Peugeot 306: Raam schiet steeds los van raammechanisme en valt naar beneden

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i, 8v, TU5JP

Toen ik een tijdje geleden deze auto kocht viel een paar maanden later het linker-portierraam naar beneden.

Omdat er 9 maanden eerder een nieuw raammechanisme in gezet was en de autogarage een jaar garantie op de uitgevoerde reparatie gaf ben ik als nieuwe eigenaar met de auto teruggeweest.
Men beweerde dat het raam van het raammechanisme losgeschoten was omdat deze te zwaar door de geleiding/raamrubbers gleed en zij hebben deze gesmeerd (met teflonspray??) en het raam weer aan het raammechanisme en aan de plastic geleider aan de zijkant vastgeklikt.

Alles is toen een tijdje goed gegaan, totdat ik op een dag het linker-portier met een gedeeltelijk geopend raam normaal dichtgooide.
Wederom viel het raam naar beneden.
Deurpaneel verwijderd en raam was weer losgeschoten van het raammechanisme en aan de geleider aan de zijkant, beide opnieuw vastgeklikt.

Daarna is het jaren goed gegaan want ik deed de ramen nu dicht als ik de deur dichtgooide.
En als ik het raam wel op een kier open liet staan dan deed ik de deur voorzichtig dicht.

Tot vandaag toen mijn vader met de auto voor een APK-keuring naar een keuringsstation gereden was, het raam openend werdt om de aanwijzingen van de keurmeester op te volgen en vervolgens de keurmeester in de auto ging zitten en de deur dichtgooide.
Weer het raam naar beneden gevallen.

Ben er inmiddels een beetje klaar mee dat dit steeds gebeurd.
Zoiets zou onderweg maar gebeuren en je zult maar zonder gereedschap zitten.

Zover ik het kan zien zit er door het grote gat in het raam een rubber met aan de achterkant een soort veertje dus het palletje van het raammechaniek gaat door het rubbertje heen en wordt vastgeklikt door het veertje.

Als ik het raam vastgeklikt heb kan ik deze met de hand niet meer lostrekken dus je zou denken dat dat wel goed vast zou zitten.

Kan iemand mij vertellen waarom dat raam steeds uit het raammechanisme schiet?

Misschien rubbertje met veertje + plastic raamgeleider aan de zijkant vervangen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Jeroen1978

Geplaatst door Jeroen1978 (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Je zou gaan denken dat het raammechanisme onder spanning staat c.q. verkeerd gemonteerd is, of wellicht verbogen o.i.d. Op het moment dat het raam iets open staat is de ruit de steun aan de bovenzijde kwijt en zal dan door de eventuele spanning gemakkelijker losschieten. Het losschieten zal op den duur ook geen positieve invloed hebben op de klemkracht van de ruitbevestiging en het nylon geleidertje aan de zijkant van de ruit. Advies: vervang zowel het los te verkrijgen rubbertje + borgveertje (1 geheel) en het nylon ruitgeleidertje en check of alles correct gemonteerd is en niet onder spanning staat.

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

Als ik het mij goed herinner is de constructie van de bevestiging van de ruit aan het mechanisme gewijzigd. Als het mechanisme vervangen wordt, krijg je het nieuwe type. Dan zou ook de bevestiging vervangen moeten worden. Misschien is dit niet gebeurt?

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Heb partummer 9227 23 (plastic geleider) en 9227 39 (rubber met veertje) gevonden maar ik weet niet zeker of het de juiste nummers zijn.

Kan iemand mij misschien vertellen wat het partnummer en de prijs is van de plastic geleider en het rubbertje (met veertje)?

De laatste 8 cijfers van het identificatienummer is 231282731.

Zijn de onderdelenprijzen bij alle Peugeot-dealers eigenlijk hetzelfde?

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Aan de hand van je opgegeven VIN, kom je uit op de volgende Peugeot onderdeelnummers: 9227 23 = geleider van 2,84 incl BTW, 9227 21 = omschreven als lager van 1,65 incl. en de 9227 20 = klem van 1,22 incl.
De prijzen bij alle Nederlandse dealers zou gelijk moeten zijn. Wat zou kunnen is dat een dealer deze onderdelen moet bestellen. Het kan zijn dat de bestel-eenheid van deze onderdelen niet per stuk mogelijk is, zoals het lagertje en de klem, en dus bijv. per 2 of 5 tegelijk gaan. Omdat deze onderdelen inmiddels geen courante delen meer zijn, kan het zijn dat een dealer wil dat je al het bestelde afneemt.

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!

@ hans4074
Had zelf eerst op Peugeot servicebox gekeken en zag ook dat de onderdelen een andere vorm en vage benaming hadden.

Heb nu in ieder geval de juiste partnummers.

Gezien het buiten erg koud is denk ik dat het een klusje voor het voorjaar gaat worden.

Jeroen1978 (50), 8 jaar geleden

Inmiddels weer 1.5 jaar verder en vandaag wederom het raam weer een keer naar beneden gevallen.

Nu wel een oorzaak gevonden, van de witte geleider waar normaal gesproken 3 nokjes op zitten is het bovenste nokje afgebroken waardoor de geleider scheef zit.
Ook beginnen de 2 overige nokjes in te scheuren, zie foto hieronder.


Onderdeel hoort bij het raammechanisme en is bij Peugeot niet los leverbaar.
Heb wel losse onderdelen op Ebay gevonden, zie foto hieronder.


Kan iemand mij vertellen waar ik in Nederland bovenstaand onderdeel kan verkrijgen?

Jeroen1978 (50), 8 jaar geleden

Ga eerdaags het benodigde onderdeel bestellen.

Met wat voor vet kun je het beste het raammechanisme smeren?
Er heeft donkerkleurig vet op gezeten.

Heb zelf nog wel een tube Molykote BR2 Plus vet liggen, kan ik dat er misschien voor gebruiken?

En welke delen smeer je wel en welke delen moet je absoluut niet smeren?
Zie een geleider rail met daarop het bewuste glijblokje (deze moeten in ieder geval wel goed gesmeerd worden), 2 katrolletjes en een staalkabeltje.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.