Peugeot 307: Verwarming / airco doet het niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Goedemiddag,


Ik heb een peugeot 307 hdi 2.0 (bouwjr. 2001). Mijn verwarming / airco heeft 4 standen (met de oudewetse draaiknop, handmatig). Een aantal weken geleden deed stand 4 het ineens niet meer (stand 1, 2 en 3 wel). Stand 4 blies geen koude en geen warme lucht meer uit, helemaal niks.

Sinds gister doen stand 1, 2 en 3 het ook niet meer. Nogal lastig met dit weer zonder verwarming of airco te zitten als de ruiten voortduren beslaan.

Ik heb de zekeringen gecontroleerd en vervangen, maar de verwarming / airco (hoe je het wilt noemen) doet het nog steeds niet.

Iemand enig idee? Heb verschillende termen gehoord (aanjager, weerstand, kachelmotor of iets anders)?

Alvast bedankt voor de reacties!

tomr

Geplaatst door tomr (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Je verwarming zal het nog wel doen, maar je voelt het niet omdat de aanjager niet meer werkt. Aanjager en kachelmotor gaat over hetzelfde onderdeel. Een defecte weerstand kan goed, maar ook een verbrande stekker of contactjes in de stekker die op deze weerstand zit is een vaker voorkomend euvel.

andreetje (0), 10 jaar geleden

Ik heb hetzelfde met stand 2 en 4 die het niet meer doen. Ik denk ook dat het de connector is die op de weerstandsmodule achter het handschoenenkastje zit.

Wat is de makkelijkste manier om dit te fiksen?

Ik zie er tegenop om de hele kabelboom te vervangen (zit door het hele dashboard verweven).

Ik had bedacht: 4 aparte kabeltjes met kleine kabelschoentjes maken, deze op de weerstandsmodule aansluiten en op de bestaande bekabeling. Verrotte witte connector niet meer gebruiken.
Is dit een goede oplossing?

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

De ellende is dat je er slecht bij kunt, óók als het dashboardkastje eruit is. Het stukje kabelboom met de stekker voor de weerstand loopt bovenlangs het ventilatiekanaal. De weerstand draai je een kwartslag om em los te krijgen. Je kunt de weerstand dan een stukje naar beneden trekken om daarna de stekker te ontgrendelen. Knip je de stekker eraf om daarna 4 losse kabelschoentjes te bevestigen, dan zijn de draden dusdanig kort dat je daar bijna geen ruimte hebt om de 4 kabelschoentjes degelijk aan de draden te krijgen, laat staan om ze daarna op de (nieuwe) weerstand te steken en dan ook nog op de juiste posities. Je zou kunnen proberen om eerst de het stukje kabelboom langs boven uit het ventilatiekanaal te trekken en de draden daarna buiten het ventilatiekanaal iets te verlengen en gelijk 4 kabelschoentjes eraan te bevestigen om daarna het hele "zootje" langs boven terug te martelen door het gat in het ventilatiekanaal. De ruimte aan de bovenzijde is beperkt. Verder loop je waarschijnlijk tegen het probleem aan hoelang dit goed gaat en de vraag of je het gaat redden met blauwe kabelschoentjes vanwege de draaddiktes. Waar een wil is is een weg, maar of deze weg de juiste is?

andreetje (0), 10 jaar geleden

Hoi Hans, bedankt voor je adviezen! Ik ga hier binnenkort mee aan de slag en laat weten wat mijn ervaring is.

andreetje (0), 10 jaar geleden

Ik heb de reparatie uitgevoerd. Stand 2 en 4 van de aanjager doen het nu ook weer :-D

De connector die op de weerstandsunit was aangesloten was bij twee pennen volledig verbrand (zie foto's). De weerstandsunit zelf is nog prima.

Ik heb de weerstandsunit gedemonteerd. De connector op de weerstandsunit heb ik aan één zijde opengezaagd (proxxon) en de pennen schoongeschuurd.
Vervolgens heb ik 5 kabels op de connector gesoldeerd (2 dunne en 3 wat dikkere kabels).

In een andere foto is de complete kabel te zien met de kabelschoentjes (mannetje). Om de gesoldeerde gedeeltes zit krimpkous. Ik heb er even wat plakband om de kabelschoentjes gedaan om de montage makkelijker te maken. De kabels zijn voorzien van een labeltje met de kleuren waarop ze aangesloten moeten worden. De nummertjes staan naast de pennen op de connector.
1 - rood (dikke kabel)
2 - bruin (dikke kabel)
3 - geel (dikke kabel)
4 - beige (dunne kabel)
5 - blauw (dunne kabel)

In de auto heb ik de kabel met de verbrande connector naar voren getrokken, de connector er af geknipt en de kabels voorzien van kabelschoentjes (vrouwtje).

Daarna was het een kwestie van de mannetjes en de vrouwtjes met elkaar verbinden.

[url=http://postimg.org/image/gpmteykub/][img]http://s13.postimg.org/gpmteykub/Connect...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/o6w0u6adf/][img]http://s13.postimg.org/o6w0u6adf/Connect...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/9c7fg00sj/][img]http://s13.postimg.org/9c7fg00sj/Weersta...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/wszaermdf/][img]http://s13.postimg.org/wszaermdf/Weersta...[/img][/url]

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat het vervangen van de hele kabelboom met de verbrande connector lastig en duur is. Verder blijft ook een nieuwe kabel een zwak punt. Omdat de auto 360.000 op de teller heeft vond ik een (degelijke) hobby-oplossing verantwoord.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=andreetje]Verder blijft ook een nieuwe kabel een zwak punt.[/quote]
Is niet helemaal waar. Je krijgt een heel andere gemodificeerde kabelboom waardoor de belasting op de kachelweerstand veel minder hoog is en daarmee de gesmolten/verbrande contacten niet meer voor komen.

Maar gezien je handig uitgevoerde oplossing is dit wel de goedkoopste.

andreetje (0), 10 jaar geleden

Hans, bedankt voor je adviezen en je hulp.

mmaassen (0), 9 jaar geleden

Hallo allemaal,

ik heb het zelfde probleem als 'andreetje'.
Bij diverse garages willen ze de hele mikmak vervangen
- kachel ventilator
- weerstand
- kabelboom

Hoe groot is de kans dat ook de ventilator stuk is?


[url=http://postimg.org/image/9klcbqeq7/][img]http://s11.postimg.org/9klcbqeq7/IMG_447...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/d4284fb4f/][img]http://s11.postimg.org/d4284fb4f/IMG_760...[/img][/url]

andreetje (0), 9 jaar geleden

Hoi mmaassen,
Ik zou alleen datgene laten repareren wat echt kapot is. Ik zie er de zin niet van in om een goede kachelmotor te vervangen. Als de kachelmotor in een of meer standen van de schakelaar draait, is deze mijns inziens nog goed.
De reparatie die ik heb gedaan kost in elk geval weinig en voldoet nog steeds.
Als je zo'n reparatie niet zelf kunt uitvoeren, zul je de kabelboom wel moeten laten vervangen. Dan heb je weer een goede connector op de weerstandsunit en zoals Hans hierboven schreef is de kans klein dat het probleem weer terugkomt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.