Peugeot 306: Houterige versnellingsbak Peugeot 306

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Beste forumleden,

Sinds een jaar heb ik een Peugeot 306 1.8 16v uit 1998 die wat 'problemen' kent met de versnellingsbak. Tijdens de koop zijn er geen specifieke zaken aan de versnellingsbak opgevallen. Aangezien er onbekend was wanneer de versnellingsbakolie voor het laatst is vervangen heb ik dit enkele weken na de aanschaf vervangen. Daarbij heb ik de transmissieruimte volledig leeg laten lopen en via de vulplug aan de bovenzijde 2l Kroon RPC 75/80W toegevoegd. Aangezien er in het boekje staat dat er 2l in hoort heb ik verder niet naar het niveau gekeken. Omdat het verder geen compressiekamer is denk ik dat een klein verschil (teveel) niet uit maakt. Ik vermoed dat er niet veel van de oude olie is achtergebleven.

Sinds de oliewissel vallen er een aantal zaken op aan de versnellingsbak. Het kan goed zijn dat ze ook voor de oliewissel aanwezig waren, maar dat heb ik destijds niet gemerkt. Dus ik vermoed dat de wissel er iets mee te maken heeft.

- Zodra ik van een versnelling verander dan glijdt de pook het eerste deel redelijk soepel in de versnelling. Het tweede deel kent vaak wat problemen en valt te vergeiijken me het terugschieten van een vingerkootje. Het kraakt niet, maar je voelt dat er iets extra kracht gezet moet worden en dat het daarna wel klikt. Heel, heel af en toe wil de pook helemaal niet in de versnelling. Na koppelen en ontkoppelen lukt dat vaak weer wel.

- Daarbij kan ik ook vrij laat terug schakelen. Als er normaal gesproken opgeschakeld wordt bij 45km/h naar de 3, dan kan ik pas onder de 25km/h soepel terug naar 2. Iets eerder gaat wel, maar het gaat in verhouding een stuk moeilijker. Ook hier weer geen gekraak, maar het lijkt weer op het terugschieten van een vingerkootje.

- Als de motor uitstaat wilt de bak ook af en toe niet in de versnelling. Dat is vrij zelden, maar gebeurt meestal van 4 naar 5 of van 5 naar 4.

- De versnellingsbak is in het algemeen houterig en toch wel wat bonkerig. Hij voelt niet soepel aan en ik moet te precies schakelen. Nu heb ik een vermoeden dat dat aan de schakelstangen ligt, dus die ga ik sowieso smeren.

Heeft iemand enig idee wat er precies aan de hand kan zijn. Ik vind het vreemd dat het allemaal pas is opgevallen na de oliewissel, dus ik ben erg nieuwsgierig of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Bedankt en een fijne dag!

SAMENVATTING / TL;DR

Alhoewel de bak geen gekraak vertoont gaat het allemaal niet soepel genoeg. Tevaak moet ik net even wat meer kracht zetten om de versnelling te laten klikken en gaat het allemaal houterig.

KM ~140000km

Oyster

Geplaatst door Oyster (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

wkhoek (0) PRO, 10 jaar geleden

originele peugeot versnellingsbak olie bevordert het prettig schakelen in ruime mate.

Oyster (0), 10 jaar geleden

Zullen vermoedelijk de problemen daar dan ook mee opgelost zijn?

harry4203 (430) PRO, 10 jaar geleden

ik heb bij mijn eigen peugeot de (originele) bakolie vervangen voor kroon rpc 75/80, en ben er prima over te spreken. ik denk persoonlijk niet dat je je klacht oplost met andere olie, maar proberen kun je het natuurlijk allicht.

Oyster (0), 10 jaar geleden

Even een update voor andere 306 rijders met dit probleem. Het smeren van de schakelstangen en dan met name de 'bolkoppeling' onder de motor heeft het probleem voor 98% verholpen. Bedankt allemaal!

Hendrik4290 (0) PRO, 10 jaar geleden

Inderdaad, alle draaipunten van de schakelstangen smeren, eventueel met siliconenolie.
Dan moet het heel war soepeler gaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum