Peugeot 206: 3 cillinders

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo mensen,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom.
De motor lijkt op 3 cillinders te lopen. Hij trilt/stottert stationair.
Ik heb de injectoren laten nakijken en reinigen maar dit helpt niet.
Bougies vervangen maar ook dit mocht niet baten.
Ook de bobine bij de sloop 3 verschillende geprobeerd maar ook dit hielp niet.
Compressie gemeten en deze is oke.
Ook gaskleppenhuis en dergelijke schoongemaakt.
Mijn kennis houdt hier op. Ik zou niet weten waar het nog aan kan liggen.
Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Split32

Geplaatst door Split32 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

koop eens een nieuwe bobine...

Split32 (0), 10 jaar geleden

Denk je?
Heb 3 verschillende op de sloop geprobeerd en volgens de sloper zouden ze goed moeten zijn.
Ook is degene die er nu in zit nagekeken door een vriend van me en alle bougies vonkten in elke bougie kabel. (Ik noem het even kabel omdat ik niet weet hoe ik het anders moet noemen.
Denk je echt een andere "nieuwe" bonine?
Wil niet €200,- uitgeven en dan tot dezelfde conclusie komen als met de 3
geteste bobines van de sloop

bieuwke (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou hem eens laten uitlezen,dan foutcodes opschrijven en daarna foutcodes wissen,en kijken welke er terug komen.Verder is het ook handig om de uitlaatgassen te meten.Als er n.l. een luchtlek bij 1 van de cilinders zit gaat ie ook op 3 cilinders lopen omdat het mengsel bij die cilinder dan veel te arm wordt. Succes!

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Er gaat weleens een injector kapot. Luister eens met een stethoscoop of je ze allemaal hoort tikken bij lopende motor. Hoor je er een niet, dan is die kapot.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Waarschijnlijk geeft uitlezen alleen een storing haperende ontsteking aan, en als je geluk hebt kun je aan de P-code herleiden om welke cilinder het gaat (als het motordiagnoselampje brand) en dan kan het zowel een slechte bobine als een slechte injector zijn.
Injector komt met regelmaat voor evenals een bobine. Omdat je aangeeft al met 3 bobines getest te hebben en het me sterk lijkt dat dan alle 3 defect zouden zijn, zou je je moeten richten op de injectors of bedrading hiervan. Weerstand meten met stekker los, dus rechtstreeks op de injector meten, zou een weerstandswaarde moeten geven van ca. 13ohm per injector. Meestal sneuvelt bij 206 de injector het dichtst bij distributie. Dit is bij Peugeot cilinder 4. Oorzaak zou kunnen zijn dat er ruitensproeiervloeistof lekt van het splits-stukje van het slangetje recht boven de injector(stekker) van deze 4de cilinder. Maar.......eerst eens gaan meten.

Edit. Geen idee of tijdens het reinigen de injectors uit de rails zijn gehaald, en nadien op dezelfde plaats zijn terug gezet? Zo niet, of weet je dat niet zeker, dan kan het dus inhouden dat de mogelijk defecte injector verhuist is naar een andere cilinder, dus meet ze gewoon alle 4.

harry4203 (415) PRO, 10 jaar geleden

er zal idd vast wel een injector stuk zijn, 99% kans.

Split32 (0), 10 jaar geleden

@bieuwke, hoe kan ik zien/meten/checken op een luchtlek in de cilinder?
Er brand geen lampje...
Wil hem best laten uitlezen maar dat zal even duren, druk met werk enzo....
Ik heb de verhalen op verschillende sites al gelezen over het lekkende slangetje van de ruitensproeiervloeistof. Ik heb de injectoren laten testen en reinigen bij een auto onderdelen bedrijf en volgens hen waren ze allemaal goed.
Voor zover ik weet worden ze allemaal goed aangestuurd omdat de meneer van een andere garage mij heeft verteld dat hij de stekkers had getest met een lampje en deze deden het allemaal....
Worden de injectoren aangestuurd door de ecu? En zo ja kan daar een defect inzitten? Of krijg je dan een motormanagement lampje te zien?

bieuwke (0) PRO, 10 jaar geleden

Door een luchtlekje gaat het motormanagementlampje niet aan.Door de uitlaatgassen te laten meten kan een monteur aan de hand van de getallen zien of hij wel brandstof in de cilinder krijgt maar geen vonk,want dan gaan de onverbrande gassen [hc waarde] omhoog.En wanneer die cilinder teveel lucht krijgt [luchtlek] dan gaat de zuurstof in de uitlaatgassen omhoog,en dit kun je dus zien aan de getallen.En verder door hem te laten uitlezen heeft de monteur vaak een idee in welke hoek hij het moet zoeken.Als ik een soortgelijk probleem heb begin ik hier altijd als eerste mee aangezien je nogal wat onderdelen kunt vervangen voordat je de goeie hebt te pakken,en meestal kost het ook nogal wat [onnodig] geld.Succes!

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

De injectors worden idd door de motor-ecu aangestuurd. Dit is simpel met een proeflampje(moet een led zijn) te controleren idd. De injectors worden massa gestuurd, dus als er een plus op staat en de massa wordt door de ecu geschakeld, dan weet je dat dat gedeelte functioneerd. Wil je meer weten dan moet je de scoop erop aansluiten, maar zover hoef je nu nog niet te gaan.
Maar heb je al geluisterd of je ze hoort tikken? Dat is een hele simpele controle en vaak heb je het probleem daar al mee te pakken.

Bij deze motoren kan ook alleen foutcode P0300 aangegeven worden zonder een extra code op de betreffende cilinder. Krijg je idd deze code, dan weet je dat één cilinder niet (volledig) mee doet en zal je zelf moet gaan zoeken naar welke het is of zijn.

Split32 (0), 10 jaar geleden

Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken.
Ten einde raad heb ik de auto maar naar een peugeot dealer gebracht. Deze heeft precies hetzelfde als ik gedaan maar kwam tot de conclusie dat er niet de originele bougies in zaten. Deze heeft hij vervangen met originele en toen liep die al iets beter. Maar nog niet 100%
Toen hebben ze de kleppen gesteld en dit was blijkbaar het euvel. Deze zaten blijkbaar te strak. Ik had geen idee dat je dit ook kon doen. Weet ook niet of ik het had gekund, heb geen meetapparatuur ofzo. Hij loopt nu echt stukken beter, maar voor mijn gevoel nog niet 100% eerder 98%
Misschien eens alle vloeistoffen verversen ofzo. Kan sowieso geen kwaad :-)
Bedankt voor de hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.