Peugeot 306: 306 Break

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DW8

Hallo allemaal,

ik heb het volgende probleem met men Peugeot:

een half jaar terug heb ik de dieselpomp laten vervangen in de garage door een 2dehands pomp want deze was zo lek als een zeef.
Maar na een week moest ik als de wagen paar uur stilstond hem telkens ontluchten, of ik moest de snuit van de wagen met de helling van de inrit op het laagste punt zetten, dan had ik het probleem niet,

toch als ik bij optrekken bij de 3000toeren kwam hield hij toch nog steeds een miliseconde even in.
Nu eergisteren onder het rijden begon hij telkens meer en meer te stotteren als ik boven de 2000toeren kwam om daarna bijna stil te vallen.
Ik heb het dieselfilterhuis vervangen omdat dit door het regelmatig oppompen een klein lek vertoonde, maar het probleem is er nog steeds, stationair draait hij perfect, vertrekken ook tot 2000 toeren en dan enorm hard stotteren en bijna stilvallen. als hij in zen vrij staat en ik geef gas gaat het toerental snel op en neer en lijkt het of je een benzine tegen de begrenzer trapt.
Ik zie geen luchtbellen lopen in de leiding van filter naar de pomp.
Roken doet hij nauwelijks, maar ik hoor wel een sissend geluid, moeilijk te plaatsen vanwaar het komt maar het lijkt onderaan bestuurderskant te komen, dit geluid is er ook bij stationair draaien.
Wat me ook wel opviel is dat er uitlaatgassen vanachter de motor omhoog kwamen, niet veel maar toch.
Egr klep getest maar deze zat niet vast en nauwelijks roetaanslag...

Het is misschien maar een kleintje maar als iemand me op weg zou kunnen helpen zou fijn zijn!

Bij voorbaat dank!

JVAS

Geplaatst door JVAS (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Vacuum lekkage , zou het sissen kunnen zijn.
Uitlaatgassen , duid op lekkage in je uitlaatsysteem , op deze twee dingen dus controleren .
Slang van rembekrachtiger of rembekrachtiger zelf , vacuümpomp indien aanwezig.

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

is de uitlaat niet verstopt?

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

het probleem van het ontluchten van het diesel systeem nadat je de wagen tijd stil had staan. kan zijn dat de stopklep die onder een ijzere kap van de dieselpomp zit niet goed afsluit. het gevolg is dat na afzetten van de motor hij de diesel niet in de pomp houdt
denk maar aan het idee van vroeger met het rietje en drinken, als je dan de vinger op hield bleeft het drinken in het rietje zitten. als de klep niet goed afsluit, dan zou je dit probleem ook krijgen. zelfde als een van de verstuivers fractie open blijft staan waardoor diesel in de dieselpomp en leiding nu in de motor druppelt, echter dit heb ik zelf nog niet meegemaakt. het andere al meerdere maal.
echter dat er in het begin wat lucht in zit na het vervangen dat zou nog kunnen, maar dat moet nu wel zeker dan over zijn.

ik weet niet wat de hoofdrede half jaar geleden is geweest toen de dieselpomp is vervangen.
ja lek als een zeef, maar inwendig zodat hij niet genoeg druk opbouwde of reed hij toen zonder probleem maar kwam het van alle kanten de diesel uit de pomp gelopen.

zoals ik je verhaal lees met betrekking op het rijgedrag lijkt me dat de pomp niet helemaal goed afgesteld staat.
http://petrila.org/repair/2/206/info/nl/... hiermee zou je hem perfect af kunnen stellen, mits natuurlijk verder geen problemen zijn.

aangezien dit een 2de hands pomp is, hoe zeker ben je er van dat dit een goed werkende dieselpomp is. Je moet ook na gaan dat deze pomp zelf de oorzaak is.

ik heb met de stopklep al vaker problemen gezien, van niet starten (klep bleef dicht staan of sluit niet waardoor toen lucht in het systeem zat)
tot zelfs niet af kunnen zetten, (rede stopklep sloot het betreffende gat niet af waardoor de pomp constant diesel krijgt en dus niet af te zetten is)
het probleem van je zou ook kunnen zijn met betrekking op haperend doortrekken dat de klep op en neer gaat waardoor hij wel en dan niet genoeg diesel kan aanzuigen om fatsoenlijk te kunnen rijden.
heb al een keer eerder gehad dat ze de dieselpomp zelf hadden vervangen en toen tijdens het rijden zelfs kompleet geen vermogen en ook stilviel tijdens het rijden.
uiteindelijk toestemming gekregen om de stopklep te vervangen, dit gedaan probleem was daarna weg. Wat ik er mee bedoel zelf met een 2de hands pomp kan je nog probleem mee hebben

aangezien ik er vanuit ga dat alle problemen zijn gekomen na het vervangen van de dieselpomp,
ga ik er van uit dat of de dieselpomp staat niet goed afgesteld (ten opzichte van de krukas/nokkenas)
of de dieselpomp zelf klopt iets niet mee, hoe dan ook zou je even na kunnen vragen naar de gene die het vervangen heeft hij het oplost aangezien hij niet goed is sinds je hem daar hebt opgehaald.

JVAS (0), 10 jaar geleden

Het probleem is opgelost, aangezien ik geen brug heb voor deftig onder de auto te kunnen had ik een dun a4 blad op een bezemsteel genageld voor te kijken waar het sissen vandaan kwam, en het blad klapperde vlak voor de katalysator...
Het binnenwerk was compleet naar de haaien. Volledig leeggemaakt en hij doet het weer zoals het hoort.
Ik ben al blij dat het de dieselpomp niet is. Het probleem van 's morgens oppompen is ook verholpen dankzij een nieuw filterhuis, en het was dus gelukkig elk een afzonderlijk probleem.
Nu maar weer afwachten wat het volgende gaat zijn, want de problemen beginnen mekaar vrij snel op te volgen. poulie en spanrol van de multieriem afgebroken, dieselpomp lek, rempompjes lek, filterhuis versleten, demper doorgeroest,katalysator versleten en dan de gewone slijtage zoals remschijven en blokken etc... allemaal de laatste 10.000km, hij heeft er nu 253.000km opstaan en zou er nog graag een paar duizend mee doen, want voor de rest rijdt hij gewoon nog goed.
Allen bedankt voor het meedenken, en tot het volgende probleem!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.