Peugeot 206: koelwatertemperatuur varieert sterk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v KFW

Bij constant 100 km/h rijden op de snelweg op cruise control gaat de koelwatertemperatuur omhoog van ongeveer 83 tot boven de 90 graden, vervolgens terug naar 83 graden, tot boven de 90 etc.
Vorige week bij de dealer geweest i.v.m. een ander probleem. Daarbij werd ook een koelvloeistoflekkage bij het thermostaathuis geconstateerd. Daarop is het eindstuk vervangen. De volgende dag heb ik dit probleem voor het eerst waargenomen. Vanochtend ook door de dealer geconstateerd, maar deze kon niets vinden. Dealer wil auto volgende week koud hebben. Gaarne jullie hulp.

BasW1980

Geplaatst door BasW1980 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

je zou toch aan de thermostaat gaan denken die niet geheel goed meer werkt.

groetjes jan.

BasW1980 (0), 10 jaar geleden

Dank voor het meedenken. Auto is uitgelezen tijdens opwarmen na koude start. Geen bijzonderheden geconstateerd. Volgens dealer is de meest waarschijnlijke oorzaak spanningsstabilisator van instrumentenpaneel. Reparatie hiervan is prijzig, rijdt er voorlopig mee door, koelwatertemperatuur lijkt ook minder te varieren dan eerst.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als ik zo je verhaal en dat je het is opgevallen na dat de thermostaat eindstuk is vv
is toen de thermostaat ook mee vv.
dit is namelijk de meest logische rede

als er probleem met je spanningstabilisator in je instrumentenpaneel de boosdoener is dan zou je ook last hebben van schommelen op andere meters. Hiervan heb ik zelf nog nooit gehoord en lijkt me sterk
is er ook met laptop op de snelweg gereden met afwisselen van de temperatuur.

officieel is dit niet meer dan normaal dat temperatuur wat schommeld. met dit weer zal dat rond de 80-85 miss 90 zijn. in de zomer kleine 10graden hoger en mogelijk heel stuk constanter.
echter de meter geeft een waarde aan van 90 als de temperatuur van 85 tot 95graden is. dan schommeld hij totaal niet

wat wel soms voorkomt is dat de wijzer niet de juiste positie meer heeft. dat wil zeggen bij warme motor blijft hij 80graden aangeven. door simpel de wijzer iets te verplaatsen is dit ook opgelost.

BasW1980 (0), 10 jaar geleden

De thermostaat is niet mee vervangen.
Het is inderdaad een vreemd verhaal dat het aan de spanningsstabilisator van instrumentenpaneel zou liggen. Andere meters, zoals olietemperatuurmeter, schommelen niet.
De koelwatertemperatuur blijft bij mijn 206 niet op 80 graden steken bij warme motor.

Er doet zich inmiddels wel een ander, mogelijk gerelateerd, probleem voor: na starten met koude motor begint aanjager (stand climate control: AUTO op 21 graden, zonder airco) binnen 1 km al fors te blazen (niet op maximum). Lucht is dan echter nog koud. Bij warme motor (stand climate control: ECO) komt uit de verschillende uitstroomopeningen lucht van een verschillende temperatuur. Van de twee uitstroomopeningen in het midden van dashboard blaast linker koude lucht, maar rechter warme lucht. Uitstroomopening bij het raam aan bijrijderskant geeft ook koude lucht, terwijl uitstroomopening bij raam bestuurderszijde warme lucht blaast.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

De openingstemperatuur van de thermostaat zou ongeveer 89 graden moeten zijn. De sluittemperatuur zal enkele graden lager liggen. Het is dan ook normaal dat de temperatuur van het koelwater schommelt. Na openen van de thermostaat kan de temperatuur zelfs nog wat verder oplopen. Zeker bij hogere buitentemperaturen en of zwaardere belasting.

De 206 laat deze temperatuurschommelingen zien op het instrumentenpaneel. Bij veel andere merken is de temperatuurmeter zo geconstrueerd dat deze binnen bepaalde grenzen altijd 90 graden aangeeft. Dit om de bestuurders niet onnodig ongerust te maken.

Waarschijnlijk is er dus niets aan de hand. Wel is het zo dat een thermostaat soms wat verloopt, waardoor deze een paar graden te vroeg opent. Om dit uit t esluiten zou je kunnen overwegen een nieuwe thermostaat te plaatsen.Zijn niet zo duur.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

@hierboven
bij de 206 wordt de temperetuur ook afgevlakt. tussen 80 en 95 gtaden dan zou hij constant 90 bijvoorbeeld aangeven. Dit is met meerdere auto's zo.

aangezien de thermostaat niet is vervangen eventueel dit doen.
kans aanwezig dat de aanjager daarna ook anders werkt is aannemelijk, je kan maar op een manier achterkomen of dat zo is door het ene probleem op te lossen

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Naar mijn weten wordt de temperatuur bij de 206 jes uit deze bouwjaren niet afgevlakt. Ik heb zelf een 1.6 16v gehad uit 2002 en mijn broer had eenzelfde exemplaar. Beide wagens hadden een temperatuurmeter die de schommelingen liet zien.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

als je een 206 hebt waar meerdere kvs sensoren in zitten dan zou het kunnen. maar zover ik met welke 206 op het werk heb gereden hebben geen van alle schommelingen met de temperatuur.
als er meerdere kvs-sensoren zitten dan loopt de sensor een er van direct naar de instrumentenpaneel dan zou je het inderdaad nog kunnen hebbend dat het wat schommeld.
echter zover ik me kan herinderen lopen eigenlijk alle met 1 sensor naar de motor computer en deze stuurt dan de instrumentenpaneel aan via communicatie draden.

ik heb tevens ook een keer gezien dat ik via de laptop de meter kan instellen op exacte waarde te laten weergeven maar durf niet te zeggen welke peugeot het was.

ik weet dat bij een aantal we reparaties hebben gedaan aan koelsysteem, maar eerder dat hij te warm wordt dan met betrekking op schommelen.
maar nog steeds geen enkele keer gezien dat de wijzer schommelde. Als je met het koude weer volgas de snelweg op gaat en daarna op de motor afremt dan blijft bij elke auto waar ik mee heb gereden van rond de 2000 en later de wijzer netjes op 90 staan. (dan op de auto's na die defecte thermostaat hadden)

het allerbelangrijkste is hinder je eraan en kun je er mee leven of niet.


even ter verduidelijking ik zeg niet dat je geen gelijk hebt en dat die beide peugeot's hetzelfde probleem hebben gehad. Zeg alleen dat ik het zelf nog niet zelf heb gezien, dat de wijzer op en neer gaat zonder dat er probleem is

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Als je het goed bekijkt is een temperatuurmeter die de werkelijke temperatuur aangeeft natuurlijk het beste. Daar komt bij dat het ook normaal is dat de watertemperatuur kan veranderen onder de invloed van de omstandigheden en daarbij zit er niet voor niets een rood vlak in de schaal zit. Zolang je daar niet in terecht komt is er feitelijk niets aan de hand.

Bij mijn 206 kon de temperatuur bijvoorbeeld wel eens wat hoger oplopen bij filerijden. Je kon dan aan de temperatuurmeter zien wanneer de eerste en tweede trap van de ventilator werden bijgeschakeld. Hetzelfde zie je bij de olietemperatuurmeter in deze auto´s. De olietemperatuur kan ook sterk wisselen afhankelijk van belasting, buitentemperatuur etc.

Wisselende temperaturen worden alleen door consumenten uitgelegd als defecten en leiden tot vragen. Dit is dan weer aanleiding geweest voor fabrikanten om de weergave van de meters uit te vlakken, of de meter zelfs helemaal weg te laten. Ik rijd nu een bmw e90 en daar zit helemaal geen temperatuurmeter meer in. Persoonlijk vind ik dit echt minder.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik kan me wel vinden in Brum z'n verhaal. Zelf rijd ik een 206 1.6 16V van 2004, en zeker bij buitentemp. van 10gr en lager duurt het erg lang (ca. 20km snelweg) voordat de temperatuurmeter een beetje stabiel gaat worden. Nadat het koelsysteem zo rond de openingswaarde van de thermostaat zit, schommelt de temp.meter tijdens de volgende kilometers constant tussen de 80 en 90 gr. Het lijkt op de meter alsof de thermostaat in die opwarmfase constant opent en sluit, totdat het gehele koelsysteem volledig op de juiste temperatuur is. Logische werking en te verklaren als je een 1 op 1 temp. meter hebt. Ook "verliest" de thermostaat binnen een jaar een aantal graden t.o.v. de op de thermostaat vermelde waarde. Inmiddels de 3de originele thermostaat (89gr) erin en die krijgt de temperatuur ook al niet meer hoger als ca. 82gr. op de meter. Na het plaatsen van een nieuwe thermostaat is dat weer een tijdje ca. 89gr.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.