Peugeot 307: hoe koppeling 307 vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16 v

Ik wil komende week de koppeling van mijn 307 vervangen. Graag zou ik willen weten of er sprciaal gereedschap voor nodig is. Ook wil ik graag weten of het schakelmechanisme opnieuw afgesteld moet worden en hoe om te gaan met het hydrolisch systeem.
Alvast bedankt voor de reacties.

Blue Bug

Geplaatst door Blue Bug (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt niet persé speciaal gereedschap nodig. Wat je wél nodig hebt is een dop 36mm om de centrale aandrijfas-moeren los te krijgen en iets van een hefboom om de onderste draagarmen zover naar beneden te drukken dat de fusee-pen uit de draagarm komt. Het schakelmechanisme hoeft nadien niet afgesteld te worden en het hydraulisch systeem heb je ook niets aan te doen zolang je je enkel maar beperkt tot het loshalen van de 2 boutjes waarmee de hulpcilinder vastgezet is. Zijn die los, dan leg je de hulpcilinder samen met de nog aangesloten leiding aan de kant. De drukstift schuift wel iets uit, maar blijft gewoon in de cilinder zitten. Uiteraard moet je het koppelingspedaal niet bedienen zolang de hulpcilinder los ligt. :-)
Wat je ook nodig hebt is een centreer-pen om de nieuwe kopp. plaat te centreren, maar ook daar valt wel een creatieve oplossing voor te bedenken als je deze pen niet hebt.

Blue Bug (0), 10 jaar geleden

Oke, super bedankt. Toevallig bekend met hoeveel bouten de bak vast zit? Scheelt zoekwerk...

vdg (0) PRO, 10 jaar geleden

de bak zit met 5 a 6 bouten vast. inbus bouten. schekel mechanisme hoef je niet opnieuw af te stellen.
gr

Blue Bug (0), 10 jaar geleden

Bak zit inderdaad met 6-7 inbusbouten vast.
Luchtfilterhuis e.d. verwijderen.
Wielophanging losmaken en aandrijfassen verwijderen.
Startmotor los maken (gaat het makkelijkst als de aandrijfas verwijderd is).
Motorblok opvangen.
Baksteun losmaken.

Dan heb je het in grote lijnen gehad. Al met al n dag sleutelen. Indien je niet over n uitgebreider assortiment gereedschap beschikt, moet je hier niet aan beginnen.

2 liter bakolie overigens.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.