Peugeot Boxer: slippende koppeling

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 hdi

de laatste tijd heeft de bus last van een slippende koppeling, metname bij het optrekken en dan boven de 2000 toeren.
hij schiet dan zomaar door naar 3000 toeren, dit is niet constant, als ik dan een paar keer met de koppeling speel dan geet het even weer goed.
wat is hier de oplossing voor?

beundehaas

Geplaatst door beundehaas (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

vwboratdii (0), 10 jaar geleden

Als de koppeling slipt, dient deze vervangen te worden,lijkt mij.
Het is verstandig om de Tweemassavliegwiel ook gelijk mee te nemen. Suc6

kaleido 1 (1445) PRO, 10 jaar geleden

Koppelingspedaal blijft niet hangen ? waardoor deze kan gaan slippen , omdat er druk op blijft staan.

beundehaas (0), 10 jaar geleden

koppelings pedaal blijft niet hangen.
en het komt niet altijd voor, het is net of het voorkomt met vochtig weer.

harry4203 (415) PRO, 10 jaar geleden

zit helaas in de koppeling. deze vervangen.

vdbeke (0), 10 jaar geleden

Hey eenrum

Jammer genoeg een veel voorkomend probleem; ik heb er ook last van [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...]gehad[/url].
Enkel kwam het bij mij door lekkende keerring, waardoor er motorolie op de koppeling kwam.
In jouw geval is het vervangen van de koppeling de enige oplossing.

Hoe is je achteruit versnelling, kan je vrij snel vlot koppelen? Er zijn er bij waar de achteruit een verhouding heeft gelijkaardig aan als je in tweede wilt vertrekken. Als je dan veel achteruit moet rijden, krijgt je koppeling het extra te verduren.

En wat is je huidige kilometerstand?

beundehaas (0), 10 jaar geleden

hallo,

het is heel raar, nu werkt alles weer goed, geen slippende koppeling meer. maar dit is al een paar keer eerder voor gekomen.
de bus heeft net 78000 km er op staan. bij ongeveer 40000 km heb ik het voor het eerst gemerkt.
heb er ook wel eens een zware kar of hoogwerker achter hangen maar dan is het de ene keer goed en andere keer weer niet.
wel is het zo dat de koppeling niet doorslipt beneden de 1800 toeren, als de turbo een beetje er bij komt is het mis.

vdbeke (0), 10 jaar geleden

klopt het maximum koppel van de motor ligt van 1750-2500tr, bij mij slipt de koppeling vanaf 2100tr door.

En hoe zit het met je achteruitversnelling?

beundehaas (0), 10 jaar geleden

de achteruit versnelling werkt gewoon goed.
ik kan dan in iedergeval niet voelen dat hij dan ook doorslipt.

vdbeke (0), 10 jaar geleden

ik bedoelde:

Hoe is je achteruit versnelling, kan je vrij snel vlot koppelen? Er zijn er bij waar de achteruit een verhouding heeft gelijkaardig aan als je in tweede wilt vertrekken. Als je dan veel achteruit moet rijden, krijgt je koppeling het extra te verduren.

Er is een productieprobleem geweest met de achterruit, ofja eerder ontwerpfout. Er zijn er waar de achteruit veel te zwaar was en daardoor langer op je koppeling moest rijden als normaal en deze dus eerder slijt.

beundehaas (0), 10 jaar geleden

inderdaad moet ik veel de koppeling gebruiken met de achteruit en ik rijd ook veel achteruit.
wat ik ook raar vind is dat het pedaal bijna helemaal bovenin pas begint te koppelen.
heb ook eens in een andere bus gereden en die zit wel normaal onderin.

vdbeke (0), 10 jaar geleden

Daarmee dat ik zei:

Er zijn er bij waar de achteruit een verhouding heeft gelijkaardig aan als je in tweede wilt vertrekken.


Maar als je je ambriage bijna helemaal moet laten opkomen is dit het teken dat je koppeling (bijna) "op" is, mede door het veel achterruit rijden en telkens op de koppeling te rijden.
Best is niet meer als nodig achteruit te rijden en in "schokken" te koppelen, even (bijna) koppelen en uitbollen. zo kan je ook rustig achteruit rijden en toch je koppeling zoveel mogelijk sparen.

Het lijkt bijna een plaag die koppelingen. Telkens wel iemand anders die je er over hoort klagen, zou de kwaliteit zo bedroevend zijn tegenwoordig. Of doen ze dit bewust om de dealers nog wat werk te geven?

mvg Ben

beundehaas (0), 10 jaar geleden

ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de koppeling versleten is, mede omdat hij niet altijd slipt.
als hij slipt tijdens het rijden laat ik met overschakelen de koppeling schieten en dan een paar keer, hierdoor slipt de koppeling minder.
kan het niet zo zijn dat de hevel die het druklager bediend soms blijft hangen? of druklager zelf soms blijft hangen?
om dit te kontroleren moet dan de versnellingsbak los of zit er ergens een inspectieluik?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.