Peugeot 306: Hoe koppelingkabel afstellen?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i, 8v, TU5JP

Gisteren nog langs de kant van de weg een dikke BMW met pech uitgelachen.

Achteraf niet moeten doen, brengt ongeluk, want vanochtend stond ik zelf met pech langs de kant van dezelfde weg omdat mijn koppelingskabel gebroken was.

Had Peugeot-garage gebeld voor een orginele kabel maar deze had hem helaas niet op voorraad liggen en de auto moest vandaag weer rijden dus heb ik toch maar een niet orginele koppelingskabel van het merk HITEC gekocht, zie afbeelding hieronder.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/707...][img]http://img707.imageshack.us/img707/248/v...[/img][/url]

Heb wel eens gehoord dat mensen problemen hebben met niet orginele koppelingskabels, kabels schijnen niet zo lang mee te gaan.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb zojuist de koppelingskabel vervangen en vraag me af hoe je deze het beste kunt afstellen.
Aan het uiteinde van de kabel, aan de kant van de versnellingsbak, zit o.a. een draadeind.

Heb op de vraagbaak gezien dat je de afstand moet meten tussen een vast punt (bijvoorbeeld je stuur) en het koppelingspedaal in ruststand en ingetrapte stand.
Afstand tussen die 2 standen moet volgens de vraagbaak tussen de 14,5 - 15,0 cm (Kluwer) of 13,1 - 14,1cm (Haynes) zijn.
Als ik de kabel binnen die 2 waardes afstel dan vind ik het koppelingspedaal wat zwaar gaan.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/10/...][img]http://img10.imageshack.us/img10/1548/iv...[/img][/url]

Kan best zijn dat het een kwestie van wennen is, oude koppelingskabel zit er al vanaf 1996 op en was naar mijn idee enigzins uitgerekt.
Koppelingpedaal ging toen redelijk licht, aangrijppunt was vrij laat en kon ook het pedaal vanuit ruststand nog een stuk optillen.

Heb de koppelingskabel op dit moment zodanig afgesteld dat er geen loze speling meer in zit dus als ik het koppelingspedaal langzaam intrap dan wordt de "gaffel" van de versnellingsbak meteen bediend.
Als het koppelingspedaal met de nieuwe kabel in ruststand staat dan staat deze gewoon helemaal omhoog.

Hoe zit het nou eigenlijk met het druklager, als je de koppeling niet intrapt, zit deze dan toch tegen de diaframaveer aan of moet deze vrijlopen?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Jeroen1978

Geplaatst door Jeroen1978 (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Monteer uitsluitend een originele kabel. Niet alleen bedient deze kabel veel lichter je voorkomt er ook een hoop geneuzel en stress mee.

Gr. paul

firedriver (50), 10 jaar geleden

Ben voorstander van een zelfregelende, en bespaar je een hoop werk, en dat voor een paar euro's meer en staat juist.
Gr.

Ruud10657 (0) PRO, 10 jaar geleden

Druklager hoort vrij te liggen. Gaffel mag een beetje speling houden, dan heb je een vrije slag op je pedaal van ca 2cm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum