Peugeot 206: 3e versnelling werkt niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 90 pk

Hallo, wie herkent dit probleem of heeft er een oplossing.

Van peugeot 206 uit 1999 1.6 90pk werkt de 3e versnelling niet. Tevens hoor ik als ik in de vierde versnelling rij dat bij het loslaten van het gaspedaal de 4e versnelling geluid maakt. Als er gas wordt gegeven in de 4e versnelling geen geluid doordat deze dan denkelijk belast wordt. Ik heb de lange schakelstang boven op de bak reeds vervangen omdat deze krom was. zie ook dat een van de andere schakelstangen reeds is vervangen. Hierbij valt op dat plastic stang( origineel neem ik aan want deze lag ik kofferbak) is vervangen door een ijzeren exemplaar. Andere korte schakelstang is nog steeds plastic exemplaar.

Alleen de derde versnelling werkt dus niet. Alle andere versnellingen 1,2,4,5,en achteruit verder oke.

graag jullie info.

alvast bedankt

bert1201

Geplaatst door bert1201 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

je zou de stang er af moeten halen en dan even kijken of je wel met de hand op de bak hem in de versnelling kan zetten. als dit wel allemaal lukt dan ben ik bang voor de bak zelf.
al helemaal als je zegt dat er een krom was. dit gebeurt normaal eigenlijk niet.
enige dat voorkomt is stroef schakelen en dat de rubbertjes uitgemeukeld zijn waardoor de stang eraf valt en je dus niet kan schakelen.

plastic stang zegt me niks. dit is zover ik weet altijd van ijzer geweeest. maar ik kan me nartuurlijk ook vergissen.

maar zou dus even kijken of op de bak wel goed in zijn 3 is te zetten.
neem aan dat als je stilstaat ook al hebt geprobeerd om hem in de derde versnelling te krijgen.

bert1201 (0), 10 jaar geleden

welke van de beide kleine stangen moet ik van de bak afhalen om de derde versnelling in te schakelen?
In de kofferbak van de auto ligt ook een oude koppelingsgroep. Ik ga er dus vanuit dat deze is vervangen en dat de kromme schakelstang die ik reeds heb vervangen komt doordat men deze heeft verbogen tijdens deze reparatie.

Graag uitleg hoe ik de verschillende versnellingen op de bak kan inschakelen en controleren. Het is voor mij de eerste keer dat ik dit op deze manier zou moeten doen.( hobby monteur)

alvast bedankt.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

laat eventueel door imeand even helpen
in de auto gaat hij van 1 naar 2 (of 3en4 )
de stang die beweegt haal je los.
degene in de auto kan dus alleen nog van links naar rechts gaan met de schakelpook. maar kan niet meer naar voren of naar achter om hem dan in versnelling te zetten.
hij houdt hem voor jouw in de 4de versnelling ongeveer. (meestal nutraal positie van de bak)
en dan ga je simpel weg met de gene waar je de stang van los hebt gehaald op en neer.
nu schakel je dus direct op de bank van 3 naar 4 en terug.
je hebt referentie hoe het moet voelen met de 4de versnelling en kijkt hoe hij aanvoelt met de 3de versnelling.
twijfel je nog laat hem dan schakelpook helemaal naar links houden en nu schakelen van 1 naar 2
dit is zoals je zegt goed.
als je van 3 naar 4 en open neer gaat en je voelt dat iets niet lekker is in de 3de versnelling dan weet je dat de bak het probleem is.

uit je verhaal kan ik niet halen of je met je schakelpook wel in de 3de versnelling zit, of dat je de pook niet vergenoeg kan douwen. dat haal ik er niet uit, alleen dat je hem niet in zijn 3 krijgt

bert1201 (0), 10 jaar geleden

Dank je wel voor de uitleg. Ga dit straks proberen. Ik kan de pook wel in de derde versnelling zetten. er klinkt dan een ratelend geluid, tandwielen die niet synchroon over elkaar lopen. Laat straks weten wat de uitkomst is van bovenstaand.

bert1201 (0), 10 jaar geleden

hallo vanmorgen uitgeprobeerd en zover ik kan beoordelen is de bak kapot. Gaan dus op zoek naar een nieuwe/ andere en hopelijk is na het inbouwen hiervan het probleem verholpen. dus nu rijden met 1 2 4 en 5.

als iemand een zwarte 206 voor sloop weet met een goede voorkant zijn reacties welkom.

grtjes Bert

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

ik was er al bang voor, een ruilbak zat dacht ik ergens rond de 500euro als ik me niet vergis.
je kan revisie bedrijf zoeken die kunnen dit vaak jouw bak onderuit halen en tot een betaalbare oplossing komen

firedriver (55), 10 jaar geleden

Zeg bert1201,

De bak eraf nemen en uitééndraaien, Kost veel tijd, dan zie je wat eraan scheelt, had dat bij een Megane gedaan, valt mee.
Gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.