Peugeot Partner: Gierend geluid

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 d

Kleppen gesteld, getande riem vervangen, spanrol vervangen, meelooprol vervangen en waterpomp vervangen.
Riem goed op spanning gebracht met spanner (tegen de klok in). Nu zit er een gierend geluid in tussen de 2000 en 3000 omw/mijn.
Geluid hoor je ook wanneer de multiriem er af is. Zit dus niet in de airco, stuurpomp of dynamo.
Getanderiem losser gezet, geluid nog steeds aanwezig.

Ik denk dat het nieuwe materiaal Roller, spanner of waterpomp defectis.
Wie heeft dit eerder mee gemaakt.

groenmannetje

Geplaatst door groenmannetje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ben benieuwd naar wat je verstaat onder ...goed op spanning gebracht? Heb je de beschikking over een zogenaamde seem-meter/tension-meter en heb je de juiste procedure aangehouden? Neem aan dat het om de zogenaamde DW8 motor gaat en die heeft volgens mij nog geen zelfstellende spanner en als je de juiste procedure niet hebt aangehouden (3 boutjes van nokkenastandwiel en 3 boutjes van brandstofpomptandwiel iets los) dan zal de spanning zeker niet kloppen, laat staan de correcte timing hebben.
Wij hebben genoeg DW8 sets vervangen in de garage. Wel altijd origineel peugeot en nog niet meegemaakt dat er een roller o.i.d. defect is. Janken en/of gieren ontstaat dan meestal door een te strak gespannen distributieriem. Vaak wordt dan het gieren erger naarmate de motor verder op bedrijfstemperatuur komt.

groenmannetje (0), 10 jaar geleden

Hans, Ik heb de riem vanaf de krukas tegen de draairichting er op gelegd. Volgens een engelse manual. Ik heb niet de beschiking over een tension meter van peugeot echter ik heb hem gespannen opgevoel. Ik weet dat dit niet 100% zuiver is. Ik heb na het spannen de krukas twee keer gedraaid en mijn eigen merktekens stonden weer percies goed.


Je verhaal klopt wanneer de moter warmer wordt gaat het niveau van lawaai omhoog.

Wat is je tip? Spanner nog iets lossen?


Ik hoor het graag.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

En het verhaal over eerst de boutjes lossen van zowel nokkenas,- als brandstofpomptandwiel alvorens de riem te spannen? Eigen merktekens? Hmmmm...k'ben niet echt ondersteboven van de manier waarop, maar wél dapper dat je het zelf allemaal doet. Zeker vanwege de exacte afstelling die de/een brandstofpomp nodig heeft is het gebruik van de juiste blokkeerpennen belangrijk. In dit geval krijg je die door nokkenas en brandstofpomp en krukas op de juiste manier te blokkeren en die boutjes te lossen. Daarna span je de riem als het ware over de gehele omtrek doordat de tandwielen mee kunnen draaien tijdens het spannen. Op die manier houd je de exacte timing.
Lastig op afstand te beoordelen (en ook voor jou zonder tensionmeter) of je de spanner verder kunt lossen en k'ga daar dus ook geen uitspraak over doen. De riem hoort volgens mij zo rond de 50 eenheden seem te staan, en dat voelt redelijk strak. Misschien is dat een indicatie voor je? Anders toch alles weer demonteren en controleren incl, de waterpomp, geleide,- en spanrol en daarna op de juiste manier weer monteren. Vertrouw je de lagering niet, dan proberen met nieuw.

groenmannetje (0), 10 jaar geleden

Ik heb inderdaad een DW 8 motor echter geen boutjes in de nokkenaspoelie (poelie lijkt op een XUD blok) Een XUD heeft een automatische spanner DW 8 handmatig! Ik heb dus handmatig....
Raar maar waar wel sleufgaatjes in de pomppoelie niet in die van de nokkeas!?

Ik heb reeds het hele circus (exclusief waterpomp) weer los gehad geen positief resultaat. Alles heb ik tot nu toe geblokkeerd met origineel blokkeer gereedschap (Pen achter startmotor, pasbouten poelies etc).

Ik heb de riem tegen de draairichting in gemonteerd (speling uit de krukasaspoelie). Starten lopen! alleen nog steeds de zelfde gier tussen de 2 en 3 duizend omw/min.


Ik zou het bijna opgeven wie o wie.......

kaleido 1 (1400) PRO, 10 jaar geleden

Zou je toch zeggen , riem te strak , zeker als hij harder gaat janken als de motor warmer wordt.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Op servicebox peugeot wordt er inderdaad gesproken over vanaf een bepaald productienummer dat er geen verstelmogelijkheid meer zit op het nokkenas-tandwiel, dus dat zal kloppen met jou verhaal. De verstelmogelijkheid zit in dat geval op het tandwiel van de krukas t.o.v. de spie. Met de eenheden seem zit ik in dit geval ook iets te hoog......moet op ca. 44 eenheden afgesteld worden. Gezien je tweede poging zal dit ook niet de oplossing gaan zijn, tenzij je toch de riem te strak hebt gezet???

groenmannetje (0), 10 jaar geleden

Ik ben 14 dgn weg dan ga ik hem wat losser zetten.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.