen dat bij het overlijden van de turbo bij een DV6 motor (met 16 kleppen) door vervuiling geadviseerd wordt om de complete motor te vervangen, dit is de enigste manier om met zekerheid een zuivere motor te hebben.
Dan de correcte olie gebruiken en tijdig wisselen, dwz bij veel korte ritten op maximum 10.000 km.
Bij een lek van het brandplaatje onder de verstuiver moet men dit onmiddellijk repareren daar door de HITTE van de LEKGASSEN de olie in het onderliggende oliekanaal van de cilinderkop verkoolt waardoor het oliepompzeef en het kleine zeefje na een korte tijd verstopt met als gevolg een kapotte turbo.
Hopelijk is dat probleem bij de opvolger (DV6C met 8 kleppen) opgelost.
Deze motoren worden door Ford, Volvo, Peugeot, Citroen en waarschijnlijk ook Mazda veel gebruikt.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Dank jullie allen!

Klinkt allemaal logisch, maar hoe stel je die vervuiling eigenlijk vast? Neem niet aan dat kop er meteen af gaat.

Als door vervuiling de smering in de motor onvoldoende zou worden, krijg je dan geen foutmelding/-code actie kunt ondernemen? Bijvoorbeeld door die zeefjes te verwijderen, lekkende verstuivers aan te pakken of zelfs de motor maar te compleet te vervangen.
Of is het feit dat een nieuwe turbo zo snel overlijdt al genoeg reden om aan ernstige vervuiling te denken?

Nog even terugkomend op het olietype, kan iemand mijn zeggen welk(e) type(s) olie er in een 1.6 HdI FAP van 2004 hoort?

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

Het is helaas zo dat als de turbo zo snel opnieuw sneuveld, de enige oplossing is de motor te vervangen (mits alle handelingen zorgvuldig zijn uitgevoerd bij het vervangen van de turbo). Dit is niet te zien door iets van de motor te verwijderen helaas. Er zitten dusdanig kleine kanalen, diep in het metaal van de motor/cilinderkop dat deze niet te bereiken zijn.
Ondanks dat eerst de 5w40 toegestaan was, heeft Peugeot al jaren geleden het voorschrift voor alle motoren met roetfilter gewijzigd naar 5w30.

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Ik zou eens gaan zoeken om een vervangend exemplaar,en er geen cent meer in te steken,dit lijkt een gebed zonder eind te worden.
Of de fabrikant moet een enorme sprong jouw kant op maken.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Allemaal hartelijk dank. Ik ga op zoek naar een andere auto.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Inmiddels een andere auto gevonden, een Ford Focus 1.6 TDCi uit 2008....

Maar ik heb er alweer buikpijn van gekregen, toen ik erachter kwam daar dezelfde motor in ligt als in mijn 307 HDiF uit 2004 ....

Zal er een draadje in het Ford forum openen, maar wil toch de experts hier nog even vragen of bekend is of PSA in de loop der jaren iets aan de motoren (met name het oliecircuit) verbeterd heeft om vervuiling in de motor en schade aan motor en turbo te voorkomen?

En kan ik als eigenaar iets doen om motorproblemen te vermijden? Is het misschien zinvol om tussen elke reguliere beurt de olie tussentijds te verversen en olie- en brandstoffilters te vervangen (bijv. elke 15000km)?

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=LuckyMe]Maar ik heb er alweer buikpijn van gekregen, toen ik erachter kwam daar dezelfde motor in ligt als in mijn 307 HDiF uit 2004 ....
En kan ik als eigenaar iets doen om motorproblemen te vermijden?[/quote]
Vaak kun je beter eerst wat huiswerk / onderzoek doen, voorkomt een hoop onnodig stress..

Gr. paul

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar dat helpt me nu niet meer...

Hans4040 (190) PRO, 10 jaar geleden

[b]Door moderator verplaatst[/b]

als nieuwe eigenaar van een Ford heb ik een vraagje voor jullie experts.

Ik heb met mijn vorige auto, een Peugeot 307 SW 1.6 HDiF uit 2004, grote problemen gehad met extreme vervuiling van de motor en met enkele defecte turbo's tot gevolg. Een en ander is hier beschreven:

http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=1...

Tot mijn schrik heeft mijn nieuwe voiture, een Focus Wagon 1.6 TDCi Style (van 26/05/2008, na de facelift), (nagenoeg) dezelfde motor. Ik krijg er al buikpijn van als ik denk aan al die smering- en turboproblemen die mij mogelijk weer te wachten staan.... Om nog te zwijgen van de financiële 'pijn'....

Mijn vraag is dan ook is er bekend is of PSA dan wel Ford in de loop der jaren iets aan deze motoren (met name het oliecircuit) verbeterd heeft om vervuiling in de motor en schade aan motor/turbo te voorkomen?

Kan ik als eigenaar iets doen om problemen te vermijden? Is het misschien zinvol om tussen elke reguliere beurt de olie tussentijds te verversen en olie- en brandstoffilters te vervangen (bijv. elke 15000km)?

Alvast dank voor alle hulp.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

@hierboven
je kunt het beste om de 15000km of jaar olie verversen en 5w30 in doen, dan dat je bij 20.000km wacht of 2 jaar
belangrijkste is dat hij genoeg zuivere olie krijgt en heeft.

verstuivers om het jaar even met een inbussleutel aandraaien, dit om te voorkomen dat je verstuiverlekkage krijgt en hierdoor je olie nog sneller vuil wordt.
tevens het rijden kun je ook al een deel voorkomen, als hij aan het opwarmen is niet teveel vragen van de motor, dus wat hoger toerental rijden en rustig aan op trekken. als de wijzer omhoog gaat dan je normaal rijgedrag aanhouden.
naast dat als je stuk hebt gereden, paar seconden wachten, tot een minuut en dan pas de motor afzetten. je moet weten dat turbo 240.000rpm kan draaien, zet je de motor dan af, dan heb je ook geen goeie smering bij de turbo.
je moet zelf in schatten of de turbo goed heeft gewerkt of niet, ben je net volgas de berg omhoog gereden wacht dan 1minuut, turbo wat afgekoeld en constant smering gehad.
als je motor in nederlandd warm is geweest 10seconden na draaien kun je dan als maximum aanhouden bijvoorbeeld.

als je dit doet dan kan ik bijna met zekerheid zeggen dat je nooit probleem krijgt met turbo

verder bij psa is er niks gewijzigd voor de turbo, heb niet alle berichten gelezen, maar als ik zie hoe snel de ene na de andere turbo defect is gegaan. weet ik wel dat vanaf dag 1 de reparatie niet goed is gedaan.
als door slecht olie de turbo kapot gaat dan moet je 100%zeker weten dat er olie via de retour de motor terug in gaat en dan pas de turbo vv daarna nog x aantal dingen doen waardoor je dik 1000euro meer kwijt bent maar wel zekerheid hebt dat niet direct weer gebeurt.

de wijziging is dat de nieuwe 1.6tdci of zoals bij peugeot bekend is als dv6cted4. is paar jaar en daar nog geen enkel probleem met turbo of met egr gehad
dit is dan ook een 8klepper en geen 16klepper, oude type motor hete dv6bted4

Hendrik4290 (0) PRO, 10 jaar geleden

Om de 10.000 km olie en oliefilter vervangen als je heel zeker wilt zijn.
Bij die motoren blijft veel olie in de kop staan die er niet uitloopt bij verversen en hier stilaan indikt door de hoge temperatuur in de kop. Daarom regelmatig verversen met de VOORGESCHREVEN olie.
Bij iedere beurt kijken of er geen zwarte smurrie langs de verstuivers naar boven komt en zoals al vermeld de verstuiverbevestiging aandraaien met het voorgeschreven koppel.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

zie dat we het belangrijkste beide vergeten te zeggen.
bij deze motor altijd met warme motor de olie aftappen, gebeurt vaak met koude motor, warme olie is dunner en loopt makkelijker naar beneden
ook eerst de filter doen en dan de carterplug onderuit draaien, zodat alle olie vrij eenvoudig naar beneden kan druppelen.

wij gebruiken 5w30 als olie, maar laatste tijd hoor ik steeds vaker 0w30, voor de nieuwste diesel is dit ook de enigste olie die er in mag. (2.0hdi met 160 en 180pk)
wel 5w30 van total of zo pakken en niet van de aldi, dat scheelt ook weer

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als ik dit zo lees zou ik lekker een benzine exemplaar gaan rijden.
Ik zou sowieso niet gaan winkelen in de bouwjaren 2005 tot 2010,van geen enkel merk.
Het is allemaal drama wat je tegen komt,de diesels welteverstaan.
dat is allemaal de beginperiode van de roetfilter diesels geweest,was allemaal niet goed uit ontwikkeld,klant betaald.
Laat staan als je nu als particulier in die bouwjaren moet gaan shoppen,overal is de coulance vanaf en je krijgt 3 maanden BOVAG garantie en daarna is het nooit meer terug komen.
Niet aan beginnen.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

[quote=trucker0werner]de wijziging is dat de nieuwe 1.6tdci of zoals bij peugeot bekend is als dv6cted4. is paar jaar en daar nog geen enkel probleem met turbo of met egr gehad
dit is dan ook een 8klepper en geen 16klepper, oude type motor hete dv6bted4[/quote]
Werner, vanaf wanneer is die 8klepper dv6cted4 geintroduceerd? Zou ik die misschien al hebben?

@Allen: hartelijk dank voor julie uitgebreide commentaar. En nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum