Peugeot Partner: Olielampje brand bij stationair lopen.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600cc

Bij stationair draaiende motor gaat het olielampje branden en op het display de melding "lage oliedruk".
Het oliepeil is goed, de olie zit er pas 8000 km in en de km. stand van de auto is 45000KM.
De oliedruksensor voor op het motorblok heb ik vervangen maar het probleem blijft.
Ik heb de auto ook uitgelezen, er zijn geen meldingen.
Herkend iemand dit?

pluto9150

Geplaatst door pluto9150 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt erop dat de oliedruk gewoon te laag is en het lampje gelijk heeft.
Gebeurt dit alleen bij warme motor en blijft het lampje uit bij koude motor?
Dan maar eens de oliedruk (laten) meten met een analoge meter.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Om niet gelijk in paniek te schieten....controleer eerst het oliefilter. Wil wel gebeuren dat het kruisje in het midden van het filter loskomt en dan gaat ook het oliedruklampje branden.

pluto9150 (0), 10 jaar geleden

oldford, als de motor koud is doet hij het minder, naarmate hij op temperatuur komt gebeurd het vaker en dan ook tot tegen de 1500 toeren.

hans4074, maandag haal ik het filter er uit om het te controleren en dan vervang ik hem dan ook meteen.

Ik laat het nog weten.

pluto9150 (0), 10 jaar geleden

hans4074, je hebt het goed, het kruisje was inderdaad weg maar ligt nu volgens mij onder in het carter en kan ik hem laten liggen of moet de carterpan er onder uit?
Ik heb de olie en het filter vervangen en het lampje brand niet meer.
Bedankt voor het advies.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=pluto9150]het kruisje was inderdaad weg maar ligt nu volgens mij onder in het carter en kan ik hem laten liggen of moet de carterpan er onder uit?[/quote]
Je hebt toch zo'n los oliefilter-patroon in een nagenoeg verticaal staand kunststof huis? Als het kruisje in het midden van dit filter los geraakt is, kan dit volgens mij nooit in het carter terecht komen omdat de olie-openingen van en naar het blok daarvoor te klein zijn. Tenzij het in een aantal kleine(re) stukjes is gebroken.

pluto9150 (0), 10 jaar geleden

Ja, het klopt wat je zegt, maar het kruisje ligt niet onderin en daar zit een gat van ongeveer 15 mm. hij kan daar wel doorheen maar ik voel hem niet.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Het probleem met het los raken van dit kruisje kennen we uit de praktijk. Komt heel af en toe eens voor, echter nog niet meegemaakt dat het kruisje compleet verdwenen was en ik snap ook niet hoe het kan. Het kruisje zit toch in het midden van het patroon? Als ik het goed "voor" me zie, steekt er een soort pen uit het aluminium huis, dus dat is het huis waar je het zwarte kunststof omhulsel met daarin het patroon op schroeft. Deze pen is veerbelast, maar kan er niet zo uitgetrokken worden, hooguit een stukje omhoog. Het kruisje kan langs boven niet weg omdat het patroon daar in het zwarte huisje geklikt zit en aan de onderzijde zit de pen, dus snap ik niet hoe het kruisje zoek kan raken.

pluto9150 (0), 10 jaar geleden

Ja, ook dat klopt allemaal, ik weet waar dat kruisje zit dat kon ik zien bij het nieuwe filter, waarschijnlijk is het met het uitschroeven en verwijderen van het oude filter dan in het gat gevallen.
Er zit dan nog een klein beetje olie in het aluminium huis, ik heb e.e.a. opgemeten en hij past er wel in.
Misschien had ik beter het restje olie er uit kunnen zuigen om meer zicht te krijgen.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Echt geen idee wat je hier mee moet. Als je zou weten of het kruisje (in z'n geheel) helemaal onderin het carter is gevallen, zou ik het persoonlijk wel durven om het zo te laten. De vraag is...ligt het kruisje daadwerkelijk onderin of is het blijven hangen in de olie-aanvoer of retour?

pluto9150 (0), 10 jaar geleden

Ik denk dat ik het voorlopig zo laat, hij is niet meer te zien en als hij onderin ligt kan hij niet veel kwaad er zit toch een zeef aan de oliepomp.
Misschien tap ik de olie even af en komt hij daarin mee.
Het lampje is nog steeds uit, ik hou het in de gaten.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Is goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.