Peugeot 106: Hoe kom ik er achter of mijn dakraam waterafvoerslangen heeft?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU

Mijn dakraam lekt, ondanks dat ik de rubbers aan het einde van de zomerperiode heb schoongemaakt en er vaseline op heb gesmeerd.

Heb dit nog niet eerder meegemaakt.
De afgelopen dagen heeft de auto stilgestaan, en is er aardig wat hemelwater naar beneden gekomen.
Vanochtend wilde ik er mee wegrijden, en werd in de eerste bocht naar rechts getrakteerd op een ware douche die uit de omlijsting aan de binnenkant van de auto kwam.

Ik heb vanmiddag het internet eens afgespeurd, kom daar heel veel tegen over lekkende dakramen, maar nergens de tip hoe ik kan ontdekken of mijn auto af fabriek met dit dakraam is geleverd, of dat het nadien is ingebouwd.
En belangrijker nog, hoe ik kan uitvinden of er afwateringsslangen aan zitten.

Ik heb enkele gegevens van het dakraam kunnen vinden, helaas geen merknaam.
De gegevens die ik heb kunnen vinden zijn;

TPTT5200
Typ E/KHSD-GT3
Typzeichen KBA9494
Prodnr TSL 76834

De bediening van het raam gaat met een slinger.

Met enkele tips zou ik zeer content zijn.

hakar

Geplaatst door hakar (15) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4040 (305) PRO, 10 jaar geleden

Zo te zien speelt dit probleem al een jaartje...

http://www.106.nl/forum/overige/16756-do...
http://www.vwforum.nl/post2151972.html


Heb je al eens bij de Peugeot dealer gevraagt?

kaleido 1 (1595) PRO, 10 jaar geleden

Op alle hoeken en soms in midden van het frame , lopen er afvoer slangetjes.
Aan de voorzijde lopen ze achter de bekleding van de A stijl naar de paravan/binnenscherm/wielkuip
Aan de achterzijde meestal via de C stijl naar de wielkuip.
Dak openen en goed in de hoeken kijken , moet je ze kunnen vinden.

hakar (15), 10 jaar geleden

Kaleido bedankt.

Vandaag gecheckt, echter geen openingen of slangetjes kunnen vinden van buiten af gezien.

Aan de binnenkant de omlijsting er af gehaald, en zag alleen het frame met raam, verder niets.
Conclusie, raam is niet af fabriek ingebouwd, maar nadien.

kaleido 1 (1595) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt ook de bekleding van de A stijl er al eens af gehaald om te kijken of daar geen slangetjes lopen ?
Lijkt me stug dat zo een open dak , geen afvoer heeft als er een bak omheen zit waar water in kan komen, maar sw wonderen zijn de wereld nog niet uit , misschien is de afvoer wel afgedopt , omdat ze het te moeilijk vonden om er slangetjes aan te maken.

hakar (15), 10 jaar geleden

De bekleding van de A stijl er niet af gehad.
Is zeker een optie om dat ook nog te checken.

kleijn (0), 10 jaar geleden

Het is een webasto lekken vaak doordat aan de voor zijde de klemmetjes verbogen zijn raam er uit halen en beugeltjes iets terug buigen zodat die weer beter tegen het rubber klemt tevens rubbers goed schoonmaken en invetten

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

kan me ook niet echt een 106 met standaard af fabriek dak bedenken. eigenlijk bij bijna geen een peugeot
wat ik tot hede bij peugeot heb gezien zijn naderhand ingebouwde daken.

klinkt leuk tot ze lekken.
bij peugeot 107 is dak van hollandio daar weet ik zeker dat geen slangetje in zit.
dus de rubber moet het afsluiten.
zelfde geldt voor de 508

om te weten of de auto standaard voorzien is van de dak kan elke peugeot dealer zo zien en vertellen
door de laatste acht van de chassisnummer komen ze exact uit op jouw auto.
dan kunnen ze zien of er los onderdelen te bestellen zijn voor de dak

heb net ff gekeken voor de 106 daar is optie geweest met dak af fabriek (of dat op deze ook zo is kan ik alleen zien aan de hand van de laatste acht van chassisnummer)
daar zitten 2rubbers
echter diverse delen zijn er al niet meer bij peugeot te bestellen de rubbers nog wel. de vraag is of ze het nog in de magazijn ligt of dat het apart gemaakt wordt maar dat is voor latere zorg.

op dit moment moet je eigenlijk je hemel stuk laten zakken om exact te weten waar hij lekt. door welke naad het komt.
kkomt het via de dakraam of via de omlijsting

hakar (15), 10 jaar geleden

Toen ik gisteren bezig ben geweest, met de tips van kaleido, moest ik voor dat ik het raam kon openen eerst een plas water uit de rechter voor hoek deppen.
Lijkt me ook al een indicatie dat er mogelijk geen afvoer op zit.

Voor die mogelijkheid van het chassisnummer houdt ik me aanbevolen.

De laatste 8 cijfers zijn;
50550170

kleijn (0), 10 jaar geleden

Hollandia dak is overgenomen door webasto daken en in deze daken zit geen waterafvoer is aftermarke maar goed je weet nu wat je hebt de rubbers van het dak zijn gewoon op dus regelmatig schoonmaken en vaseline er op

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

volgens chassisnummer is deze auto niet met orginele dakraam.
dit ivm ik er geen onderdelen voor kan zien. alleen als ik voor 106 algemeen kies.

verder als ik KBA9494 in tik op google dan kom ik direct uit op webasto.
dus de kans is dat het een webasto dakraam is, is groot
in dat geval neem contact op met webasto. kunnen je waarschijnlijk beter helpen

@ hierboven
hollandia dat dit overgenomen is door webasto dat durf ik zelf niet te zeggen
weet wel dat de afgelopen 3jaar zeker nog eeen hollandia dak in een peugeot 107 is gemonteerd.
dus dan lijkt me dat het niet heel lang geleden is. of webasto houdt de oude naam nog steeds aan

edit:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&...

als het kan kloppen moet je deze dak hebben
dit is eigenlijk dezelfde als in een peugeot 107
daar lekt hij vaak op de rubber, net wat hierboven staat vaseline opsmeren en kijken of het heeft geholpen.
heb ook keer gehad dat de dak niet goed afgedicht was bij het erin leggen
als je de pdf bekijkt heb je een foto van de dak, daar zie je dat onderdeel 3 boven de dak zit. we hebben daar ook eens gehad dat het onderdoor komt.
andere mogelijkheid is er niet.

aan de hand van de afbeelding even kijken waar hij lekt, dan kijken of je met vaseline gaat proberen of dat kompleet dakraamunit eruit moet om kompleet alles te reinigen en alles opnieuw te monteren met eventueel kit. door gebruik van ruitenkit zal het niet meer loskomen maar dan ook nooit meer, zelfde als lekken.

hakar (15), 10 jaar geleden

Dat is inderdaad het raam.
Ik ga de binnenafwerking demonteren, en een aantal buien afwachten.
Hopelijk zie ik dan waar het lekt.

Hans4040 (305) PRO, 10 jaar geleden

[quote=hakar]Ik ga een aantal buien afwachten.
.[/quote]
Volgens mij, en jou posten op andere fora, doe je dat al zo`n 1,5 jaar....

Ik snap er nix van...leg eens uit?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.