Peugeot 307: 307 cc. Dak gaat maar gedeeltelijk open. Na openen van flappen.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Dak wil niet open. dak blijft halverwege hangen. De klep gaat omhoog. De Flappen komen eruit. En dan stopt het wonderlijke proces. Wat kan de boosdoener zijn? welke positie schakelaar kan hier de oorzaak van zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor alleen een lichte klik in de aansturingsmodule.

Januitharen

Geplaatst door Januitharen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

dit wordt zoeken.
als eerst als de flappen uitgeklapt zijn zitten aan beide kanten bij de flappen een schakelaar. deze zitten gekoppeld aan elkaar.
dus lopen 2 draden van de computer naar de achterklep. 1 draad gaat naar de linkse schakelaar en de andere de andere kant. dan de overige poot loopt een aparte draad van de ene naar de andere schakelaar.

hier moet de weerstand op de 2draden bij de computer verbonden worden of onderbroken worden.
via laptop uitlees computer kun je zien of deze schakelaars functioneren. zelfde geldt voor alle andere schakelaars.

als laatste kan het de pomp zelf zijn. durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen of er nog een extra kleppen op de pomp zitten om de druk naar de dak te regelen, dit zou denk ik wel moeten.
als de spoel wel wordt bekrachtigd maar inwendig is de klep vastgelopen/kapot dan zou de pomp vv moeten worden, om de dak werkend te krijgen.

geluk dat je de komende maanden de dak nog niet buiten zult gebruiken, kun je op gemakt naar de dak kijken wanneer je tijd hebt.

Januitharen (0), 10 jaar geleden

Ik heb de flap positieschakelaars even tijdelijk vervangen door andere pos schakelaartjes (los aangekoppeld). Blijft weigeren wat ik wil: dat is, dat het dak nu zelf in beweging komt. Ook de beide vergrendel pos schakelaars aan voorzijde (voorruit) op deze wijze gecheckt.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

`dus de dak wil wel omhoog komen maar niet van harte, of begrijp ik het even verkeerd.
je kunt horen als de dak omhoog wordt bedient. dan hoor je de pomp nog harder werken. kan zijn dat de druk te laag is, dit door inwendig slijtage of door lucht in het systeem. wat ook kan zijn de hydraulische zuigers zelf

voorste schakelaarszijn alleen voor om de dak dicht positie te decteren en dan trekt hij de achterklep dicht. dit zou dus geen probleem moeten leveren.

Januitharen (0), 10 jaar geleden

Beste Werner,
Nee. Het dak zelf komt niet in beweging. De cylinders spannen zich niet aan. De pomp krijgt domweg het signaal niet om te starten.
Dus achterklep gaat netjes open. Flapjes gaan ook uit via electromotortje en dan hoor ik aansluitend slechts een klikje in de module. (het dak is wel al ontgrendeld. De 1e stap in het proces van openen). Er is geen lekkage. Pomp kan het niet zijn (m.i.). Immers ontrgrendeling dak en achterklep is al verzorgd.

kaleido 1 (1580) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt geen bagage afdekhoes in de kofferbak , die niet op zijn plek zit , indien aanwezig natuurlijk.

Januitharen (0), 10 jaar geleden

Deze heb ik wel. humm.. Ik ga ff kijken of dit het euvel kan zijn. Wel een vraagteken op mijn voorhoofd. Het openingsproces zou toch niet mogen starten of is de test pas halverwege?

kaleido 1 (1580) PRO, 10 jaar geleden

Je weet het niet , soms is het simpel , maar of hij niet zou mogen starten geen idee , een slk heeft ook dit soort fratsen.

Januitharen (0), 10 jaar geleden

de afdekhoes met zijn schakelaartje is ok. Als ik deze open laat dan komt het dak (in dit geval de achterklep ) helemaal niet in beweging. Dus dit kan ik uitsluiten

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

zover ik alles lees kunnen de volgende senarios voorkomen
de comptuer zit niet dat beide achterflappen volledig opengeklapt zijn, (via uitleescomputer te achterhalen of te meten bij de computer)
comptuer stuurt de hydraulische klep aan maar inwendig in pomp gebeurt niks. (via electrische schema kijken of er op dat moment een voeding wordt afgegeven)
kijken of de dak handmatig open en dicht gedaan kan worden, hierdoor kan het voorkomen dat je de dak mee reset ivm hij op de juiste momenten de schakelaars informatie van krijgt, hierna kan hij weer bedient worden. (lijkt me sterk ivm dan anders ook de achterklep niet open gaat)


zo uit het verhaal van je en wat je tot hede hebt gedaan
twijfel ik zelf of de pomp nog goed is, hiervoor kun je nog wat dingen testen om zeker van te zijn dat de pomp kapot is

Januitharen (0), 10 jaar geleden

Beste Werner en Ferrie,

hartelijk dank voor het meedenken. Het was zo simpel en tegelijkertijd vreemd. Het slot van de achterklep was de boosdoener. Heel raar voor mij althans dat de beweging met de klep mag worden uitgevoerd en dan pas wordt gecheckt als het dak aan de beurt is.


Nu heb ik nog een storing in het emissiesysteem op te lossen. Melding op het display (ik heb deze auto met dit defect aangeschaft). Een idee waar ik moet beginnen?

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

voor emissie storing laat hem uitlezen en dan nieuwe topic voormaken dan kunnen we daar mee verder gaan

in ieder geval fijn dat de dak weer goed werkt
niet verwacht dat de slot dan nog de boosdoener kan zijn. dit ivm dan eigenlijk zou verwachten dat de achterklep niet zou werken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.