Peugeot 406: windgevoeligheid van LPG systeem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Hallo

Mijn Peugeot 406 Break 1.8 16V 85 kW heeft vooral met harde wind of bij windvlagen van passeren van een vrachtauto af en toe kuren. Op benzine loopt hij dan prima maar op LPG begint hij dan te stoten en over te slaan als ik op het gas trap. Soms kan het echter ook vanzelf weer overgaan als ik bijv. even met flink veel toeren stevig kan doortrekken. Ik verbeeld me dat ik dan soms een klikje hoor. Het normale gedrag is dan duidelijk merkbaar omdat de trekkracht van de motor met een ruk weer terugkeert. De auto is recent nagekeken. Zowel de computer van de auto als die van de LPG installatie zijn uitgelezen en gaven geen storingsmeldingen. Het probleem doet zich echter op het moment van uitlezen niet voor.
De installatie is AG Systems, G3. De auto is van juni 2001 en zit boven de 3 ton maar rijdt goed. Koud start ie altijd op benzine en na een km of zo schakelt ie vanzelf over op gas. Als de installatie goed werkt rijd ik 11 a 13 km/l op de snelweg. Als ie het gedrag vertoont loopt de verbruiksmeter langzaam op naar 20 l/100 km en bij gasgeven naar 30 l/100 km.
Het bedrijf waar de installatie uitgelezen is (en waar ook een nieuw filter gemonteerd is) had nog nooit van dit gedrag gehoord of meegemaakt en dacht dat het met de vervanging van de injectoren opgelost zou kunnen zijn maar durfde daar geen garantie op te geven. Ik vind dat dan ook een vreemde diagnose omdat die normaal wel goed functioneren. Omdat nieuwe injectoren een behoorlijke uitgave zijn en omdat het probleem bij rustig weer sporadisch optreedt rij ik er nu mee door. Wat lastig is is dat in de stad de motor dan soms afslaat. Op zo'n moment werkt de stuurbekrachtiging niet meer wat bij mijn vrouw een schrikreactie veroorzaakt. Ik wil dus heel graag het probleem verhelpen.

Ik ben heel benieuwd...

BVD, Lôôh

Lôôh

Geplaatst door Lôôh (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

schol (0), 10 jaar geleden

Als het een sgi type 1 is, kan dit overeen komen met mijn probleem, het falen van de druksensor op de verdamper, is zo ook bij mij begonnen zo af en toe, met hoog verbruik op de boordcomputer en weinig vermogen op dat moment

invloed van de wind kan ik niet verklaren.

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Kan het niet helemaal verklaren , maar heb een megane lopen , met een vergelijkbaar iets , hiervan hebben we de luchtaanzuigbuis verlengd en in de luwte gelegd.
Ik weet niet precies hoe die van jou loopt , maar kijk er eens naar zou ik zeggen.

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

Een goede specialist kan dit wel uitlezen, echter alleen onder het rijden en natuurlijk alleen als het probleem dan ook optreed.

Als je wil gokken, druksensor zou ik ook als eerste doen, kost ron de 100 euro, is zelf te vervangen. Zeker als er nog geen gemodificeerde sensor op zit.

Lôôh (0), 10 jaar geleden

Aan Pieter

Bedankt. Het stormde de laatste dagen veel, toen was het regelmatig raak. Maar je zult altijd zien dat ie het dan net niet doet. Ik zag dat het bedrijf dat de installatie ingebouwd heeft hier adverteerde. Ik heb hun een kopie gestuurd. Maar in ieder geval bedankt, ik zal uiteraard rapporteren hoe het opgelost wordt.

Aan Schol: een AG System is geen sgi type 1 denk ik. Ik ga hem wel vervangen. Bedankt.

Aan Kaleido 1: ik ga ernaar kijken, het zou wel vreemd zijn want er moeten giga auto's rondrijden die het goed doen zonder extra pijp. Maar in ieder geval bedankt.

Groet, Lôôh

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ik heb een 405 op lpg gereden,daar werd standaard de flexibele buis van de lucht inlaat gehaald en verlegd i.v.m het dicht slaan van de verdamper.
Maar was een ander type installatie,wel AG.
Als het een AG/SGI installatie is zou ik denken aan de druksensor,maar kijk ook eens naar de luchtinlaat.
Of je verdamper aan zijn eind.
Doordat je waarschijnlijk meer gas moet geven i.v.m de tegenwind is de opbrengst combi verdamper/drukschakelaar niet voldoende.

Lôôh (0), 10 jaar geleden

Aan primera p11: Bedankt. Het probleem doet zich nu weer heel weinig voor (rustig weer). Dat maakt het lastig om het te demonstreren. En het kan ook voor de wind voorkomen, het is meer de turbulentie die de zaak op tilt jaagt. Helaas ben ik de afgelopen week erg druk geweest met andere zaken dus rij je dan maar gewoon door. Maar het is een AG/SGI installatie type AGHU-1000 AT13A01 en de verdamper is van het merk DGC type AGHD-1008. (info RDW opnamekaart LPG inbouw). Waar kan ik in Amersfoort e.o. die sensor laten vervangen?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Mag geen reclame maken,maar in woudenberg zit een goede lpg specialist,de firma Vos genaamd.
Zij zijn ook AG dealer,maak daar eens een afspraak.
Zij kunnen je installatie uitlezen.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Hebben ze de LPG installatie ook rijdend uitgelezen?
Dat van die luchtaanzuigbuis verleggen is niet meer nodig bij vol sequentiële LPG installaties zoals deze.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum