Toyota Rav4: Check engine, Check VSC, Check 4WD.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Tijdens het rijden ineens de de melding op het LCD display: [check engine] [check vsc] [check 4wd].
Waarschuwingslampje motorblok symbool brand continue en het lampje met driehoek /!\ brand ook.

Accu [+] even los gehad en probleem maanden weggebleven. Tot het ineens weer opdook.
Wederom accu [+] even los gehaald, maar na een dag kwamen de meldingen weer terug.

Op diversen Amerikaanse fora noemt men een aantal oorzaken zoals losse of niet goed afgesloten tankdop, losse luchtinlaat leiding(en), een slechte accu, of diversen sensoren die de oorzaak kunnen zijn.

Ik heb op de sensoren na alles nagelopen maar kan niets vinden. Moet ik de auto uit laten lezen bij de dealer om duidelijk te krijgen wat deze meldingen veroorzaakt? Verder merk ik niets aan het rijgedrag van de auto.

T-sec

Geplaatst door T-sec (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota RAV4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoe heb je de sensoren gecontroleerd op het oog?

Een kapotte sensor zie je uitwendig niet .

Of met de diag tester op live waarden dan weet je beter waar je aan toe bent .

T-sec (0), 10 jaar geleden

Vandaag naar de garage geweest om de auto uit te laten lezen. Hier kwamen een reeks van foutmeldingen uit waar men eigenlijk niks mee kon.
Omdat het er te veel waren, totaal uiteen liepen en er verder geen vreemd rijgedrag is geconstateerd, heeft men de fouten eerst allemaal gewist.
Komt de melding weer terug, dan moet ik weer naar de garage om wederom uit te lezen. Dan kunnen ze zien waar de fout(en) vandaan komen.

Zodra er een update is post is deze hier, anders zal ik na een langere tijd terug komen met de melding dat de fouten niet meer zijn terug gekomen.

T-sec (0), 10 jaar geleden

Vandaag kwamen de reeks foutmeldingen weer terug, dus retour garage.

De monteurs zijn een uur onder de motorkap bezig geweest om middels de laptop te zoeken naar de echte oorzaak.
Wat blijkt, de distributieketting is uitgerekt en moet vervangen. Deze is besteld en wordt morgen geplaatst.
Het is volgens de garage een weinig voorkomend probleem, klaarblijkelijk want de km teller staat pas op 60.000km.

Hoe het verder verloopt hoop ik in de nabije toekomst te kunnen melden.

daandc (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan moet een van de foutcode's ook verteld hebben dat de nokkenas / krukas syncronisatie niet correct was .

Maar toch mooi dat je nu weet wat er schort .

PaulRAV4 (0), 10 jaar geleden

Wordt dit onder garantie opgelost? Toyota doet dat doorgaans in een dergelijke situatie.

T-sec (0), 10 jaar geleden

De RAV4 was per 04-2013 uit zijn garantie van Toyota, dus helaas, kosten zijn voor de bestuurder. Ondanks dat er pas 60.000km op de teller staat.
Hierbij kwam ook nog de waterpomp en distributiesnaar die men ook maar heeft vervangen om later op de kosten te besparen. Dus ja, maar doen.

De monteur vertelde mij dat de computer een voor-vervroegde kleptiming van de nokkenas sensor en krukas sensor aangaf.
Dit is in 99,9% van de gevallen een probleem met de timing ketting en deze is gisteren dus samen met de pomp vervangen.
(Mocht ik het verkeerd vertalen uit mijn gesprek met de monteur; ik ben ook maar een leek.)
Problemen met de timing ketting is bij de RAV4 eigenlijk bijna nooit aan de hand, maar het kan. Bij andere Toyota modellen gebeurt het wel vaker.

In het meest ongelukkige geval, de 0,1%, zou het ook de bordcomputer kunnen zijn, maar dat sluit men eigenlijk compleet uit.
Zou het toch zo zijn, dan is de diagnose van Toyota misleidend geweest en is een nieuwe bordcomputer voor hun kosten.

Momenteel staat de RAV4 voor bijna €1000,00 aan reparatie verder weer op de stoep en hopen wij dat het probleem nu is opgelost.

PaulRAV4 (0), 10 jaar geleden

Ook al is de garantie verlopen, je mag toch van een distributieketting verwachten dat ie dubbel zoveel km's mee gaat als bij jou. Ze garanderen zo'n ding een x aantal km's; als ie dan eerder stuk gaat heeft de leverancier een verplichting dat te herstellen, óók na de garantieperiode. TROS Radar zegt dat de wet daarover heel duidelijk is.

Bij de consumentenbond lees ik dit::

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben.

Wat je mag verwachten is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, de mededelingen van de verkoper en het soort product.

Gaat een product eerder stuk dan verwacht, dan moet de verkoper repareren of vervangen. Het product moet wel normaal gebruikt zijn.

Als de verkoper je niet wil helpen omdat de garantie is verlopen, kun je hem aanspreken omdat het product ondeugdelijk is.

Wat zijn mijn rechten?

Je hebt recht op een goed product dat beantwoordt aan de verwachting die je ervan mag hebben.
Als je op normale wijze met het product omgaat en er ontstaat een gebrek dat niet veroorzaakt is door slijtage, dan moet de verkoper repareren of vervangen.
Als het product binnen 6 maanden na levering stuk gaat, gaat de wet ervan uit dat het product niet goed is. De verkoper moet het tegendeel bewijzen, bijvoorbeeld door aan te tonen dat het product niet goed is gebruikt.
Als het product na meer dan 6 maanden na levering stuk gaat, zul je zelf moeten aantonen dat het product ondeugdelijk is.
Als je een gebrek ontdekt aan een product, moet je dit zo spoedig mogelijk aan de verkoper laten weten. Als je binnen 2 maanden na ontdekking hebt geklaagd, ben je volgens de wet op tijd.
Je moet de verkoper de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen. Je hebt in eerste instantie recht op gratis herstel of vervanging.
De verkoper moet het probleem kosteloos, binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast oplossen. De termijn is afhankelijk van het product en het probleem.
Als de reparatie de levensduur van het product verlengt, kun je afspreken dat je een deel van de reparatiekosten zelf betaalt.
Als de verkoper het product niet wil of kan herstellen of vervangen, kun je de overeenkomst ontbinden en je geld terugvragen. Een verkoper kan een deel van het betaalde bedrag inhouden voor de periode dat je het product al hebt gebruikt.
Als je het ondeugdelijke product wilt houden, kun je de verkoper voorstellen een lagere prijs ervoor te betalen waardoor je dus een deel van het aankoopbedrag moet terugkrijgen van hem.

T-sec (0), 10 jaar geleden

Paul,

De RAV4 van ons is een Duits model uit 2005, in 2006 geïmporteerd in Nederland en heeft per 2013 zijn aanvullende occasion garantie van de dealer verloren. Het houdt denk ik een keer op inzake garantie...

T-sec (0), 10 jaar geleden

Update: de storing is na reparatie weer terug, dus de auto gelijk retour genomen door de garage.

Na inspectie dacht men aan een bepaald tandwiel wat de oorzaak zou zijn, maar dit bleek uiteindelijk niet het geval.
De garage was zo eerlijk om te melden dat ze de storing wereldwijd uit hebben gezet binnen Toyota omdat men vooralsnog in het duister tast. Een gelijkende klacht zou ergens één keer zijn voor gekomen en lijkt zeer zeldzaam.
Wij wachten vooralsnog op wat er komen gaat, met hierbij de kanttekening dat onze garage zeker zijn best doet om zo goed mogelijk tot een oplossing te komen.

PaulRAV4 (0), 10 jaar geleden

Theo,

mijn opmerkingen over verlengde garantie kwamen nav jouw mededeling dat de distributieketting was uitgerekt, en dat na pas 60.000km. Omdat die kettingen doorgaans gegarandeerd worden tot 90.000 tot 120.000km leek mij dat een zaak voor Toyota. Later spreek je van een distributiesnaar. daarvan weet ik de termijn niet waarin ie probleemloos functioneren krijgt gegarandeerd.
Zo kreeg ik na 5 jaar een nieuwe motor op kosten van Toyota en mijn dochter een nieuwe set projector koplampen na 7 jaar !!
Ik hoop dat je snel weer zonder problemen de weg op kunt.

WICKY28 (0) PRO, 10 jaar geleden

Theo,

Welke storingscode's zijn er opgeslagen in het systeem ?

@ Paul,

De garantie op het motorblok en de koplampen is een regeling vanuit Toyota Europa niet vanuit de Nederlandse importeur.

T-sec (0), 10 jaar geleden

De exacte storingscodes zou ik echt niet weten, die hebben ze vanzelfsprekend niet medegedeelt.
Immers kun je hier niks mee als leek. De inhoud van de codes zijn wel uitgelegd, zoals eerder gemeld.

Op dit moment werkt met aan een nieuwe nokken- of krukas, of iets dergelijks in de directe machanica.
Dit zou volgens Toyota de oorzaak moeten zijn. Over een dag is de auto klaar, dus wordt vervolgd.

WICKY28 (0) PRO, 10 jaar geleden

Als u er om vraagt moeten ze de storingscode's geven maar ik begrijp dat u er inderdaad weinig mee kunt.
Hebben ze het niet toevallig over het nokkenastandwiel gehad?

Laat maar eens weten als het opgelost is.

T-sec (0), 10 jaar geleden

Vandaag de RAV4 terug gekregen. Men heeft de VVT-i hydroliek module vervangen.
Auto rijd merkbaar pittiger, wat zo hoort.
Bij boven genoemde klachten met de timing houdt de mott ter bescherming in.

Nu zal de tijd het leren of het probleem voor goed is verdwenen. Kom er op terug.

T-sec (0), 9 jaar geleden

Inmiddels een aantal maanden verder is het probleem weggebleven en rijdt de auto nog steeds prima.
Dit topic kan daarom denk ik worden afgesloten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.