Peugeot 206: Auto slaat af na het afremmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8V

Onlangs heb ik een peugeot 206 gekocht met een stationair probleem. De auto liep veel te hoog stationair (wel 2000 toeren), dit bleek te worden veroorzaakt door een defecte stappenmotor. De stappenmotor is vervangen door 1 van de sloop afkomstig van een citroen xsara 1.6. Nu loopt de auto mooi stabiel stationair. Alleen als ik in de auto rijdt en ik zit bijvoorbeeld in de 5e versnelling en ik rem af voor de rotonde dan slaat de auto af op het moment dat ik de koppeling in trap. Het afslaan van de auto gebeurt niet elke keer. Soms dan gaat de toerenteller direct naar het normale toerental en soms schomelt het toerental van enorm laag naar normaal.

Ik heb het vermoeden dat ik een stappenmotor van de sloop heb die ook niet goed is. Er branden verder geen lampjes van het motormanagement.

Zijn er nog andere zaken die ik kan controleren die hetzelfde probleem kunnen veroorzaken?

Ik zou graag een nieuwe stappenmotor willen kopen maar het type dat ik zoek (Magneti Marelli B31/00) kan ik nergens vinden. Is het ook mogelijk om een stappenmotor er op te zetten van een nieuwer type bijvoorbeeld die op een peugeot 206 2.0 16v zit?

juulh009

Geplaatst door juulh009 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Het vervangen van de stappenmotor was een overbodige actie..Wat wel nodig was en wat gedeeltelijk gebeurd is, is het reinigen van het stationaire circuit. Dit loopt langs de gasklep om.. ZG sludge is de oorzaak. maw schuim van smeerolie/water..

juulh009 (0), 10 jaar geleden

Ik had het smeer dat ik kon vinden al weggehaald. Ik heb het gasklephuis gereinigd en ook het smeer bij de stappenmotor (+plastic hoekje waar de stappenmotor op zit). Het reinigen heb ik gedaan met remmenreiniger en een handdoek.

Zijn er nog andere delen die ook bij het stataionaire circuit horen die ik gemist heb?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Remreiniger is eem fantastische ontvetter. Maar fubest voor delen welke vettig moeten blijven. bv keerringen of keerringetjes...oid..

Vooral aan het begin van een vernauwing zal de sludge zich ophouden. Vanuit de plaats waar de weggenomen stappenmotor zich bevond naar beide zijden voorzichtig schoonblazen is voldoende...
Daarnaast moet er voor gezorgd worden dat de zaak niet opnieuw door de olie en/of de sludge vervuilt. Reinigen van het carterventielatie systeem zal daar aan bijdragen.. Sludge is een combinatie van olie en (condens)water.

Oorzaken van het mengen van olie en water kunnen zijn.......
Te lage motortemperatuur door bv: veel korte stukjes rijden of een niet goed werkende thermostaat.
Onvoldoende carterventilatie door bv een (gedeeltelijk) verstopt carterventilatie systeem.
Onvoldoende anti sludge eigenschappen van de smeerolie bv door:
Overschrijden van de verversingstermijn.
Verkeerde kwaliteit van de motorolie.
Uitlaatgaslekkage in het carter door versleten zuigers, cilinderwand of zuigerveren. of een combinatie...
Soms zal er koelvloeistof in het oliecarter kunnen momen door bv een lek in de cilinderkoppakking....(zal in dit geval wel meevallen, denk/hoop ik)

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit probleem ook al vaker gehad: stappenmotor vervangen en een software-update was de remedie.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Heb je dit probleem ook als je op benzine rijd?.

juulh009 (0), 10 jaar geleden

Geen idee of het op benzine ook voorkwam, ik rijd liever op gas :P

Het lijkt opgelost te zijn, in ieder geval de auto sloeg gisteren niet af en ik heb meer dan 200 km gereden.
Nadat ik de troep bij de stappenmotor had verwijdert had ik de stappenmotor niet opnieuw ingeleerd.
Ik heb de accu een tijd afgekoppeld. Toen heb ik de motor gestart en wel een kwartier lang stationair laten lopen (af en toe gas gegeven om te "plagen").
Het stationair toerental schommelde toen nog veel en de motor neigde soms tot afslaan.
Op het moment dat het toerental stabiel werd heb ik de motor uitgezet en de dag erna er mee gereden.

Het is nu afwachten of het probleem op korte termijn weer terug komt.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Dat zou ik toch uitsluiten als ik jouw was.
Dat vergemakkelijkt het zoeken naar de storing.
Als tie op benzine die storing niet heeft,dan blijft de gas installatie over.
Dan heb je in ieder geval een zoek richting.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoe is het tegenwoordig??? moet de stappenmotor van de gasinstallatie nog steeds periodiek opnieuw ingeleerd worden??
Die van de stationair regeling rest zichzelf toch elke keer als het contact ordt ingeschakeld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.