Peugeot 307: Distributieriem kapot. laten repareren of niet?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Gisteren is de distributieriem van mijn Peugeot 307 sw bj 2003 km stand 234000 geknapt, auto is door de ANWB naar de garage gesleept.
Kosten distributieset en een nieuwe waterpomp inclusief het uit elkaar en in het elkaar zetten van de motor 650 euro.
Volgens de monteur kunnen de kosten nog oplopen als de kleppen krom zijn, dat weet hij pas als de blok uit elkaar is gehaald.

Zal ik het laten repareren? of kan ik beter een gebruikte motorblok halen?

Graag jullie advies.

khaf

Geplaatst door khaf (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Er zullen zeker een of meer kleppen krom zijn, dus waarschijnlijk kom je ergens rond het dubbele uit van die 650 euro.
Als je je huidige motor laat reviseren weet je wat je hebt, bij een ruilblok is dit nog maar de vraag.

Hamke (0), 10 jaar geleden

je vraagt om advies maar hebt al 650 uitgegeven

daar had je al een blok voor gehad

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

@Hamke,
even beter lezen...

khaf (0), 10 jaar geleden

[quote=Hamke]je vraagt om advies maar hebt al 650 uitgegeven

daar had je al een blok voor gehad[/quote]
Auto is bij de garage, maar ik heb nog geen beslissing genomen.

Peugeot604 (0) PRO, 10 jaar geleden

hoeveel km heeft deze snaar erin gezeten? aangezien bij een 1.6 (tu5jp4) de snaar eigenlijk nooit vroegtijdig breekt. of is de waterpomp vastgelopen?

khaf (0), 10 jaar geleden

[quote=Peugeot604]hoeveel km heeft deze snaar erin gezeten? aangezien bij een 1.6 (tu5jp4) de snaar eigenlijk nooit vroegtijdig breekt. of is de waterpomp vastgelopen?[/quote]
Hij zat er 90000 km erin.

khaf (0), 10 jaar geleden

Ik heb een ander motorblok gevonden deze heeft 87000 km gelopen met 3 maanden garantie en kost 500 euro.
De vraag is hoeveel het zou kosten om de motor te vervangen?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Ongeveer hetzelfde als de prijs van de motor.

Highway (120) PRO, 10 jaar geleden

Als je weet dat je motor goed is waarom zou je dan een andere motor er in hangen?? Kop er af misschien andere kleppen er in en rijden weer.
Een andere motor van de sloop is geen garantie voor een goede. Je krijgt dan wel 3 maanden garantie. maar wie betaald dan de montage kosten als er een andere motor er in moet?
Wil je de discussie aan als de sloop motor meer olie verbruikt? Als je motor goed is zou ik niet gaan denken over een andere motor.

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou die andere motor er inhangen met 87000 km. Is weer een stuk frisser dan je eigen met 234000 km.

en @ Highway: indien niet goed: auto dan daar neerzetten en hun zorgen dat er dan weer 'n ander inkomt. Zo hoort dat te gaan. Garantie = garantie en daar valt het inzetten dan ook onder voor hun.

AssassinActual (0), 10 jaar geleden

Ik zou inderdaad voor het andere blok gaan.
Als je regelmatig rijd, zou je binnen de garantietermijn van 3 maanden wel problemen moeten kunnen vinden, als die er zijn.
Aantal KM is ook gunstig, er zal zeker minder slijtage zijn dan dat momenteel bij je eigen blok het geval is.

Succes verder.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Petje57]indien niet goed: auto dan daar neerzetten en hun zorgen dat er dan weer 'n ander inkomt. Zo hoort dat te gaan. Garantie = garantie en daar valt het inzetten dan ook onder voor hun.[/quote]
Deze vlieger gaat heel vaak niet op omdat je van te voren niet kunt uitsluiten of de donor motor wel of niet goed is.
Je hebt de motor immers niet horen lopen, je moet dan vertrouwen op de woorden van de verkoper / demontagebedrijf.

Persoonlijk zou ik gaan voor enkel een andere cilinderkop, dit houd de kosten nog een beetje in de hand.

Gr. paul

AssassinActual (0), 10 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=Petje57]indien niet goed: auto dan daar neerzetten en hun zorgen dat er dan weer 'n ander inkomt. Zo hoort dat te gaan. Garantie = garantie en daar valt het inzetten dan ook onder voor hun.[/quote]
Deze vlieger gaat heel vaak niet op omdat je van te voren niet kunt uitsluiten of de donor motor wel of niet goed is.
Je hebt de motor immers niet horen lopen, je moet dan vertrouwen op de woorden van de verkoper / demontagebedrijf.

Gr. paul[/quote]
De consumentenbond is hier heel duidelijk over.
Zodra er een onderdeel dat onder de garantie valt, binnen de garantietermijn niet langer werkt naar behoren, heb je gewoon recht op garantie.
Hoe dit vorm gegeven wordt; andere motor, vervanging onderdeel, reparatie etc. is aan degene die de garantie verstrekt.
Probleem is echter dat er garantie op het blok gegeven kan worden, maar misschien gaat een maand later je dynamo wel stuk, dan valt dat niet onder de garantie en draai je zelf voor de kosten op.

firedriver (55), 10 jaar geleden

Een motor vervangen is toch zelf te doen, waarbij je voor maar 500 euro's vanaf bent.
Gr.Jantje

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=AssassinActual]Zodra er een onderdeel dat onder de garantie valt, binnen de garantietermijn niet langer werkt naar behoren, heb je gewoon recht op garantie.[/quote]
We praten hier over een gebruikt onderdeel en valt niet onder het consumentenrecht zoals hierboven wordt omschreven.

Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs.
Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert.

De consument mag minder verwachten bij tweedehands producten dan bij nieuwe producten.
Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.

Gr. paul

firedriver (55), 10 jaar geleden

Inderdaad P. Kelder
Ook met een tweedehandse moet je geluk hebben
Gr.

Highway (120) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Petje57]Ik zou die andere motor er inhangen met 87000 km. Is weer een stuk frisser dan je eigen met 234000 km.

en @ Highway: indien niet goed: auto dan daar neerzetten en hun zorgen dat er dan weer 'n ander inkomt. Zo hoort dat te gaan. Garantie = garantie en daar valt het inzetten dan ook onder voor hun.[/quote]
Ik begrijp je redenering, maar zo als ik het lees is de TS op zoek naar een motor en moet de garage het inbouwen.

khaf (0), 10 jaar geleden

Vandaag door de monteur gebeld, alle 16 kleppen zijn beschadigd.
Hij adviseert mij om een gereviseerde cilinderkop in te bouwen, want nieuwe kleppen zijn duur.
Cilinderkop kost 350 euro dus totale kostenplaatje is 1000 euro.

Eigenlijk wou ik een ander motorblok inbouwen maar de monteur vind van niet, omdat het geen garantie is dat de motor goed gaat lopen.
Voor het kapot gaan van de distributie liep de motor als een zonnetje.

khaf (0), 10 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=Petje57]indien niet goed: auto dan daar neerzetten en hun zorgen dat er dan weer 'n ander inkomt. Zo hoort dat te gaan. Garantie = garantie en daar valt het inzetten dan ook onder voor hun.[/quote]
Deze vlieger gaat heel vaak niet op omdat je van te voren niet kunt uitsluiten of de donor motor wel of niet goed is.
Je hebt de motor immers niet horen lopen, je moet dan vertrouwen op de woorden van de verkoper / demontagebedrijf.

Persoonlijk zou ik gaan voor enkel een andere cilinderkop, dit houd de kosten nog een beetje in de hand.

Gr. paul[/quote]
Hallo

Het wordt toch zoals je zei, een ander cilinderkop erin bouwen want ander wordt het echt prijzig.

Groeten,
Khaf

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.