Peugeot 307: Foutcodes slecht lopen, Garage komt er niet uit.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 136PK

Allereerst wil ik jullie de Beste Wensen doen voor 2014!
Als jullie die mij nu ook doen dan hoop ik dit jaar een klein beetje minder problemen te hebben met mijn auto dan in 2013 ;).

Gegevens:
Peugeot 307 SW uit eind 2004.
197.000km op de teller bijna.
motor: 2.0HDI? 136PK (rolland Garros uitvoering).
Brandstof: Diesel.
Kenteken: 20-PH-GJ

Alreeds gedaan:
Koppelingset + vast vliegwiel laten vervangen.
Nieuwe EGR
Nieuwe Luchtfilter (K&N) die je de bestaande behuizing plaatst).
Nieuwe Dieselfilter.
Nieuwe Diesel Retour leidingen
Slangen aan Intercooler vervangen. (waren lek gegaan)
LMM is door de garage met remreiniger schoongespoten.

Problemen,

Mijn auto heeft bij een garage gestaan voor neuk gedrag. Onderin de toeren is de motor erg onzeker als ik langzaam wil rijden.
Rijdt ik wat stevig dan is er geen probleem en rijdt de motor goed en geen gestotter. Na mijn gevoel komt de Turbo wel iets later op.
op de snelweg geen probleem tenzij ik op een bepaalde toeren (weet niet welke exact) gas niet helemaal in trap dan wil hij ook heen en weer. (neuk effect).
Dit heeft de auto nu al een paar maand. De garage kan het niet vinden (week daar gestaan).
Als ik via een goedkoop simpel bleutooth device de codes uitlees krijg ik foutcodes:
1598 <-- na veel zoekwerk schijnt dit iets met een thermoklep te zijn?
P1351 <-- schijnt of de voorgloei relay te zijn of een gloeiplug defect.
Echter gisternacht (ja leuk begin van het nieuwe jaar) kreeg ik opeens een EMISSIE storing.
De auto wilde niet meer harder dan 110km per uur. Dus op de snelweg een P gezocht en daar via de telefoon uitgelezen en ik had code:
P1598
P1351
P1198 <-- deze is dus nieuw erbij gekomen en de oorzaak dat de motor in een noodloop ging.

Ik krijg deze melding echter niet meer weg.
Ook niet als de accu er 5 min afgaat!
Ik zag op Google dat het iets te maken heeft met de luchtinlaat (waar LMM ook op zit). Of een sensor op de raildruksensor?
Wie kan mij hierbij helpen? ik heb het geld niet om steeds de auto naar een garage te brengen, heb 4 kids en het leven is al duur genoeg.
Als ik alleen al een foto ofzo of simpel tekening kan krijgen op welke plaats ik moet zoeken.
(alle stekkers die je van bovenaf kan zien zijn al een keer schoongemaakt met contactspray.).
Ik hoop echt dat er iemand me eens hiermee kan helpen want ik heb er nu al teveel in zitten om deze auto een schop te geven.

Met vriendelijke groet,

Tim

Toudewolbers

Geplaatst door Toudewolbers (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

harry4203 (430) PRO, 10 jaar geleden

lees em eens uit met originele peugeotkast/software. kijk dan ook eens goed naar de meetgegevens tijdens rijden. wellicht is er iets te zien aan de gemeten luchtmassa( schoonmaken met remreiniger knappen ze over het algemeen niet echt van op) waarom is er een vast vliegwiel ingezet? dit komt het rijgedrag m.i. meestal niet ten goede.

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

Vast vliegwiel is omdat de originele na 20.000km al kapot kon lopen. Was een waardeloos systeem.
Is door peugeot dealer gedaan.

Ik zal morgen ff naar Peugeot dealer rijden en hem goed uitlaten lezen.
Vanmorgen was de melding overigens weg! maar goed kwestie van erop gaan wachten dat hij weer terug komt als ik ga rijden.

Ik zelf had gelezen op dit forum dat het de sensor kan zijn van de raildruksensor? waar zit deze?
gr,

Tim

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

P1198 Pump rotor control Underfuelling
SID801 - Diesel high pressure monitoring. Flow regulator (VCV) at stop.

P1198 Regeling brandstofraildruk : De hoeveelheid is te laag

bovenste is van http://www.pikit.co.uk/peugeotmt/psa%20e... wat nagenoeg vaak klopt.
onderste is van peugeot servicebox zelf

dit met de klacht dat hij bij rustig rijden niet lekker rijdt, zou je het volgende kunnen controleren/ vervangen
-brandstofdruk hoge druk, moet je apart meter voor hebben
-hogedruksensor, stekker verbinding, elk pinnetje vervangen voor nieuwe, klemkracht van de pinnen wil wel eens de boosdoener zijn
- hogedruksensor zelf
- hogedrukpomp
-brandstofregelklep op de hogedrukpomp
- motor ebe zelf


als ik de km-stand zie dan kan het allemaal zijn.
het is net waar je mee wil beginnen,

edit:
heb net via andere weg op servicebox gekeken en zie nu dat ik je direct het slechte nieuws voor dit jaar al mag geven.
volgens peugeot zijn de volgende onderdelen verdacht
-bedrading
-stekkers
-hogedrukpomp
-motor ebe
de storing verdwijnt na het opnieuw aan zetten van contact. als de motor ebe dus dan direct probleem met de pomp ziet dan zal hij het ook direct storing terug komen.

op de pomp zitten ook nog aantal kleppen je hebt er twee verschillende pompen kan dus niet zeggen welke er hier op zit.
klep moet je rekenen op 120-150euro of dit helpt is de vraag. Ene keer gehad waarna de storing wegbleef, andere keer gehad dat we alles hadden vervangen op de motor ebe na. dit werdt toen niet gedaan ivm de kosten.

je kan dus geluk of pech hebben

graag zie ik ook de laatste acht van chassisnummer

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

heb jij misschien ook een richting waar ik moet zoeken? met die stekkers voor de hogedruksensor?
Hogedrukpomp is toch waar ook het filter in zit?

en de MOTOR EBE. is dit de ECU of is het nog een computer? is mij nog niet helemaal duidelijk... kan ik die ergens vinden? (las net op google dat de stekker soms aangekoekt kan zijn?).
hier trouwens de laatste cijfers van chassis: 83659581

alvast super bedankt voor het meedenken toppie!

gr, Tim

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

hogedrukpomp zit op je motorblok, daarvan loopt een hogedrukleiding naar voren naar de commonrail.
daarop zit dan ook de commonrailsensor.
de filter is in de toevoer zijde van de hogedrukpomp

op basis van de storing p1198
kom je uit op te lage opbrengst.
op de pomp die bij jouw erop zit zitten twee kleppen waarvan maar 1 te bestellen is.
de klep die te bestellen is, is de drukregelaar.
helaas zou je de opbrengstregelaar moeten hebben.
dit is de bovenste klep op de hogedrukpomp die dus niet los te vervangen is.

motor ebe is inderdaad motorcomputer,

een nieuwe hogedrukpomp kost dik 950euro en de drukregelaar (niet de klep die je nodig hebt, krijg je andere storing) 150euro
ivm ik bijna zeker van ben dat de pomp de oorzaak is en je pas weer kan rijden als de opbrengstregelaar/hogedrukpomp is vervangen.
zou je de sloop in de buurt kunnen bellen als je kunnen helpen, diverse hebben ze wel liggen.
de pompen gaan vaak rond de 2-2.5ton kapot. dus zoek er een van een auto met weinig km's zodat je het langst plezier hebt.
het exacte onderdeel van de pomp op basis van je chassisnummer is 1920QH.



hogedrukpomp, recterzijde is de bovenkant. en daar zit ook jouw klep die storing geeft de opbrengstregelaar.
linkerkant is de onderkant en dat is de drukregelaar.
hieronder zie je de drukregelaar, de klep die alleen los te vervangen is bij deze pomp.
http://autosales.by/images/product/000/0...

je moet zelf weten of je eerst een andere stekker eraan soldeert van de bovenste klep, tot hede niet dat resultaat gehad en eigenlijk in zulke geval altijd de pomp kompleet naar der hand moeten vervangen.
ik zou eventueel door iemand naar laten kijken die er de juiste schema bij kan houden en weet hoe je bij deze moet meten, kan het wel uitleggen hier maar ben bang dat het dan niet duidelijk genoeg overkomt.

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

Trucker0Werner Bedankt voor je uitleg zover.

Ik heb gisteren en vandaag gereden +/- 100 km en de turbo even flink gebruikt maar geen storingen in beeld. Auto rijdt super als je een iets pittige rijdgedrag hebt.
Kan het dan nog steeds die pomp zijn?
Ik reed 1 januari snachts door de regen op de snelweg +/-130km per uur, zou het niet kunnen zijn dat er gewoon regen ergens iets loopt te kortsluiten?
Ik ga zo deze hogedrukpomp even opzoeken in de auto en de stekkers even goed bekijken / inspuiten.

Ik wil vandaag en of maandag even langs de garage en hem laten meten. Dan weten we het toch zeker? of kan het zijn dat dit ding het soms wel doet en soms niet doet?
De uitslag komt nog.

gr, Tim

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

Oke wat onderzoek gedaan: ik heb steeds het gevoel (met name door berichten op internet) dat het ook wel eens de dieselfilter kan zijn. Zover ik kan zien is het een bosch want siemens heeft een grote rubber wiel, deze is gewoon plastic met een eindlipje. (volg je me nog) ik krijg dit ding alleen niet los! slangen eraf gehaald stekker los gehaald en geprobeerd los te draaien maar beide kanten op geen beweging. Ik heb pas deze filter door een een garage laten vervangen die nogal het 1 en ander verprutst hadden (details zal ik je besparen). Ik krijg een beetje de indruk dat deze filter nog nooit los is geweest want ik zie helemaal geen beschadigingen op het plastic. Ik heb de boel weer erop gezet (ontlucht) en wat me meteen opviel is dat er nu geen lucht meer in de leiding zit maar voor ik begon wel!.
Wellicht is dit normaal?

Toen gezocht naar de Hogedrukpomp. Zover ik kan zien zit deze rechts op het blok bij de accu in de buurt. Er zit een rode/oranje stekker op met adapt? CABLE TS tekst. Deze stekker zag er goed uit. maar toch even goed schoongemaakt. Motor is nog steeds wat onzeker onderin maar loopt verder goed. Geen storingen op dit moment. Ga zo bellen voor afspraak om toch de HDpomp te laten nakijken weten we dit in ieder geval zeker.

Mocht ik verder zijn laat ik het weten.

gr, Tim

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

je zou volgens de gegevens die je me hebt gegeven de filter hebben op de eerste foto,

in alle bij de gevallen moet je zowiezo linksomdraaien.
op de eerste foto zie je een lipje, dit is speciaal ervoor zodat je hem niet te strak vast kunt zetten.
als je het inderdaad niet los krijgt dan kun je van uit gaan dat het niet vervangen is of ze hebben het te strak vastgezet, ook al kan dat eigenlijk niet met dat eindlipje.
zou hoe dan ook dop 27 erop zetten met een groot ratel en losdraaien.
kans is ook dat ze de rubbere ring niet doordrengt met diesel hebben gedaan waardoor hij nu zo moeilijk gaat.
los zou het moeten om het te controleren, echter je kunt het moeilijk iets aan zien, nieuwe filter die nog niet onder de diesel zit is namelijk dan nog steeds schoner


heb inderdaad dieselfilter niet aangehaald dit ivm ik in de eerste post zag dat het vervangen was.
het is wel zo dat als je iets aan de pomp gaat doen altijd het advies is om met een nieuwe brandstoffilter te werken, zodat je zeker weet dat hij direct goed filterd.
de klachten die je hebt kan inderdaad ook door vervuilde dieselfilter komen
echter of het zo erg is dat je ook storing krijgt op de opbrengstregelaar dat durf ik zo niet te zeggen.
het is wel zo dat als je ziet dat er lucht in het systeem zit dit ook nadelig invloed kan hebben op zowel het rijden als op de levensduur van de pomp.

inderdaad op de pomp zit een rode en oranje stekker, 2polig allebei, volgens mij is de oranje de bovenste, dit is de stekker van de opbrengstregelaar.
je kunt kijken of je probleem met de stekker is door de motor te laten lopen en wat met de stekker op en neer gaan, niks vorzeren maar alleen op en neer gaan. krijg je storing en/of zie je de motor op reageren dan vervang de stekker

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

Update: vandaag ff Filter losgehaald (het is inderdaad de bovenste) met dop 27 en een grote ratel kreeg ik hem los.
Als je het mij vraagt zit er geen nieuwe filter in! ook het feit dat voor ik hem losmaakte dat er een grote hoeveelheid lucht in de leiding zat vind ik op zich verdacht.
Ik ga morgen naar de Peugeot dealer en nieuwe filter laten plaatsen. Ook even vragen of het kwaad kan / een oorzaak kan zijn dat er een grote hoeveel lucht zat na de brandstoffilter (doorzichtige slang).
Onderin de filterhouder zat roest deeltjes en metaal.
Niet veel maar wel iets.
Nogmaals het lijkt een oude filter dus ben benieuwd wat er morgen uitkomt.
morgen meer! :)

Gr,

Tim

Toudewolbers (0), 10 jaar geleden

Trucker0werner,

Erg bedankt voor je hulp, ik heb alleen de auto met euvel verkocht aan een garage. Reden was dat er weer schade was bij het wiel. Achteraf hoorde ik dat de auto total los is geweest!

Ik ben weer in het bezit van een opel nu.

gr, Tim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.